Aviseringar
Rensa alla

Tandvårdsbidraget


Ämnesstartare

Känner ni till det?
http://tandvardsbidrag.se/hur-mycket-far-jag_ny/

Hur mycket får jag?
Tandvårdsbidraget görs tillgängligt den 1 juli varje år och hur mycket pengar man får varierar med ens ålder:

  • Till och med det år man fyller 29 är bidraget 300 kronor per år.
  • Från och med det år man fyller 30 och till och med det år man fyller 74 år är bidraget 150 kronor per år.
  • Från och med det år man fyller 75 är bidraget 300 kronor per år.

Bidraget ackumuleras i två år, och om du inte använder det under dessa två år så “brinner det inne”. Det är alltså att rekommendera att gå till tandläkaren åtminstone vartannat år. En traditionell tandläkarundersökning kostar sällan mer än 700 kronor, och om du har 600 kronor tillgodo i allmänt tandvårdsbidrag (ATB) blir den slutgiltiga kostnaden för dig vid en 700 kronors basundersökning bara en hundralapp. Du får då reda på hur din tandhälsa är, och kan dessutom upptäcka problem med dina tänder vid ett tidigare skede vilket ofta ger dig ett billigare behandlingsalternativ än om du väntat längre.


   
Citera
Ämnesstartare

Razor: JA, känner till det och utnyttjar det regelbundet

fast har skaffat försäkring nu också, 69kr i månaden. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är under 18 eller vad det nu är så det är gratis Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq:
Är under 18 eller vad det nu är så det är gratis Galen

20 är vanligt, men där min syster bor så är det 30 Förvånad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xuzkie:

20 är vanligt, men där min syster bor så är det 30 Förvånad

Haha whaaaat. I vilken kommun bor hon då???


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq: Är under 18 eller vad det nu är så det är gratis Galen

Njut av tiden medan den varar. Blink


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: NEJ, kände inte till det


   
SvaraCitera
Lounge

Razor: JA, känner till det och utnyttjar det regelbundet

När jag är hos tandläkaren har de informerat om det. Snällt nog. Men går väldigt sällan till tandläkaren då jag aldrig har några problem förutom tandsten. Så tar det  lite som det kommer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Haha whaaaat. I vilken kommun bor hon då???

Det var visst bara 24 år. Men ändå... Tidaholm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blev informerad om bidraget när jag var hos tandläkaren. Har i år redan lagt ett par tusen på mina tänder. Jag hade tandställning som liten som har fuckat upp mina tandrötter m.m


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill också ha bidrag Mycket glad


   
SvaraCitera
Draug

Razor: NEJ, kände inte till det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om d hade kostat under typ 2k istället för 20k+, så hade jag kunnat tänka mig en sån där fejkad tand, helt i silver, guld lr ngt som sticker ut lite när man gapar. Hehehhejej. 

Men har la vant mig skapligt vid gluggen, jobbigt med vissa matrester som fastnar i kratern så en får stå och plocka med pincett bara.. gör iaf inte ont längre när maten tuggas därrrrrrrr 🙂


   
SvaraCitera