Aviseringar
Rensa alla

Tappad matlust


Ämnesstartare

Nu är det såhär att jag inte har någon matlust längre. En del dagar när jag t ex är ensam en hel dag så kan jag "glömma bort" att äta. Det har bland annat hänt att jag vart tvungen att sätta alarm på mobilen vid vissa tider för att komma ihåg att äta. 

Maten smakar inte heller så mycket längre, utan när jag äter så äter jag mest för att jag vet att jag måste äta.

Jag vet inte riktigt om jag håller på att utveckla någon sorts ätstörning, så det skulle gärna vara kul om någon  som har erfarenhet av detta kommer med ett svar.


   
Citera
Ämnesstartare

röker du weed? andra droger? blir du överstimulerad på något vis?

ba 1 tanke


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

whaddup bird:
röker du weed? andra droger? blir du överstimulerad på något vis?

ba 1 tanke

Varken röker eller tar droger. Men att jag är överstimulerad kan du nog faktiskt ha rätt i, är ganska stressad osv just nu.


   
SvaraCitera
Realm

Allt har sina upp och nergångar, humör mat sömn mm komer och går beroende på hur man mår.

Som "whaddup" sa så kan något som gör att man blir överstimulerad (jobb skola etc) göra att man kommer i obalans. Kanske därför det är så för tillfället. Se bara till att det inte gåt för långt och se till att kanske ta 30 min för att bara slappa lite, rensa tankarna om du nu är stressad.


   
SvaraCitera

Går du på antidepp? Kan inverka på hungern

Annars, gör du inte av med energi är det inte konstigt att du inte blir hungrig. Heja. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Realm:
Allt har sina upp och nergångar, humör mat sömn mm komer och går beroende på hur man mår.

Som "whaddup" sa så kan något som gör att man blir överstimulerad (jobb skola etc) göra att man kommer i obalans. Kanske därför det är så för tillfället. Se bara till att det inte gåt för långt och se till att kanske ta 30 min för att bara slappa lite, rensa tankarna om du nu är stressad.

Ska försöka göra som du säger och kanske ta lite "rast" ibland och vila lite.

elverpigen:
Går du på antidepp? Kan inverka på hungern

Annars, gör du inte av med energi är det inte konstigt att du inte blir hungrig. Heja. 

Nepp.
Jag gör mig faktiskt av med min energi, då jag oftast är väldigt aktiv. Glad


   
SvaraCitera

det kan vara allt möjligt, håller det i sig länge bör du dock göra ett besök på vårdcentralen och kolla så inget är fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

 

Shuzz: Nu är det såhär att jag inte har någon matlust längre.

Har du ont i magen, stel/hård mage? Har du svårt att få ner maten när du väl ska äta?


   
SvaraCitera

Det kan bli så när man stressar mycket. Det kan vara ett tidigt stadie av magkatarr. Jag vet att när jag började få magkatarr förut började det med att jag inte kunde äta typ. Jag var varken sugen på mat, hungrig och maten smakade ingenting. 

Testa att dricka vatten innan du äter, det kan hjälpa lite så att man får isig någonting iaf. Det finns receptfri medicin mot magkatarr om du skulle börja må illa, eller få ont i magen, suta uppstötningar eller liknande. Däremot är det ju bar att få en diagnos först hos läkaren innan man börjar käka medicin. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:
det kan vara allt möjligt, håller det i sig länge bör du dock göra ett besök på vårdcentralen och kolla så inget är fel.

Får väl göra det om det fortsätter en längre tid.

Razor:

 

Har du ont i magen, stel/hård mage? Har du svårt att få ner maten när du väl ska äta?

Nä, har inte problem med något utav det.

Törnrosa:
Det kan bli så när man stressar mycket. Det kan vara ett tidigt stadie av magkatarr. Jag vet att när jag började få magkatarr förut började det med att jag inte kunde äta typ. Jag var varken sugen på mat, hungrig och maten smakade ingenting. 

Hur länge höll det på innan du väl fick magkatarren då?

Törnrosa

Testa att dricka vatten innan du äter,

Ska tänka på att försöka göra det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Shuzz: Nä, har inte problem med något utav det.

När man har mycket energi i sig känner man inte kroppens behov. Det kan innebära att man hoppar över måltider, lägger sig sent, inte dricker tillräckligt med vatten o.s.v. Jag är sån, så jag vet hur det kan vara. När jag är uppe i varv känner jag inte av hunger, törst, trötthet, inte ens smärta (lindrigare smärta då).

Dricker du kaffe eller annat med koffein?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

När man har mycket energi i sig känner man inte kroppens behov. Det kan innebära att man hoppar över måltider, lägger sig sent, inte dricker tillräckligt med vatten o.s.v. Jag är sån, så jag vet hur det kan vara. När jag är uppe i varv känner jag inte av hunger, törst, trötthet, inte ens smärta (lindrigare smärta då).

Dricker du kaffe eller annat med koffein?

Men det konstiga är att jag för det mesta gör mig av med min energi. Jag brukar känna mig trött när jag lägger mig iaf. ^^
Cola är väl det enda jag dricker som har koffein i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Shuzz: Men det konstiga är att jag för det mesta gör mig av med min energi. Jag brukar känna mig trött när jag lägger mig iaf. ^^Cola är väl det enda jag dricker som har koffein i.

Hm, har du dagar då du är rejält nere och all energi försvinner eller är det mer stabilt med energin? Alltså om det är en berg-och-dalbana eller om du konstant har rätt hög energinivå?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har sådär till och från, haft det i flera år. Kan även få som ett lock som sätter sig i halsen när jag ska äta och får därför i mig typ nada, tvingar jag i mig så mår jag illa. 

Är 99% säker på att det är ångestrelaterat. Det som funkat bäst för mig är att äta lite och ofta under dessa perioder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Hm, har du dagar då du är rejält nere och all energi försvinner eller är det mer stabilt med energin? Alltså om det är en berg-och-dalbana eller om du konstant har rätt hög energinivå?

Kan som du sa ha en del dagar då jag inte har någon energi alls. Så det är väl mer som en berg-och-dalbana.

Fingerprints
Är 99% säker på att det är ångestrelaterat. Det som funkat bäst för mig är att äta lite och ofta under dessa perioder.

Som jag redan har sagt här i tråden är jag lite stressad och det beror på en del jobbiga saker som hänt. Så du har rätt i att det är ångestrelaterat på ett sätt.
Ungefär hur ofta äter du då?


   
SvaraCitera