Aviseringar
Rensa alla

Teknik eller Natur


Ämnesstartare

Hej, jag har börjat fundera på gymnasiet och tror att jag ska välja teknik. Matte är mitt starka ämne och man slipper biologi på te Blink, och entreprenörskap och sånt där tycker jag verkar intressant. men jag har hört att teknik är en linje för dem som inte pallar natur, jag är ganska ambitiös och har bra betyg och det skulle vara tråkigt att gå i en klass där ingen bryr sig och man inte får några utmaningar, är det så på teknik? då kanske det är bättre att välja plugglinjen nv, även om jag tycker at teknik verkar roligare? Samtidigt älskar jag so och skulle jättegärna prova beteende, men tror att jag tar nv eller te eftersom det är öppnare. Jag bor i Uppsala, hur är skolorna där? är fyris bra (tänkte gå teknikvetenskap)? Och blir jag helt ensam tjej om jag väljer teknikvetenskap? Förvirrad


   
Citera

Du ska ju gå det du själv vill på gymnasiet, inte välja pga hur resterande elever i din blivande klass är eller hur många tjejer som kan tänkas hamna i din klass. Om de i klassen inte bryr sig är det ju bara sköj för dig som lär bli en lärarfavorit.


   
SvaraCitera

Dessutom har du nästan ett helt år på dig att välja, så ta det lugnt. Du hinner säkert ändra dig tills dess.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är klart att jag väljer efter mina intressen inte efter klass, men det blir nog mycket roligare om man har en schyst klass Blink


   
SvaraCitera

det är inte så många tjejer i tekniska program.


   
SvaraCitera

Där jag bor så finns det en linje som heter Naturvetenskap och Samhälle som jag planerar att gå. Och som förmodligen ger en enorm bredd av universitets/högskole-utbildningar. Om du gillar båda de ämnena så tror jag att den skulle passa rätt bra. Är det dock teknik du brinner för så gå teknik då. Det är klart att det blir bättre med en bra klass, men that's life.

Det behövs teknik-tjejer. Verkligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Secret One:
Där jag bor så finns det en linje som heter Naturvetenskap och Samhälle som jag planerar att gå. Och som förmodligen ger en enorm bredd av universitets/högskole-utbildningar. Om du gillar båda de ämnena så tror jag att den skulle passa rätt bra. Är det dock teknik du brinner för så gå teknik då. Det är klart att det blir bättre med en bra klass, men that's life.

Det behövs teknik-tjejer. Verkligen.

Jag har också funderat på natur-samhälle,...det finns så mycket jag vil gå! Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det spelar egentligen inte så stor roll hur många tjejer det går i klassen, det behövs som sagt var fler teknik tjejer! Men jag undrar vad som är största skillnaden mellan teknik och natur?


   
SvaraCitera

Same shit jag gick natur med inr medicin och forskning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

på gymnasiet? trodde det bara fanns natur-natur och natur- samhälle....


   
SvaraCitera
Muffin

hedda98:

trodde det bara fanns natur-natur och natur- samhälle....

På vissa skolor finns det andra inriktningar, men det vanligaste är nog just natur-natur eller natur-samhälle. Själv går jag första året på natur-natur och det är det bästa jag gjort än så länge 🙂 inte alls så svårt som jag fick höra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Muffin:

På vissa skolor finns det andra inriktningar, men det vanligaste är nog just natur-natur eller natur-samhälle. Själv går jag första året på natur-natur och det är det bästa jag gjort än så länge 🙂 inte alls så svårt som jag fick höra.

Jag trodde att man fick så mycket läxor att man behövde plugga flera timmar varje kväll, men det kanske inte stämmer?


   
SvaraCitera
Czar
 Czar

Tänker du söka till ingenjörsutbildningar/dylikt efter gymnasiet bör du söka till natur ändå. Teknikprogrammet framfördes endast för att öka intresset för teknik, och är inte avancerad (såsom många försöker framställa det som).

hedda98:
Hej, jag har börjat fundera på gymnasiet och tror att jag ska välja teknik. Matte är mitt starka ämne och man slipper biologi på te Blink, och entreprenörskap och sånt där tycker jag verkar intressant. men jag har hört att teknik är en linje för dem som inte pallar natur, jag är ganska ambitiös och har bra betyg och det skulle vara tråkigt att gå i en klass där ingen bryr sig och man inte får några utmaningar, är det så på teknik? då kanske det är bättre att välja plugglinjen nv, även om jag tycker at teknik verkar roligare? Samtidigt älskar jag so och skulle jättegärna prova beteende, men tror att jag tar nv eller te eftersom det är öppnare. Jag bor i Uppsala, hur är skolorna där? är fyris bra (tänkte gå teknikvetenskap)? Och blir jag helt ensam tjej om jag väljer teknikvetenskap? Förvirrad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej, jag vet inte riktigt vad jag vill göra efter gymnasiet, försöker därför välja en öppen linje. Natur är väl mer öppet än teknik? det får mig att tveka lite.... 

Czar:
Tänker du söka till ingenjörsutbildningar/dylikt efter gymnasiet bör du söka till natur ändå. Teknikprogrammet framfördes endast för att öka intresset för teknik, och är inte avancerad (såsom många försöker framställa det som).


   
SvaraCitera
Czar
 Czar

hedda98: Okej, jag vet inte riktigt vad jag vill göra efter gymnasiet, försöker därför välja en öppen linje. Natur är väl mer öppet än teknik? det får mig att tveka lite....

Natur är betydligt bredare.


   
SvaraCitera