Aviseringar
Rensa alla

Tankar om feminism


Ämnesstartare

Jag tycker de flesta som kallar sig feminister är dumma i huvudet, trotts det så kallar jag mig feminist. Jag tycker det är orättvist att enbart dessa röster ska tala om feminism, därför så höjer jag även min röst. Feminism handlar inte om att göra män till mer mänskliga, och sentementala. Feminism handlar inte om att göra kvinnor mer manliga. 

Feminism handlar om att öka statusen och respekten för feminitet i samhället. Ska det vara så svårt att förstå?

När feminismen är klar med sitt projekt så kommer inte världen vara mindre grym och hemsk. Feminismen är nämligen oerhört mycket mer radikal än så förstår ni. 


   
Citera
Ämnesstartare

Nej, feminism handlar om att att jämställa kvinnor och män.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du borde gå med i några diskussionsgrupper om ämnet på fb. Vissa är rätt bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten: Jag tycker de flesta som kallar sig feminister är dumma i huvudet,

Det gör inget, de tycker förmodligen du är dum i huvudet också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

patriarchy1.jpg

degrading.jpg?w=490


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Nej, feminism handlar om att att jämställa kvinnor och män.

Mer specifikt handlar det om en samhällsanalys som bygger på en tro/ett erkännande att kvinnor och män i dagens samhälle är fångade i könsroller, där den manliga är överordnad den kvinnliga, vilket gör nämnda samhälle till ett patriarkat. Utifrån denna analys vill man frigöra sig från dessa könsroller, eller åtminstone jämställa dem, beroende på vilken inriktning av feminismen man ansluter sig till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten: Feminism handlar inte om att göra män till mer mänskliga, och sentementala. Feminism handlar inte om att göra kvinnor mer manliga.

Vilken funktion tycker du att orden "feminin" och "maskulin" har?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten

Feminism handlar om att öka statusen och respekten för feminitet i samhället. Ska det vara så svårt att förstå?

nej.


   
SvaraCitera

kulturmarxisten: Feminism handlar om att öka statusen och respekten för feminitet i samhället. Ska det vara så svårt att förstå?

När feminismen är klar med sitt projekt så kommer inte världen vara mindre grym och hemsk. Feminismen är nämligen oerhört mycket mer radikal än så förstår ni.

fast nej. 


   
SvaraCitera

varför skrev jag inte "Lol, thats cute" istället


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Vilken funktion tycker du att orden "feminin" och "maskulin" har?

Jag ser maskulina och feminina värderingar som en delar i en androgynitet, delar i något som tillsammans blir en helhet. Likt yin och yang i taoismen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tror att många av dina trådar blir lite knasigt bemötta för att du använder lite fel ord


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten: Jag ser maskulina och feminina värderingar som en delar i en androgynitet, delar i något som tillsammans blir en helhet. Likt yin och yang i taoismen.

Okej. Jag ser det som ett stort spektra av egenskaper och intressen som del av det androgyna och att tänket att uppdelningen i yin och yang är destruktivt eftersom vi då ej kan förverkliga oss själva fullt ut och leva ut vissa av våra sanna egenskaper och intressen.


   
SvaraCitera
mynona

kulturmarxisten: Feminism handlar om att öka statusen och respekten för feminitet i samhället.

Inte feminism i allmänhet. Särartsfeminismen kanske handlar om det. Men den är ganska omodern. Men, narligtvis: de egenskaper som har fått etiketten feminina kommer att bli mer tillgängliga även för män att utöva i ett jämställt samhälle, så därmed kanske du får samma effekt i alla fall - de mjuka egenskaper som kallats feminina får mer plats i samhället och utövas av alla i stället för enbart kvinnor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Det gör inget, de tycker förmodligen du är dum i huvudet också.

Haha, så sympatisk av dig! Galen (sagt med ironi i all vänlighet - naturligtvis)


   
SvaraCitera