Aviseringar
Rensa alla

Teknikprogrammet - Överlevnadstips tack


Ämnesstartare

Jag har sökt in till TEK och kommer med all säkerhet komma in. Men nu börjar jag oroa mig över att jag har gjort fel val.

Det jag tänkte när jag sökte in var att jag ville slippa samhällsmänniskor och att jag är för lat för NV. Plus, att teknikmänniskor verkar vara riktigt sköna i ren allmänhet och att jag faktiskt är intresserad att lära mig inom just detta ämne.
Dock, så kan jag ju faktiskt inte ett skit om teknik nu.

Så, ni som går/har gått TEK - behöver man veta mycket innan? Vad behöver man vara bra på? Vad ska man vara förberedd inför? Är jag helt jävla sjuk i huvudet och borde bara gå tillbaka till köket?
Överlevnadstips just i allmänhet?

Tack.


   
Citera
Ämnesstartare

Alltså, teknik är sjukt soft. Gillade det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beror nog på. Här är teknikprogrammet minst lika tufft som NV. [cute]


   
SvaraCitera

teknik verkar vara rätt chill, vad jag vet behöver man inte veta mer innan man börjar läsa det programmet än om man börjar läsa ngt annat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag gick teknik. Hade många vänner i nv. Skillnaden var mer att vi inte var lika ambitiösa i skolan, vi hade sämre genomsnittsbetyg. Dock så hade vi så mycket roligare tillsammans med fester och små utflykter. Och när det gäller högskoleprovet så slog vi de [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myxomatosis:

ville slippa samhällsmänniskor

[rolleyes]


   
SvaraCitera

du behöver inte kunna något inom teknik för att klara av det programmet 🙂

Jag gick det och hade noll koll på sånt. Du läser dock en del matte och fysik vilket kan avskräcka några. Det var några som bytte till andra program bara för de inte var beredda på matten...

men teknik is the shiet. sjukt roligt program måste jag säga. Vilken inriktning ska du läsa?

S3ON:

Beror nog på. Här är teknikprogrammet minst lika tufft som NV. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

konstigkatt:

Vilken inriktning ska du läsa?

Ajustdet. Det är ännu ett problem, finns verkligen ingen som intresserar mig.
Det var en som handlade om medieteknik, aka vi som är smartare än att gå mediaprogrammet men ändå vill fota och skit. Det är inte riktigt jag, så den tar jag avstånd från.
Sen var det en om bild och form, aka estetmänniskor som är smartare än att gå estet. Det är verkligen inte heller jag.
Sedan var det datateknik, vilket är något jag kan tänka mig, men jag tror samtidigt också att det valet blir den mest utmanande för mig.
Och sist; ekonomi och entreprenörskap. Vet verkligen ingenting om dessa ämnen men jag tror att det kan vara nyttigt att kunna för framtiden. Dock, har jag inga planer på att starta företag. Och jag antar att man måste vara kreativ? Min svaga länk, men jag hoppas att det funkar ändå... Kanske?
Eller har jag fått helt fel uppfattning om dessa inriktningarna, tror ni?

tl;dr Ekonomi/Entreprenörskap eller Datateknik. Inget val känns dock rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myxomatosis:

Och sist

vadå, inget informationsteknik? fånigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

vadå, inget informationsteknik? fånigt.

Det hade varit det perfekta... Men jag antar att Datateknik är det som passar in närmast.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myxomatosis:

Det hade varit det perfekta... Men jag antar att Datateknik är det som passar in närmast.

namnen på inriktningarna säger ju inte så mycket som så, tror inte att de är överdrivet standardiserade. men det kanske har ändrats.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myxomatosis:

tl;dr Ekonomi/Entreprenörskap eller Datateknik. Inget val känns dock rätt.

Vilka kurser läser du på de olika inriktningarna?


   
SvaraCitera

Myxomatosis:

tl;dr Ekonomi/Entreprenörskap eller Datateknik. Inget val känns dock rätt.

förstår att det känns jobbigt, men tänk på att det du väljer i gymnasiet inte är vad du väljer till livet. det handlar "bara" om 3 år där du faktiskt har möjligheten att byta ut kurser som du vill, bara du får ihop rätt poäng i slutändan.

Bara för att du väljer tex datateknik betyder inte det att du inte kan läsa några av ekonomi/entreprenörskaps kurser som du tycker verkar roliga 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej man behöver inte veta saker innan. [zzz]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Vilka jävla skitinriktningar det fanns btw. Fanns Automation, ingenjör och internationellt på min skola.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Vilka kurser läser du på de olika inriktningarna?

Datorteknik
Ellära A (50p)
Digitalteknik A (50p)
Persondatorer (100p)
Lokala nätverk A (100p)

Ekonomi/Entreprenörskap
Företagsekonomi A (50p)
Småföretagande B (100p)
Affärsjuridik (50p)
Marknadsföring (100p)


   
SvaraCitera