Aviseringar
Rensa alla

Tekniskt basår


Åtta
Ämnesstartare

Hej alla pojkar och flickor.

För tillfället går jag systemvetenskap vid Luleå Tekniska Universitet. Jag är dock tämligen besviken på programmets innehåll, då jag tycker att det är för mycket trams och för lite verkstad. Därför funderar jag starkt på att byta program till något mer matnyttigt.

Problemet är att ingenjörsprogram kräver Ma D, Fy B och Ke A - vilket jag inte har. Så för att jag ska kunna gå något sådant program måste jag alltså först gå ett tekniskt basår. Vad jag nu undrar är huruvida jag är kapabel att klara av något sådant. Därför vill jag höra från er som gått tekniskt basår; hur svårt var det? Hur var tempot? Vad hade ni för kunskaper innan ni gick utbildningen?


   
Citera

Jag ska gå Teknisk Bastermin nu i vår. Ma D (fast har redan klarat kursen redan, men tänkte gå på den bara för att komma in i matten lite), Ma E och Fy B... Hatar allt som har med ämnena att göra [party]

Men har hört att det är trevligare än när man pluggar ämnena på Gymnasiet. Speciellt ämnen som dessa behöver verkligen få fokus och inte sabbas av nån jävla naturkunskap med onödigt vetande om fiskars anatomi.

Så har du Ma C så och Fy B kan du bara köra en Bastermin tror jag... Det var det jag egentligen tänkte säga [wink]


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Gröna Vesslan:

Så har du Ma C så och Fy B kan du bara köra en Bastermin tror jag...

Ma C har jag, men inte Fy B (eller Fy A för den delen). [n]


   
SvaraCitera

Åtta:

Ma C har jag, men inte Fy B (eller Fy A för den delen).

Menade Fy A [blush]

Men då måste du tyvärr gå helår. [rolleyes] Men mailade nån som gick på LIU och frågade förut, han sade att det var lättare att ta kursena där än på Gymnasiet i alla fall... av anlednignen jag skrev tidigare.


   
SvaraCitera

rätt säker på att du borde klara det. tror jag har hört att hur du presterar avgör vilka linjer du kan kan gå på det universitet du läser det, så då borde du iaf komma in på ngt ingenjörsprogram känns det som.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

soimpolite:

tror jag har hört att hur du presterar avgör vilka linjer du kan kan gå på det universitet du läser det

Så länge man uppfyller antagningskraven så borde det ju inte spela någon större roll. Alltså om jag skulle söka till något som bara kräver Ma D så borde min prestation i kemi och fysik inte spela någon roll.

Men jag behöver ju alla tre, så det spelar ingen större roll. [crazy]


   
SvaraCitera

Åtta:

Så länge man uppfyller antagningskraven så borde det ju inte spela någon större roll.

hur menar du? tar de typ inte in en andel av de bästa från tekniskt basår på vissa program? D:


   
SvaraCitera

soimpolite:

hur menar du? tar de typ inte in en andel av de bästa från tekniskt basår på vissa program? D:

jo precis, ska man gå en populär linje så är det betygsutslagning.

vad ska du gå för något åtta? ere datateknik som lockar?


   
SvaraCitera

retstickler:

jo precis, ska man gå en populär linje så är det betygsutslagning.

mhm och det baseras på betygen du får där och inte din meritpoäng från gymnasiet väl? så säg att du hade 19,0 och ngn annan hade 20,0. båda kmr in på tekniskt basår på säg kth. sedan presterar du bättre och då är det ändå du som kmr in på den populärare linjen? och de har ett visst antal från tekniskt basår som alltid slussas in på olika linjer. har jag fattat rätt? [crazy]


   
SvaraCitera

soimpolite:

mhm och det baseras på betygen du får där och inte din meritpoäng från gymnasiet väl?

jeppz, dessutom kan man söka till andra skolor med dom betygen. så är det iaf mellena chalmers och kth.

soimpolite:

och de har ett visst antal från tekniskt basår som alltid slussas in på olika linjer. har jag fattat rätt? [crazy]

jo jag tror det. fast vet inte. tror det står att man har chans att komma in på alla linjer, sen vad det betyder i praktiken vet jag inte :/. men KTH brukar vilja ha dom som går tekniskt basår eftersom att dom har bättre o mer passande mattekunskaper än dom som kommit från gymnasiet.


   
SvaraCitera

Åtta:

Problemet är att ingenjörsprogram kräver Ma D, Fy B och Ke A - vilket jag inte har. Så för att jag ska kunna gå något sådant program måste jag alltså först gå ett tekniskt basår.

Högskoleingenjör eller Civilingenjör?


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

soimpolite:

tar de typ inte in en andel av de bästa från tekniskt basår på vissa program?

Ja jo, det är klart. Så är det ju alltid. Tror att jag missförstod vad du menade.

Bajwa:

Högskoleingenjör eller Civilingenjör?

Civ. Inj.

retstickler:

vad ska du gå för något åtta? ere datateknik som lockar?

Har ännu inte bestämt mig (har rätt lång tid på mig innan det är aktuellt att göra ett val), men ja, det är något i den stilen som är intressant.


   
SvaraCitera

Åtta:

Civ. Inj.

Bra, jag rekommenderar inte Högskoleingenjör. Det hade jag tanke på, men det är samma lön som Sjuksköterskor och arbetsmarknaden är oviss.


   
SvaraCitera

Bajwa:

r. Det hade jag tanke på, men det är samma lön som Sjuksköterskor och arbetsmarknaden är oviss.

den rekommenderade ingångslönen för högskoleingenjörer är ca 1000kr mindre än för civilingenjörer.

sen så kommer det, enligt arbetsbarometern, finnas ett överskott av civilingenjörer om några år framåt men ett underskott av högskoleingenjörer

d e va jag har läst iaf


   
SvaraCitera

retstickler:

den rekommenderade ingångslönen för högskoleingenjörer är ca 1000kr mindre än för civilingenjörer.

Sist jag kollade var lönen 20000 kr för högskoleingenjörer. Fast ju mer erfarenhet man har desto "högre" lön.

Fast tjänar inte civilingenjörer mer än 21000 kr?

Arbetsbarometern stämmer nog, men jag surfa runt lite och blev ändå avrådd att bli högskoleingenjör. Dessutom kollade jag nog mer än 1 år sedan så det kan vara så att läget har ändrats nu.


   
SvaraCitera