Aviseringar
Rensa alla

Tålig dator - liten budget


Ämnesstartare

Min laptop har precis dött, så jag tänkte höra om någon vet någon bra (och framförallt riktigt billig och prisvärd) bärbar dator som håller i helst minst fem år, som tål fukt, vatten, hårda tag osv.

Eller om någon vet vilket/vilka märken som är riktigt tåliga.
Har funderat främst på Sony VAIO eller Fujitsu-Siemens.


   
Citera

visst det finns tåliga datorer som tål både stötar, vatten och hårda tag, men dom kostar en hel del pengar. Kommer inte ihåg vilka som gjort dom men kan vara sony.


   
SvaraCitera
Exner

En begagnad Thinkpad T41 från Blocket, vore inte en så dum idé.

Hade du tänkt dig, att den skulle klara mer, än surfande och ordbehandling, samt film?

[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

Hade du tänkt dig, att den skulle klara mer, än surfande och ordbehandling, samt film?

Öh, tja, jag ska inte främst använda den till sådant, utan främst till skolarbete, typ modellering, programmering, databashantering, affärssystemhantering, osv.

Därför bör den ha en del kraft.

Samtidigt vill jag ju att den ska vara tåligt förstås, robust så den gärna håller en fem år...


   
SvaraCitera
Exner

minutz3:

Öh, tja, jag ska inte främst använda den till sådant, utan främst till skolarbete, typ modellering, programmering, databashantering, affärssystemhantering, osv.

Därför bör den ha en del kraft.

Samtidigt vill jag ju att den ska vara tåligt förstås, robust så den gärna håller en fem år...

Det - som jag främst tänkte på-, var huruvida den behövde ha ett starkt grafikkort eller inte; det behövs främst till spel och 3D-modellering.

[mad]


   
SvaraCitera

Ta inte Fujitsu-Siemens. det är ett skitmärke

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=405834

Lenovo är ett bra märke och denna borde hålla 5 år men kommer inte vara så modern då

men vad är din budget ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

Det - som jag främst tänkte på-, var huruvida den behövde ha ett starkt grafikkort eller inte; det behövs främst till spel och 3D-modellering.

Det tror jag inte den behöver.
Spelar inte mycket med datorn, med 3D-modellering vore kanske kul att pröva någon gång.. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nick15:

Ta inte Fujitsu-Siemens. det är ett skitmärke

Får man fråga vad du baserar det på? [crazy]
Vet att vi har haft två stationär Fujitsu-Siemens som har hållit cirka tio år vardera. Rent generellt har jag hört annanstans att de lär vara tåliga.

Nick15:

Lenovo är ett bra märke och denna borde hålla 5 år men kommer inte vara så modern då

Verkar inte ens så moderna nu...
För att köra Vista bör man ju helst ha 3 Gigabyte RAM-minne.
Morfar min har en "värsting" med 4 GB, och den går ändå segt.. [ops]

Nick15:

men vad är din budget ?

Runt 5000 kronor helst... [ops]


   
SvaraCitera
Exner

http://www.blocket.se/vi/18800007.htm?ca=5_s

Där har du en syndigt fin dator för pengarna

Edit:

minutz3:

Runt 5000 kronor helst... [ops]

Då kan du dess värre inte få med allt; allt för många faktorer i ekvationen. : /

[mad].


   
SvaraCitera

minutz3:

Får man fråga vad du baserar det på? [crazy]
Vet att vi har haft två stationär Fujitsu-Siemens som har hållit cirka tio år vardera. Rent generellt har jag hört annanstans att de lär vara tåliga.

så får du see

minutz3:

Verkar inte ens så moderna nu...
För att köra Vista bör man ju helst ha 3 Gigabyte RAM-minne.
Morfar min har en "värsting" med 4 GB, och den går ändå segt.. [ops]

Minne är billigt och man kan lägga in minne

annars kolla på de här

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10068


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

http://www.blocket.se/vi/18800007.htm?ca=5_s

Där har du en syndigt fin dator för pengarna

Den ser rätt kass ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

Där har du en syndigt fin dator för pengarna

1 GB RAM?! [chocked]
Ingenting ju...
Kvarglömma från IBM-tiden liksom... [rolleyes]

Exner:

Då kan du dess värre inte få med allt; allt för många faktorer i ekvationen. : /

Helst så ska den ju ha Blu-Ray också [cute]

Nick15:

så får du see

Lät ju inget vidare...
Låter ju konstigt, då Fujitsu-Siemens är en av de allra största datorleverantörerna i Europa, och även en av de största i Sverige.

Robbin:

Den ser rätt kass ut.

+1


   
SvaraCitera
Exner

Robbin:

Den ser rätt kass ut.

Vad är kasst med den?

minutz3:

1 GB RAM?! [chocked]

Så vida du inte har tänkt dig, att använda Vista, bör det vara nog. RAM är hur om helst billigt, och enkelt att sätta i.

minutz3:

Helst så ska den ju ha Blu-Ray också [cute]

Det kommer du inte att kunna få, i en dator, som är hållbar och kraftfull, samt kostar ungefär 5000 kronor.

minutz3:

+1

Vad är kasst med den?

[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

Så vida du inte har tänkt dig, att använda Vista, bör det vara nog. RAM är hur om helst billigt, och enkelt att sätta i.

Jag vet, men datorer brukar också ha en gräns på hur mycket det kan uppgraderas... [rolleyes]

Rent generellt har den ungefär samma specifikation som min tre år gamla budgetdator... och den var billigare än denna begagnade dator är nu...

Exner:

Det kommer du inte att kunna få, i en dator, som är hållbar och kraftfull, samt kostar ungefär 5000 kronor.

Får la se.
Tänkte framförallt på Sony VAIO, som verkar ha en del lågrpis-Blu-Ray-laptopar. Tänkte främst på om någon hade någon erfarenhet av de.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera