Aviseringar
Rensa alla

Tasers och/eller pepparspray i händerna på svensk polis


Ämnesstartare

Varför använder polisen i sverige inte icke-dödliga medel? Eller varför får inte polisen i sverige göra det? På vilket sätt är det värre att ha minst ett icke-dödligt alternativ (ok, pepparspray eller taser kan döda, men chansen för det är ju oändligt mycket mindre än ett skjutvapen) än att inte ha det? För mig är det fullkomligt bananas om förekommande polisskjutningar som kunde lösts med antingen pepparspray eller taser. Enda gångerna jag läst om att polisen har använt pepparspray har varit mot kamphundar... Förstå mig rätt nu, jag förespråkar inte mer användande av våld, jag förespråkar mer användande av icke-dödligt våld än av dödligt våld. Varför ska en person med kniv skjutas när hen kan oskadliggöras med en taser?

Vad tycker ni om att låta polisen använda pepparspray och/eller tasers mot personer? Negativa och positiva konsekvenser?

Hjärta


   
Citera
Pardon

Ja, men tillslut är det nån grabb som avlider efter att ha suttit bakom en bil med en AK och matat mot polisen. Polisen använder taser, grabben dör. Blir ett jävla liv och folk börjar undra varför de inte bara sprang och slängde sig över bilen och nitade grabben. Han var ju trots allt bara 17


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pardon: Ja, men tillslut är det nån grabb som avlider efter att ha suttit bakom en bil med en AK

Storchen84: Varför ska en person med kniv skjutas när hen kan oskadliggöras med en taser?

Rullar ögonen

Hjärta


   
SvaraCitera
Pardon

Storchen84:

Rullar ögonen

Hjärta

För att vara lite seriösare än innan. Jag är starkt för Tasers. Tar vi t.ex. husby-fallet, så hade det slutat (med största sannolikhet, om inte offret trillat och slagit i huvudet i glasbordet och senare avled) så perfekt det hade kunnat. Tycker det är helt efterblivet att inte ge tasers till polisen.

Dock så blir det bara en fråga om tid tills någon avlider efter att ha blivit skjuten av en taser och trillat olyckligt.


   
SvaraCitera
Kudhos

Tasers är ett effektivt sätt att avsluta en konflikt. Hon blir skjuten vid 03:20ish.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Pepparspray används mer än flitigt av polisen. En av de främsta anledningarna tror jag är för att "Icke dödliga" vapen som elpistoler är mycket enkla att missbruka, precis som ett "av misstag" felriktat batongslag eller tre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Ja, för att...

...dt är effektivt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: ok, pepparspray eller taser kan döda

Hur menar du att pepparspray dödar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pepparspray är ett fult ord


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pepparspray kommer inte användas i de ändamålet 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om man sväljer en pepparsprej kan man sätta i halsen, då kan man dö. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Polisen använder redan pepparspray. Anledningen till att det inte används istället för vapen vid vissa tillfällen beror på att det inte är kraftigt nog. När det kommer till tasers så tycker jag också att polisen borde ha tillgång till det, men då tasers som man kan skjuta med på avstånd, taserguns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Polisen i Sverige fick pepparspray för att det skulle minska användningen av batong och skjutvapen. Istället blev den ett tredje vapen som komplement till dessa. De fick nyligen ändrade regler kring pepparspray just för att den missbrukas så grovt av polisen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kronotomi: Hur menar du att pepparspray dödar?

Pepparspray kan man väl få allergisk chock/reaktion av, även om det är extremt sällsynt (eller?), medans taser kan vara livsfarligt om man har något hjärtfel.

Greken: taserguns

Dessa jag tänker på också, kom bara inte på det när jag skapade tråden, o när jag googlade taser fick jag fram även taserguns.

Rödingajäveln: De fick nyligen ändrade regler kring pepparspray just för att den missbrukas så grovt av polisen

Är ju det som är risken med sådant, men hur klen tröst det än är så känns det ändå som en liten tröst att hellre pepparspraya en gång för mycket än att döda/nästan döda med skjutvapen... Fan vad det tog emot att skriva det, men ja...

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Pepparspray kan man väl få allergisk chock/reaktion av, även om det är extremt sällsynt

Aha, tror aldrig jag hört talats om någon som är allergisk mot capsaicin


   
SvaraCitera