Aviseringar
Rensa alla

Tappad matlust


Ämnesstartare

Är du lika osugen på allt eller märker du av någon skillnad mellan olika livsmedel?
Förstår att du inte har någon vidare matlust alls, men är det något du känner dig särskilt lite sugen på?

Är själv inne i en period med dålig matlust. 
Om jag måste välja så äter jag helst rå mat, typ grönsaker. Bröd och pasta kan jag inte få i mig ens om mitt liv hängde på det, känns det som just nu.
Jag tror kroppen anpassar sig efter behovet och min teori är att jag helt enkelt har fått i mig i ett överskott av kolhydrater på senaste tiden och att min kropp helt enkelt kompenserar för det/försöker komma i balans igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

koalan:
Är du lika osugen på allt eller märker du av någon skillnad mellan olika livsmedel?
Förstår att du inte har någon vidare matlust alls, men är det något du känner dig särskilt lite sugen på?

Nej egentligen inte, ibland kan jag typ tänka "men vad gott det skulle var med pizza idag" men när jag väl ser maten så tappar jag all matlust. Det spelar egentligen ingen roll vilken sorts mat det är.

koalan

Är själv inne i en period med dålig matlust. 
Om jag måste välja så äter jag helst rå mat, typ grönsaker.

Ah, grönsaker är faktiskt också något jag föredrar framför annan mat.

koalan: Jag tror kroppen anpassar sig efter behovet och min teori är att jag helt enkelt har fått i mig i ett överskott av kolhydrater på senaste tiden och att min kropp helt enkelt kompenserar för det/försöker komma i balans igen.

Det kan vara en ganska bra stämmande teori. Men som jag skrev till Fingerprints lite längre upp så är jag inte inne i den bästa perioden för mitt psykiska välmående heller just nu. Så jag tror även att det kan ha hjälpt mig att tappa matlusten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Shuzz: Kan som du sa ha en del dagar då jag inte har någon energi alls. Så det är väl mer som en berg-och-dalbana.

Okej, jag känner igen det där. Det blir så när man har blivit lite instabil psykiskt p.g.a. stress/press.

Försök göra rutin för raster med vila och mat så att det sker på ungefär samma tider varje dag. Det kan hjälpa kroppen att anpassa sig till dessa tider så det blir mer automatiskt i framtiden. Du har redan tänkt ut en bra idé att sätta larmklockan, gör det tills du känner att du klarar det på egen hand.

Du behöver inte äta mycket vid varje måltid, men försök iaf att äta regelbundet så att du får i dig näring. Det blir bara värre med psyket om det blir blodsockerobalans, och annan näringsobalans.

Sen så tycker jag att du bör göra ett besök hos läkaren, bara ifall att det kan vara något fysiskt. De kan göra lite blodprover och andra enklare tester för att utesluta fysiska sjukdomar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Försök göra rutin för raster med vila och mat så att det sker på ungefär samma tider varje dag. Det kan hjälpa kroppen att anpassa sig till dessa tider så det blir mer automatiskt i framtiden. 

Ska försöka göra detta men det kan vara ganska svårt då jag är i skolan osv på varierande tider.

Razor:
Sen så tycker jag att du bör göra ett besök hos läkaren, bara ifall att det kan vara något fysiskt. De kan göra lite blodprover och andra enklare tester för att utesluta fysiska sjukdomar.

Gjorde detta redan när jag var 2år gammal och fick då resultatet att jag hade en sjukdom. Jag gör ganska regelbundna besök hos ca 4 läkare. 
Men jag tror dock inte att den kan ha något med min matlust att göra då den mest påverkar mina leder.
Fast sjukdomen kan å andra sidan ha att göra med min energi, då jag en del dagar har ganska ont i mina leder, och då blir ganska trött i resten av kroppen också.


   
SvaraCitera

Shuzz:

Hur länge höll det på innan du väl fick magkatarren då?

Asså det var själva magkatarren. Det kan visa sig på massa olika sätt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Shuzz: Ska försöka göra detta men det kan vara ganska svårt då jag är i skolan osv på varierande tider.

Fast frukost, lunch, middag kan du ha på ungefär samma tider oavsett?

Shuzz: Gjorde detta redan när jag var 2år gammal och fick då resultatet att jag hade en sjukdom. Jag gör ganska regelbundna besök hos ca 4 läkare. Men jag tror dock inte att den kan ha något med min matlust att göra då den mest påverkar mina leder.Fast sjukdomen kan å andra sidan ha att göra med min energi, då jag en del dagar har ganska ont i mina leder, och då blir ganska trött i resten av kroppen också.

Jobbigt det där. Ledsen Tar du någon medicin, det kanske är den som orsakar bristen på aptit?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Törnrosa:

Asså det var själva magkatarren. Det kan visa sig på massa olika sätt. 

Ah

Razor:

Fast frukost, lunch, middag kan du ha på ungefär samma tider oavsett?

Frukosten äter jag oftast på väldigt varierande tider, ibland äter jag hemma och då blir det vid sju tiden.
 Men ibland hinner jag inte äta hemma och då brukar jag oftast äta i skolan vid 9-tiden.
Lunch äter jag också på väldigt varierande tider. Ibland är den vi 11 tiden, och som idag så var den vid 1 ungefär.
Men middag äter jag oftast på samma tid varje dag.

Razor:
Jobbigt det där. Ledsen Tar du någon medicin, det kanske är den som orsakar bristen på aptit?

Jao.  (:
Nej, inte just nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Shuzz:

Om du vill läsa lite om magkatarr.
Mer utförlig info.


   
SvaraCitera
whoop

Att glömma bort att äta och inte ha matlust pga okänd orsak är inte en ätstörning. Du är nog bara stressad...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Om du vill läsa lite om magkatarr.
Mer utförlig info.

Ah, tack! Ska läsa det.

whoop:
Att glömma bort att äta och inte ha matlust pga okänd orsak är inte en ätstörning. 

Har aldrig påstått det heller.


   
SvaraCitera