Aviseringar
Rensa alla

Te-sällskapet


Ämnesstartare

Här samlas vi och diskuterar tesorter, tipsar andra om goda tesorter och annat nörderi om te. [smile]

Jag dricker kanelte nu när jag skriver tråden. [y]


   
Citera
Ämnesstartare

Dricker earl grey med jasminblommor
nice


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Te väcker starka minnen från min barndom.
När jag var liten gick jag under flera somrar på kollo (alltid samma kollo). Där var det tradition att alla tillsammans samlas innan läggdags i ett sovrum för att dricka te och äta en smörgås.

Rummens inredning var gammal och enkel precis som i filmen ondskan. Två ibland tre våningssängar, varsina sovlampor, en bokhylla, ett skrivbord och några garderober.

Hade vi skött våra morgonrutiner (bädda sängen, skura golvet, vigt våra kläder o.s.v) så slapp vi sitta på det kalla trägolvet och istället hoppa upp i våra sängar allihopa. Det var en magisk känsla att få sitta där.

Första dagen kom man dit med en klump i halsen. Men när jag åkte därifrån fick jag hålla tillbaka tårarna. Vart man än vände sig så hade man alltid en vän. Det var aldrig några slagsmål eller något sånt. Vi kände oss som bröder och systrar som vuxit upp under så många år..

Idrott uppmuntrades. Fotboll, simning, rodd, volleyboll, badminton och friidrott. Vi arrangerade flera olika slags turneringar. Både mot andra kollon och inbördes.

Sammanhang 2.
Min "topp 3 lista"
1. Vaniljte.
2. Äppel & kanel.
3. Körsbär.


   
SvaraCitera

Jag gillar många olika tesorter. Chai, pepparmint, kamomill, grönt te med citron och ginseng, earl grey med lavendel, rooibos med rosépeppar och vitt te är alla väldigt goda, men av någon anledning återkommer jag alltid till lady grey. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knyckte lite rött te från jobbet som jag gillar.
Kommer däremot inte ihåg vad sorten heter...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skymningen är det bästa
sedan havtorn och skogsbär
vanilj, kvällsro, ingefära och citron är också bra

allt rött och grönt te är gott


   
SvaraCitera

Är tepretto och dricker bara... te. Neutrala, osmaksatta teer. Tycker att teer som smaksatts med frukter och bär och sådant är äckelpäckel.

Favoriterna är svarta indiska teer - Darjeeling, Assam Nilgri. Har inte riktigt fastnat för grönt te, förutom ett - Gunpowder.

Har även ett Yogi-"te" som jag dricker rätt mycket. Det innehåller inga teblad utan bara bark och grejor, så det är väl inte riktigt rätt att kalla det för te. Smakar svartpeppar, kanel och andra starka, goda kryddor. Ska dock tillagas och bryggas i sisådär två timmar, så dricker det inte så ofta som jag vill.


   
SvaraCitera
sincan

KAFFE


   
SvaraCitera
kachin

morgon: earl grey
kväll: roiboos chai
Oftast

drack nyss Dalslandste, svart te smaksatt med kiwi, rabarber, grädde o blåklint [cute]

Venfort:

lady grey.

det är gott [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En sån tråd som borde klistras[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gillar grönt te med lite mjölk. Samt jordgubbste. Dricker dock aldrig te numera.


   
SvaraCitera
kachin

isola:

Dricker dock aldrig te numera

Varför? [sad]


   
SvaraCitera

Dricker för det mesta sörgårdste. Har percis fått en ny påse av ett te jag ej smakat förut, "Mormors fruktblandning". Den innehåller smultron, hallon, rabarber, nypon, äpple, björnbär och svarta vinbär. Luktar fantastiskt!

Är lite förvånad över att English Breakfast inte har nämnts också!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blåbärt:

Den innehåller smultron, hallon, rabarber, nypon, äpple, björnbär och svarta vinbär. Luktar fantastiskt!

Klart den gör! Det är ju mormors!![party]

Jag är nog lite av en fruktfåne. Forest Fruit med lite honung är finfint![love]


   
SvaraCitera
kachin

Finns ett te som heter Gunillas Goda, svinigt gott. längesen jag drack dock. Finns/fanns på Kahls
Tror det är lite samma stuk som det där mormorteet [cute]


   
SvaraCitera