Aviseringar
Rensa alla

Tecknad film om hur bankerna styr världen


acadi:

Så banker och ränta är helt plötsligt något positivt?

JAKs system fungerar helt klart. Systemet med ränta och en centralbank fungerar helt klart inte. Titta bara på finanskrisen.

Nej, men JAK är knappast lösningen på problemet. Men ni är ju inte antikapitalister utan vill bara ha en snällare form av kapitalismen, så förstår varför ni gillar det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Nej, men JAK är knappast lösningen på problemet. Men ni är ju inte antikapitalister utan vill bara ha en snällare form av kapitalismen, så förstår varför ni gillar det.

Bankerna ska ha som roll att förvara pengar och andra värdeföremål. Inte att skapa pengar av tomma intet och ta ränta på det. Det är stor skillnad. En bank som är som shurgaurd är inte ett problem. Det är när spekulationer och annat fuffens börjar som problem uppstår. En tillbakagång till byteshandel är knappast önskvärd.

Filmen är till för att visa problemen med bankerna och en spekulativ finansmarknad.

När folk i väst inser problemen med bankerna så kommer våra gator se ut som Kairos. När vi är inne på ämnet rekomenderar jag att googla the bernanke riot.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HK Berghdal:

rothschilds 🙁 trodde att det va en myt förut.. känns fortfarande lite förvirrat. vet inte vad jag ska troe

Vad är det som är förvirrande? 🙂


   
SvaraCitera

acadi:

Bankerna ska ha som roll att förvara pengar och andra värdeföremål. Inte att skapa pengar av tomma intet och ta ränta på det.

Bankerna bestämmer väl sin affärsidé själva? Är du inte nöjd med vissa banker så finns det banker som passar in på dina krav. Bli kund där!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

acadi:

Bankerna ska ha som roll att förvara pengar och andra värdeföremål. Inte att skapa pengar av tomma intet och ta ränta på det

Fast det är ju nödvändigt för att vi ska kunna låna pengar. Vill du bara ha förvaring kan du ju lägga pengarna i madrassen eller ett kassaskåp hemma.

acadi:

Systemet med ränta och en centralbank fungerar helt klart inte. Titta bara på finanskrisen.

Vad är det som inte funkar med en centralbank? Vem skulle ta över deras roll i så fall?

Finanskrisen grundade sig till stor det av att bankerna gav lån till folk utan inkomst nog att betala tillbaka lånet. Sedan packades flera lån ihop för att sedan splittras upp i nya delar. Detta upprepades ett flertal gånger tills man hade paket med många små delar av olika lån. Så pass små och många att ingen riktigt viste vad som fanns där, och på så sätt missbedömde man risken och satte för låg ränta.

Ett flertal banker resonerade fel vilken i sig fick förödande konsekvenser. Det har inget at göra med att systemet med ränta och centralbank inte skulle fungera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Bankerna bestämmer väl sin affärsidé själva? Är du inte nöjd med vissa banker så finns det banker som passar in på dina krav. Bli kund där!

Det är svårt att bryta sig loss från banksystemet. Det är bankerna som producerar våra pengar. Hela våran ekonomi bygger på banksystemet. Jag hade gärna skyddat mig ifrån finanskrisen, men det är svårt att separera sig helt. Som kund på JAK slapp jag dock oroa mig för mina besparingar, de är alltid trygga.

@Horrorshow

Såg du filmen? Alla pengar som finns i det nuvarnde systemet är lån. Det finns ingen substans bakom dem. Eftersom vi har ett system med ränta betyder det att någon skapade pengar ur luften och alla tvingas betala ränta på dessa låtsaspengar. Om vi tog bort alla räntekostnader skulle vår ekonomi må mycket bättre. Inflation är ett problem som uppstår när pengar skapas från luften. Om alla pengar hade uppbackning så skulle inte våra pengar konstant bli mer värdelösa.
en bra artikel om banker och ränta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

acadi:

Såg du filmen? Alla pengar som finns i det nuvarnde systemet är lån. Det finns ingen substans bakom dem.

Jag såg fragment av den, hämtar inte mina penningkuunskaper från tecknade filmer. Men jag har läst tillräckligt mycket nationalekonomi för att förstå hur banksystemet fungerar. Precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg krävs detta för att kunna finansiera stora affärer.

Att bankerna inte är 100% likvida fungerar då man litar på bankerna att de klarar av att sköta sina finanser, skulle inte det räcka har vi centralbanken att förlita oss på, dvs. de ger lån till krisdrabbade banker.

acadi:

Om vi tog bort alla räntekostnader skulle vår ekonomi må mycket bättre.

Tog vi bort räntekostnader skulle ingen kunna låna någonting, eller snarare skulle ingen vilja låna ut något. Så nej vår ekonomi skulle må betydligt sämre.


   
SvaraCitera

pumanJessica:

Vad är det som är förvirrande? 🙂

en kompis till min lillebror som älskar konspirationsteorier berättade om denna familj för mig. trodde såklart inte på honom då. liksom, världens rikaste familj?! varför har jag ej hört något då??

men i somras köpte jag en bok i ekonomisk historia o av en slump stötte på namnet..

vet inte vad familjen vill, men dom verkar mäktiga. jo en sak vet jag, att dom inte vill synas. verka i det dolda.

förvirrande är fel ord (som vanligt använder jag fel ord), men det känns lite konstigt. känns osm ett svart moln i min naiva himmel 🙁


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

att hon varit medlem i SUF men jag har kollat upp det och det stämmer inte. 🙂

§3. Genom din registrering accepterar du att inte använda sajten för att posta material, eller länkar till material, som kan uppfattas som stötande eller kränkande, t.ex. hets mot folkgrupp, sexuellt ofredande, trakasserier eller mobbning. Det är ej heller tillåtet att publicera material som medvetet är falskt, felaktigt, förödmjukande, angrepp på person(er) eller företag, eller på något annat sätt som är olagligt. Spridning av och länkning till copyrightskyddat material (musik, film, mjukvara) är naturligtvis helt förbjudet i sådana fall det utgör lagbrott. Att diskutera piratkopiering och liknande är givetvis tillåtet.

[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Det där är trams, du får inget svar eftersom det där är trams!"

Hampie:

Nordisk ungdom är dock rätt osöta, och sysslar mest med trams.

Sajten uppmanar till att fånga och förstöra EU-flaggor under rubriken "Flaggjakten" och jag lyckades hitta denna video.

Notera den mysiga musiken... [tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Subliminal:

Sajten uppmanar till att fånga och förstöra EU-flaggor under rubriken "Flaggjakten" och jag lyckades hitta denna video.

Charmigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

@ rödingjävel

Har ni något register över vad alla människor på internet heter?


   
SvaraCitera