Aviseringar
Rensa alla

Tamhundarna borde dö ut


Ämnesstartare

Såg ett program på tv häromdagen där de visade olika människor i USA som hade stora rovdjur som husdjur. En del dödades, men någon snubbe hade levt med tigrar i 40 år.

Personligen anser jag att människan inte ska ha husdjur eftersom det är djurplågeri. Hunden har avlats fram under så lång tid att den är supertam mot människor, medan katter har betydligt mer kvar av sin ursprungliga instinkt.

Att vi människor uppskattar husdjur råder det inga tvivel om. Frågan är bara hur mycket husdjuren uppskattar oss. Det är lätt att tro att djuren gillar oss av olika anledningar, men är det inte bara för att vi matar dem? En säker källa till mat/överlevnad=något man inte hugger.

Hunden är idag totalt sönderavlad för att passa människans behov. För att vinna priser i utställningar har olika hundraser korsats med varandra så att de ibland har svårt att andas/leva normalt.

Släpper du ut en katt i det fria finns det chanser att den klarar sig själv och överlever, men skulle du släppa ut en hund i naturen kommer den att dö.

Det finns alltså bara en lösning på djurplågeriet, och det är att utrota tamhunden. Jakthundar ej inkluderade.

Att ha djur i fångenskap är enbart egoistiskt eftersom djuret blir berövad sin naturliga frihet.


   
Citera
Ämnesstartare

Vad spelar det för roll? Och vad klagar du för oss då, när de började tämjas många år sen?

P.S, familjen är hunduppfödare.


   
SvaraCitera

vhfaj:

Hunden är idag totalt sönderavlad för att passa människans behov.

Verkligen inte alla.

vhfaj:

Släpper du ut en katt i det fria finns det chanser att den klarar sig själv och överlever,

Falskt.

vhfaj:

Det finns alltså bara en lösning på djurplågeriet, och det är att utrota tamhunden. Jakthundar ej inkluderade.

Varför inte jakthundar?![confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ignorant:

Vad spelar det för roll? Och vad klagar du för oss då, när de började tämjas många år sen?

P.S, familjen är hunduppfödare.

För att vi fortsätter skaffa hundar som om det vore en hobby utan att tänka på hur djuren har det.

Jag har levt med hund i hela mitt liv (men inte längre) och min pappa jagar med hund. Är väl insatt i ämnet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vhfaj:

För att vi fortsätter skaffa hundar som om det vore en hobby utan att tänka på hur djuren har det.

Ehum jag vet inte med dig? Men folk som har hundar matar, tvättar, skaffar vaccineringar och mycket mer. Men nej, vi är egotister som bara har hundarna framme när vi vill vinna små plakat för dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luna Lovegood:

Verkligen inte alla.

Hunden är väl kanske det djur som är allra tamast. Det är det jag syftar på också, inte bara att vissa raser avlas fram för utseendet.

Luna Lovegood:

Falskt.

Nej.

Luna Lovegood:

Varför inte jakthundar?!

För att jakthundar får utlopp för sina naturliga instinkter istället för att ligga hemma i vardagsrummet och bli matad. Därmed inte sagt att jag tycker jakthundar är bra.

Ignorant:

Men folk som har hundar matar, tvättar, skaffar vaccineringar och mycket mer.

Visst är det så, men man berövar dem fortfarande dess frihet, och man skaffar hund av rent egoistiska skäl.


   
SvaraCitera

vhfaj:

Nej.

Jo. Tamkatter klarar sig i de flesta fall inte genom den svenska vintern, de som klarar sig får nästan utan undantag svåra köldskador som ofta senare leder till döden.

vhfaj:

För att jakthundar får utlopp för sina naturliga instinkter istället för att ligga hemma i vardagsrummet och bli matad. Därmed inte sagt att jag tycker jakthundar är bra.

Och det kan inte andra hundar eller? Personligen känner jag inte någon som har en hund som "får ligga i vardagsrummet och bli matad". Fan vilken trist människosyn du har.

vhfaj:

Hunden är väl kanske det djur som är allra tamast. Det är det jag syftar på också, inte bara att vissa raser avlas fram för utseendet.

[rolleyes][zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vhfaj:

Visst är det så, men man berövar dem fortfarande dess frihet, och man skaffar hund av rent egoistiska skäl.

Det är ju förfan samma sak som att man skaffar barn.

Man säger "Jag vill ha en hund" och man säger "Jag vill ha ett barn".
Är vi egoister för att vi skaffar barn också? Inte säger någon "Jag vill hjälpa ett nytt liv komma till världen så han kan ändra på något stort område".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vhfaj:

För att jakthundar får utlopp för sina naturliga instinkter istället för att ligga hemma i vardagsrummet och bli matad. Därmed inte sagt att jag tycker jakthundar är bra.

Och det får tex inte vinthundar som man tävlar med? Eller brukshundar som används i gårdsarbete? De är också avlade för sina egenskaper. Precis som jakthundar är avlade till att vara bra på jakt.....


   
SvaraCitera

Inte Gugge:

Och det får tex inte vinthundar som man tävlar med? Eller brukshundar som används i gårdsarbete? De är också avlade för sina egenskaper. Precis som jakthundar är avlade till att vara bra på jakt.....

nä vadå du vet väl att en bc som får valla mer ofta mår skit för den får absolut inte utlopp för sina naturliga instinkter. nä.
[crazy][crazy][crazy]


   
SvaraCitera

vhfaj:

djurplågeriet

Vilket djurplågeri..? Det att de inte kan klara sig i det vilda..? Är lite förvirrad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Till saken hör är att människan bevisat har haft tamhundar sedan tidiga stenåldern.

vhfaj:

Att ha djur i fångenskap är enbart egoistiskt eftersom djuret blir berövad sin naturliga frihet.

Att ha en tam hund och att ha en vild hund i bur, är helt olika saker.

vhfaj:

Det finns alltså bara en lösning på djurplågeriet, och det är att utrota tamhunden. Jakthundar ej inkluderade.

Jakthundar är också tamhundar. [tired]

vhfaj:

Släpper du ut en katt i det fria finns det chanser att den klarar sig själv och överlever, men skulle du släppa ut en hund i naturen kommer den att dö.

Detta grundar du på vilken vetenskapliga undersökning då?

vhfaj:

Hunden är idag totalt sönderavlad för att passa människans behov. För att vinna priser i utställningar har olika hundraser korsats med varandra så att de ibland har svårt att andas/leva normalt.

Sluta dra alla över samma kam. Det finns hundar som är helt åt helvete ja, men det är inte ens så många så att det är ens närheten en majoritet av alla hundar som finns.

vhfaj:

Frågan är bara hur mycket husdjuren uppskattar oss. Det är lätt att tro att djuren gillar oss av olika anledningar, men är det inte bara för att vi matar dem? En säker källa till mat/överlevnad=något man inte hugger.

Ja, fast nej. Hundar kan få tycke även för de som inte ger de någon mat eller ens visar tycke för hunden.

vhfaj:

Hunden har avlats fram under så lång tid att den är supertam mot människor, medan katter har betydligt mer kvar av sin ursprungliga instinkt.

Åter igen nej. Detta har med att hunden är ett flockdjur, vilket inte katten är.

Sluta trolla nu för helvete.


   
SvaraCitera

jaha


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Du är inte särskilt fri själv, utan lever i fångenskap precis som alla andra i människans våld. Jag tror inte heller att du hade klarat dig själv i det vilda i hela ditt liv. Jag tror att du hellre velat dra dig tillbaka till civilisationen och människorna. Precis som tamhundar ofta gör ifall de kommer ut i det vilda.

Betyder det att vi bör avliva oss själva också, ifall man tänker som du gör?

vhfaj:

Att ha djur i fångenskap är enbart egoistiskt eftersom djuret blir berövad sin naturliga frihet.

Jag vet inte hur det är med dina djur, men mina trivs hos mig. Mina hundar har vi oftast lösa när vi är ute och går med dem, och inte fan springer de iväg. De kommer tillbaka, eftersom de har sitt hem, sitt liv, sin flock och sin trygghet hemma hos oss. Var är det "enbart egoistiska" i detta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fu[cry]

tänker krama min hund


   
SvaraCitera