Aviseringar
Rensa alla

Teknik är ett killyrke, eller?


Ämnesstartare

Att tjejer inte vill plugga teknik har säkert alla hört någon gång. Ni tjejer har säkert fått reklam och information att fortsätta plugga till exempelvis ingenjör eller andra teknikyrken.

Men varför? Varför är det huvudsakligen killar som pluggar på tekniska högskolor? Vissa program har runt 1% tjejer och andra närmare 50% (och då är det mycket!)

Ett ämne på tekniska högskolor som verkar vara populärt bland tjejer är Kemi/bioteknik. Varför det? Är det ett tjejämne mer än tex. Teknisk fysik?

Eller handlar detta om att teknik helt enkelt är ett kill-yrke? Vad tror ni? 🙂 Skulle vara kul att höra lite från alla som tänkt söka vidare efter gymnasiet!

/Xaret


   
Citera

   
SvaraCitera

Tycker inte det är så idag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu ska vi se.. Klorofyll; Du får gärna motivera dina länkningar.

Myksa; vad tycker du inte? Att tekniska högskolor domineras av killar? Jo, tyvärr är det så. Vissa utbildningar tappar årligen tjejer. Mitt program hade exempelvis 2 tjejer av nästan 70 antagna iår. Mycket tråkigt. 5-10 år sedan var det fler tjejer som började plugga teknik.

Det jag vill veta är vad ni anser? Vad känner ni tjejer om att börja på en teknisk högskola? Inget för er - varför?

Ni ska veta att detta är något som diskuteras och undersöks väldigt mycket i vår universitetsvärld idag.. Men ingen kommer fram till något! 😉


   
SvaraCitera

Lär dig använda citeringsknappen. [smile]

xaret:

Mitt program hade exempelvis 2 tjejer av nästan 70 antagna iår.

I min klass var vi ungefär hälften tjejer...
Tekniskt har inte varit ett tjejyrke men det har ju långsamt jämnats ut sedan länge. Och att det går upp och ned ibland är nog nästan en självklarhet.


   
SvaraCitera

Vad fan är ett "kill-yrke"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Lär dig använda citeringsknappen. [smile]

Jag ska öva på det [wink]

Myksa:

I min klass var vi ungefär hälften tjejer...
Tekniskt har inte varit ett tjejyrke men det har ju långsamt jämnats ut sedan länge. Och att det går upp och ned ibland är nog nästan en självklarhet.

Vad för klass? Gymnasie eller högskola? Att det börjar jämnas ut är tyvärr fel, andelen tjejer har sedan länge minskat.

Men frågan handlar inte om det egentligen. Det handlar om att försöka få en uppfattning om varför tjejer inte vill söka, låt säga, elektroteknik. Varför är det inte lockande? Handlar det om fördomar, eller helt enkelt om intresse? Finns det något som skulle få fler tjejer att läsa på teknisk högskola? Frågan är inte så lätt att svara på som många tror...

Oväntad:

Vad fan är ett "kill-yrke"?

Det kan man ju fråga sig! Vad är det? Vad är ett tjej-yrke? Jag anser inte att man kan dra sådana gränser, men många tycker nog det!


   
SvaraCitera

Oväntad:

Vad fan är ett "kill-yrke"?

Ett yrke som bara killar kan. [cute]
Dold text: Skojja.


   
SvaraCitera

xaret:

Vad för klass? Gymnasie eller högskola?

Högskola.


   
SvaraCitera

xaret:

Det kan man ju fråga sig! Vad är det? Vad är ett tjej-yrke? Jag anser inte att man kan dra sådana gränser, men många tycker nog det!

Ja men du borde väl ha menat någonting? Är ett killyrke ett sådant yrke som killar är intresserade av av naturen, men tjejer inte är intresserade av? Eller helt enkelt ett yrke som domineras av killar?


   
SvaraCitera

Oväntad:

Vad fan är ett "kill-yrke"?

Tim Patch har ett yrke som kvinnor är värdelösa på. Fan bara män i hela branchen, och det är jävligt rätt.

EDIT: Tog bort dålig omedveten ordvits.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Tim Patch har ett yrke som kvinnor är värdelösa på. Fan bara män i hela branchen, och det är jävligt rätt.

Alltså det är ju helt möjligt att det finns en icke-biologisk kvinna som också sysslar med det där. [bigsmile]


   
SvaraCitera

Oväntad:

Alltså det är ju helt möjligt att det finns en icke-biologisk kvinna som också sysslar med det där.

XD
Fair enough, you win.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Ja men du borde väl ha menat någonting? Är ett killyrke ett sådant yrke som killar är intresserade av av naturen, men tjejer inte är intresserade av? Eller helt enkelt ett yrke som domineras av killar?

Ja, frågan är ju om det finns yrken killar är naturligt intresserade av eller inte. Men det är väl så jag menar. Diskussionen kring om det finns yrken som till naturen är "killiga" eller "tjejiga" bör inte tas nu.


   
SvaraCitera

Teknik är ett människoyrke.


   
SvaraCitera