Aviseringar
Rensa alla

Teater eller Film?


Ämnesstartare

Hejsan ungdomar!

Jag vill bli skådespelare när jag blir stor, och jag vet inte riktigt villken väg jag ska gå för att jag ska bli skådespelare snabbt.

min framtid vill jag vara med i FILMER framför kameran!
har kollat runt på gymnasium i nästan hela sverige, och de finns inte mycke skolor som handlar om FILM[crazy]

därför undrar jag!

1. Är det bättre att jag går teatergymnasium och sen går skådespelar kursen till film?

2. vad är den bästa vägen för mig att komma framför kameran?

Tack på förhand!


   
Citera
Åtta

Tråden flyttad från Ungdomar.se/Önskemål och synpunkter på Ungdomar.se


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

norrsundsbo:

1. Är det bättre att jag går teatergymnasium och sen går skådespelar kursen till film?

2. vad är den bästa vägen för mig att komma framför kameran?

Finns väl både och.
Det som är bra med teater är väl att du får träna dig lite på att vara just skådespelare. Dock är det verkligen inte min typ att stå där och framför ''Att vara eller icke vara'' med en gay röst.

Annars gäller det väl att vara på.
Finns ju statistjobb så kan du ju klättra dig upp för där.
Leta på filmforum och annat. Finns säkert hobbyregissörer som söker folk där.

Du får helt enkelt klättra dig uppåt.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Dock är det verkligen inte min typ att stå där och framför ''Att vara eller icke vara'' med en gay röst.

För så är det verkligen.

OnT: i stockholm finns ju annars scengymnasiet. Det är nog inte så illa. Fast det finns de som vill bli filmstjärnor i min skola, men en del tycker också att de gjorde fel som valde teater. Om inte annat så brukar det ju komma regissörer och dylikt rätt ofta, för att låta elever provspela inför filmer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

För så är det verkligen.

Självklart [bigcheers]

Nej klassisk teater är inte riktigt min grej asså.
Sen om du har en annan syn på det är upp till dig. Gav bara vad JAG tyckte.


   
SvaraCitera
cyber

Hej norrsundsbo! Om du verkligen vill bli skådespelare så ska du veta att det är en oerhört tuff bransch du är på väg in i och att konkurrensen är stenhård. Att bli skådespelare "snabbt" är nästintill omöjligt, om du nu inte är en otrolig naturbegåvning och lyckas bli upptäckt. För att bli filmskådespelare så måste du lära dig att gestalta en annan människa, vilket inte är helt enkelt. Gå därför ett teatergymnasium (till att börja med) om du vill bli skådespelare. Efter gymnasiet måste du fortsätta din utbildning som skådespelare samtidigt som du söker jobb och börjar skapa dig kontakter. Tänk på att det finns väldigt få arbetstillfällen för skådespelare i Sverige och att det är en mycket ostabil bransch. De flesta skådespelare livnär sig även på något annat vid sidan av teatern, typ jobbar som kassabiträde eller liknande.

Vad menar du med "skådespelarkursen till film"?
Om du vill bli skådespelare endast för att bli "känd" så borde du tänka om, det är ytterst svårt att lyckas bli känd skådespelare. Nu kanske du tycker att detta svar blev väldigt negativt betonat, och det är inte min mening att avskräcka dig, utan bara förvarna dig om att det är en tuff bransch du vill ge dig in i. Men om du verkligen brinner för teater, är kreativ och nyfiken på livet så tycker jag absolut du ska satsa på att bli skådespelare. [bigcheers]


   
SvaraCitera

norrsundsbo:

har kollat runt på gymnasium i nästan hela sverige, och de finns inte mycke skolor som handlar om FILM[crazy]

http://www.scengymnasiet.gotland.se/?page=hem

Gick själv filmlinjen.

norrsundsbo:

1. Är det bättre att jag går teatergymnasium och sen går skådespelar kursen till film?

Det är mer meriterande att ha gått i någon form av teaterutbildning mot en vanlig random utbildning, om det nu är det du vill fortsätta med.

norrsundsbo:

2. vad är den bästa vägen för mig att komma framför kameran?

Aldrig ge upp och göra i princip allt du blir ombedd till. Men du måste jobba något förbannat hårt för att komma någon vart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cyber:

cyber

Tack för informationen, jag vet att de är en tufft, och jag gör inte de för att bli känd 😛 ja kännar att jag njuter av livet att hålla på med filmer m.m,

cyber:

Vad menar du med "skådespelarkursen till film"?

Jag läste på en FilmGymnasium i stockholm att efter man har gått teater eller vad som helst kunde man gå en utbildning om man ville bli skådespelare, och de handlade om just "framför kameran"


   
SvaraCitera
cyber

norrsundsbo:

Tack för informationen, jag vet att de är en tufft, och jag gör inte de för att bli känd 😛 ja kännar att jag njuter av livet att hålla på med filmer m.m,

Okey, då så! Men är du verkligen säker på att det är framför kameran du vill vara då? Det finns många andra saker att göra om man vill syssla med film än att just vara framför kameran.

norrsundsbo:

Jag läste på en FilmGymnasium i stockholm att efter man har gått teater eller vad som helst kunde man gå en utbildning om man ville bli skådespelare, och de handlade om just "framför kameran"

Jaha, okey. Ja det finns många olika utbildningar man kan läsa efter gymnasiet som behandlar olika delar av skådespeleri. Jag själv funderar på att läsa en kurs på en skola i USA som just behandlar skådespeleri för film!

Men vad du kan göra redan nu för att få en försmak på hur det är att jobba med film är att registrera dig på olika sidor där man kan söka statistjobb m.m., exempelvis - filmcafe.se

Vart bor du någonstans? Jag jobbar för tillfället nämligen som statistansvarig på en SVT tv-serie som heter Anno 1790. Om du är intresserad av att vara med som statist så kan du höra av dig till mig i ett PM, så kan jag kolla upp om vi har någon inspelningsdag som du skulle kunna vara med på! [smile]


   
SvaraCitera