Aviseringar
Rensa alla

Tatuera sig i Stockholm under 18!


Ämnesstartare

OBS! Har ej tid för att läsa mig igenom texter om att endast oseriösa tatuerare utför gaddningar på 16-18 åringar. Eftersom det inte är olagligt, så ser jag inget vidare problem med om en bra tatuerare tatuerar mig.

Iallafall, jag har en väldigt personlig text som jag vill tatuera in.
Och heeeelaaa tiden skaffar alla bekanta tatueringar, så nog finns det möjlighet till att göra det jag vill.

Men vart? Är det någon i Stockholms-området (eller närheten) som relativt nyligen tatuerat sig som icke myndig?

Var god och dränk mig i tips! [y]


   
Citera

Endast oseriösa tatuerare tatuerar barn utan föräldrar med sig. Och jo, det är nog rätt olagligt att tatuera någon under 18 utan dess förälders tillstånd.


   
SvaraCitera
Lounge

måla med tusch


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha, nej det är inte olagligt. Det finns ingen lag om att minderåriga inte ska tatuera sig eller att någon tatuerare inte ska göra det. Dock är det en "oskriven regel" i Sveriges tatueringförbund som rekommenderar tatueringsstudios till att inte göra det på minderåriga.


   
SvaraCitera

då de flesta tatuerare vill undvika att få sina studios polisanmälda och nedlagda så skulle jag om jag vore som du uppsöka någon källarlokal där också hakkors och dyl görs


   
SvaraCitera

Åk till Thailand, Jag är 13 och har gjort en i Thailand [crazy]


   
SvaraCitera

pl


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

Janaadriana:

OBS! Har ej tid för att läsa mig igenom texter om att endast oseriösa tatuerare utför gaddningar på 16-18 åringar. Eftersom det inte är olagligt, så ser jag inget vidare problem med om en bra tatuerare tatuerar mig.

Iallafall, jag har en väldigt personlig text som jag vill tatuera in.
Och heeeelaaa tiden skaffar alla bekanta tatueringar, så nog finns det möjlighet till att göra det jag vill.

Men vart? Är det någon i Stockholms-området (eller närheten) som relativt nyligen tatuerat sig som icke myndig?

Var god och dränk mig i tips!

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!
Alla seriösa tatuerare i sverige idag bör följa åtminstone minimikraven från SRT och tatuerar därför inte minderåriga.

isola:

Och jo, det är nog rätt olagligt att tatuera någon under 18 utan dess förälders tillstånd.

Nope, iom att det är fullt laglig aktivitet och den sker frivilligt.


   
SvaraCitera

SLCD:

Nope, iom att det är fullt laglig aktivitet och den sker frivilligt.

Men en personer under arton får väl inte bestämma sådant själva?


   
SvaraCitera

isola:

då de flesta tatuerare vill undvika att få sina studios polisanmälda och nedlagda så skulle jag om jag vore som du uppsöka någon källarlokal där också hakkors och dyl görs

Det är dock inte olagligt, bara det att alla som är anslutna till riksförbundet vägrar det. Däremot försöker tatuerarförbundet få igenom en sådan lag.


   
SvaraCitera

isola:

Men en personer under arton får väl inte bestämma sådant själva?

Föräldrarna kan tvinga sitt minderåriga barn att ta bort tatueringen, men tatueraren begår inget lagbrott som tatuerar en minderårig.


   
SvaraCitera

Budolicious:

et är dock inte olagligt, bara det att alla som är anslutna till riksförbundet vägrar det. Däremot försöker tatuerarförbundet få igenom en sådan lag.

Hade nog anmält den studion som karvat i min unge och försökt få den att stänga. Galet att tro att man som unge kan bestämma sådant. Tänk så många "aj lav X" som kommer att få lasras bort i framtiden då.


   
SvaraCitera

clickclack:

n, men tatueraren begår inget lagbrott som tatuerar en minderårig.

åverkan på min lagligt ägda ägodel (mitt barn)


   
SvaraCitera

isola:

åverkan på min lagligt ägda ägodel (mitt barn)

Dock är det inget lagbrott i juridisk mening.


   
SvaraCitera

clickclack:

Dock är det inget lagbrott i juridisk mening.

Ingen koll på det, men det borde det vara isf. Man bestämmer ju ej över sin egen kropp på det sättet innan man är 18.


   
SvaraCitera