Forumet - Tandställning

Tandställning

5078 0 37
Hej på er!
Jag skaffade tandställning för 2 månader sen i underkäken och för 1 månad sen i överkäken. Har bara några frågor till er:

1. Ungefär hur lång tid tar det innan tänderna blir raka?

2. Om man dragit ut en tand hur lång tid tar det innan tomrummet är fyllt?

3. Tycker ni killar att en tjej med tandställning är oattraktiv om man är snygg i vanliga fall?

4. Jag har tandställning eftersom mina hörntänder inte riktigt fick plats och var sk "huggtänder", någon mer som haft detta och hur lång tid fick ni ha tandställning? Fick ni ha tandställning på natten efteråt?

Tacksam för seriösa svar :)

Spana också in:

Fallingapart:

Jag har tandställning eftersom mina hörntänder inte riktigt fick plats och var sk "huggtänder", någon mer som haft detta och hur lång tid fick ni ha tandställning? Fick ni ha tandställning på natten efteråt?

Jo jag hade likadant plus att jag hade en glugg i framtänderna. Detta tog kanske två år att bli av med, någon månad efter att jag tatt bort den så åkte mina huggtnder till stor del tillbaka.
Jag hade nattandställning också, ja. Gick faktiskt från 13 mm till 7 mm.
Fallingapart:

3. Tycker ni killar att en tjej med tandställning är oattraktiv om man är snygg i vanliga fall?

Tbh, så tycker jag det är en aning sött med tandställning, på vissa tjejer då. [blush] Och om det inte gör dom sötare, så påverkar det inte på något annat sätt heller.
Harpyja:

någon månad efter att jag tatt bort den så åkte mina huggtnder till stor del tillbaka.

Fan vad drygt att dom gick tillbaka. Känns ju väldigt onödigt att man har tandställning isåfall.
En tandläkare sa att jag skulle ha den i 6 månader en annan i ett år.
Tycker att jag ser stor skillnad redan så förstår inte hur det skulle kunna ta ett helt år!!

Appuru:

Tbh, så tycker jag det är en aning sött med tandställning, på vissa tjejer då. Och om det inte gör dom sötare, så påverkar det inte på något annat sätt heller.

Hehe vad bra. Fast undrar om det är många killar som resonerar så. Jag har genomskinlig däruppe så många säger att den knappt syns, mkt bra påfynd tycker jag.
Fallingapart:

Det tar exakt 17 månader och 3 veckor för alla.

Fallingapart:

1 år. Exakt. För alla.

Fallingapart:

Ja, alla killar tycker det. Du kommer aldrig få ihop det med en snubbe sålänge du har tandställning.
Varför känns det bättre att fråga sånt här på Um än att faktiskt gå till din tandläkare?

Borde inte en tand som dragits ut ha lika lång "återväxttid" som när man tappar tänder som liten?

Hur länge du behöver ha den är ju uppenbart en individuell fråga, om dina tänder inte ser bra ut om ett halvår får du ha den längre, om de ser bra ut om ett år åker den bort.

Jag tycker inte det är snyggt med tandställning på tjejer.
Fallingapart:

Det är nu man ska skrämmas lite [badgrin]

1. en kompis har haft sin "bergochdalbana" i 4 år, tänderna är fortfarande sjukt snea. Han berättade att om han kunde spola tillbaks tiden så skulle han slå ut tänderna och skaffa löständer.

2. han har haft gluggar i flera år

3. tjejer kan vara söta i tandställning ifall den är lite halvdiskret [y]
Fallingapart:

Fan vad drygt att dom gick tillbaka. Känns ju väldigt onödigt att man har tandställning isåfall.
En tandläkare sa att jag skulle ha den i 6 månader en annan i ett år.
Tycker att jag ser stor skillnad redan så förstår inte hur det skulle kunna ta ett helt år!!

Min tandläkare sa först till mig "du kommer ta ut den i april ungefär" well Weeeeeeeeei bara fem månader. När de väl fått på mig den så gick det två år.
XMinGrönaLampaÄrDödX:

Det tar exakt 17 månader och 3 veckor för alla.

Funny [tired]. Det jag menade var er egen erfarenhet!!! GOD

IceFalk:

Varför känns det bättre att fråga sånt här på Um än att faktiskt gå till din tandläkare?

För att dom bara snackar massa skit. Bättre att höra från personer med erfarenhet av det. Min tandläkare sa tex först att jag skulle dra ut 4 tänder sen hade han glömt d och till sist blev d bara en så litar sådär på vad dom säger.

IceFalk:

Jag tycker inte det är snyggt med tandställning på tjejer.

Vet du vad? Jag tycker inte du e så snygg på bilden :).

too_bored_to_die:

tjejer kan vara söta i tandställning ifall den är lite halvdiskret

Har genomskinlig däruppe, vilket jag starkt rekommenderar. Har till och med varit folk som frågat om jag bara har tandställning i underkäken :) hehe så e nog ganska diskret. Dom med metall hade jag aldrig gått med på att ha.

_smulpaj:

JAG FÅR UT MIN NÄSTA TISDAG

Grattis :D [party]

Harpyja:

Min tandläkare sa först till mig "du kommer ta ut den i april ungefär" well Weeeeeeeeei bara fem månader. När de väl fått på mig den så gick det två år.

Inte så kul. Verkar vara en dålig tandläkare som inte kunde veta det bättre. Hoppas inte det e så för mig..

Andy_91:

haha, jag ville ha tandstälning, men jag fick inte. de va bara nått jag fick för mig. men de va nog bra att jag inte tog de iaf..

Hehe okej varför ville du ha det då??
Fallingapart:

Funny [tired]. Det jag menade var er egen erfarenhet!!! GOD

Ställ inte frågorna så generellt då, det är klart att någon kommer påpeka det. [zzz]

Jag hade min tandställning i 3 år för att dra fram en tand som växte i gommen och för att rätta till alla luckor osv. Hur du får ha det efteråt varierar ju såklart beroende på ditt problem och så, jag, och även andra jag vet som haft räls, har fått en ståltråd på insidan av tänderna för att de ska hålla sig på plats, den sitter där på obestämd tid, kanske hela livet. [smile]

Det bästa för att få svar på dina frågor är väl att fråga tandläkaren? Det ingår ju i deras jobb att förklara vad som händer och så, du kan säkert fråga hur lång tid de beräknar att du kommer behöva tandställningen.
1. Jag har också helgarderad mun (dvs räls uppe å nere) och mina tänder blev helt raka efter ungefär 6-8 månader. Sen ska ju tänderna växa fast på sina nya platser och dettar tar väl ytterligare 1 år.

2. Jag drog ut 4 permanenta tänder för ett år sedan och mellanrummen är fortfarande kvar. Men dessa mellanrum ska dom börja arbete på vid nästa besök hos Dr. Tand.

3. Tandställning eller inte. Spelar inte så värst mycket roll... Vissa "passar" i det och andra inte. Jag personligen skulle inte dissa en tjej för att hon hade tandställning.

4. Jag har räls av exakt samma anledning. Har haft min räls i snart 1½ år och dom tror de behöver sitta kvar ytterligare ett ½-1 år till. Sen ska man ju ha ytterligare 2 ställningar. Dessa är dock löstagbara och betydligt mer diskreta.
Dom tror jag är klar med mina tänder vid 22 års ålder :/