Aviseringar
Rensa alla

Tankar om USA:s vapenlagar


Ämnesstartare

Vapenlagarna är en av dem hetare frågorna i presidentvalet 2016. Vad är din åsikt om dessa, bör åtgärder vidtas - och vad behövs i så fall göras?


   
Citera

Jag kan ha en förståelse för varför man har de vapenlagar man har i USA och hur förenligt det är med de principer på vilket landet vilar eller iaf skulle önska sig vila, med maktdelning och en återhållen federal stat osv.

Dock så står det tämligen klart att det är ett väldigt dyrt pris man betalar för det, det finns klart mycket mer nytta att finna i en ganska rejäl tillbakarullning av dessa rättigheter, möjligen att man kan ha ett begränsat antal och till typ avgränsade vapen om man är en licensierad jägare.

Men det är överlag inte en fråga som håller mig vaken om nätterna direkt.


   
SvaraCitera

Låt allt vara lagligt.dncylx.jpg


   
SvaraCitera

Ärligt talat bryr jag mig inte om det är lagligt där eller inte... Däremot om det skulle vara i Sverige eller om jag skulle bott i USA så skulle jag inte vilja att det var lagligt att ha vapen 


   
SvaraCitera

Det är djupt inrotad i amerikansk kultur att ha rätten att bära vapen. Och en del av konstitutionen. Att förbjuda folk från att ha vapen i USA vore som att göra det helt fritt för alla att bära vapen i Sverige, det kommer aldrig att hända.

Däremot bör man ju se över regelverket för hur det ska ske. Man kanske kan göra en personlig bedömning hos människor ifall dom är psykiskt kapabla att bära vapen. Kanske förbjuda dömda brottslingar att bära vapen. Att införa tvång på att ha det bevarat i ett säkerhetsskåp så inte vem som helst kan komma åt det.

Något måste man göra.


   
SvaraCitera

Tycker att man ska ha rätt att ha vapen men en AK kanske är lite overkill när man ska handla mat.... xD


   
SvaraCitera

Är nog ganska för fri tillgång 

men känns lite läskigt samtidigt 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

på något sätt är det lite positivt att de där landets befolkning reducerar sig själv. Men det är ju retarderat de mesta därifrån. 


   
SvaraCitera
Smilen

Ja Sverige behöver lyssna på USA:s tankar.


   
SvaraCitera

Lolwut.jpg


   
SvaraCitera
Smilen

   
SvaraCitera

inte för att de spelar roll folk har ju vapen här utan att det är lagligt och det skjuts, sen rebeller i USA skjuter ju AK47 i trädgården typ, är man här ute på Värmlandsnäs kan de höras att de skjuter i skogen och på skjutbana tex när vi skjuter för att kikarsikte ska stämma inför jakt så åker vi till skogen


   
SvaraCitera

Jag tror som någon ovanstående skrev att deras vapenlagar är väldigt inrotade i den amerikanska historian. Man kan inte riktigt jämföra det med de svenska vapenlagarna då vi historiskt sätt aldrig haft lika lagar i det moderna Sverige. Dock så är det ju problematiskt med att i princip vem som helst kan köpa vapen och ändå försöker man bekämpa kriminaliteten. Jag tror inte att 70 och 80 talisterna från USA och då speciellt republikaner kommer att ändra sin syn på vapen lagar därför borde man satsa på en bredare utbildning angående vapen och dess användning och att det i stota hela kommer gynna samhället om inte vem som helst kan få tag i vapen.


   
SvaraCitera

Det påminner om hur dåligt Sverige är. Vi har alla USAs dåliga sidor men ingen av de goda. Alla ansvar utan någon av friheterna. God bless the red, white and blue.


   
SvaraCitera

Det är ju hela den amerikanska vapenkulturen som är direkt efterbliven och måste jobbas med.


   
SvaraCitera