Aviseringar
Rensa alla

Tekniskt basår


retstickler:

den rekommenderade ingångslönen för högskoleingenjörer är ca 1000kr mindre än för civilingenjörer.

nja, typ 3000 (minst)

sen tjänar man ju mer som civilingenjör när man jobbat ett tag


   
SvaraCitera

Tekniskt basår kommer inte va några problem om du inte skapar dem själv, dvs latar dej och så (vilket alla gör i början, no exceptions).
Har iofs inte gått det själv, men med tanke på att jag (någorlunda) hänger med i min civilingenjör öppen ingång-utbildning (vilken nästan uteslutande är matematik och fysik första året) kommer du klara det bra också.

btw, har snackat med systemtekniklektorn idag och ska definitivt inrikta mej på Datateknik nu [smile] Är psyched!

Men det gäller att kämpa, och är du som jag inget vidare mattesnille så gör du bäst i att inte ta nåt för givet, och plugga ofta [sad]


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Tickstart:

dvs latar dej och så

Tickstart:

är du som jag inget vidare mattesnille så gör du bäst i att inte ta nåt för givet, och plugga ofta

[sad]

Tror jag just ångrade mig.


   
SvaraCitera

kom på 1 grej på hur man kan tänka:

klarar du ej basår klarar du ej civilingenjör iaf, men kan lätt vara värt ett försök iaf!


   
SvaraCitera

Bajwa:

Sist jag kollade var lönen 20000 kr för högskoleingenjörer. Fast ju mer erfarenhet man har desto "högre" lön.

Fast tjänar inte civilingenjörer mer än 21000 kr?

nej lönerna är högre än så [surprised]

Blivande_japan:

nja, typ 3000 (minst)

vänta gott folk så tar jag fram d

http://www.kth.se/utbildning/arbetsliv/arbetsmarknad-och-lon-1.769

De ingångslöner som Sveriges Ingenjörer rekommenderar under 2010 är:

* Civilingenjörer: 28 700 kr (plus res- och övertidsersättning)
* Högskoleingenjörer: 27 500 kr (plus res- och övertidsersättning)

Blivande_japan:

sen tjänar man ju mer som civilingenjör när man jobbat ett tag

kolla upp kth:s statstik på det där. jag har för mig att det du säger stämmer (ganska logiskt egentligen) men att skillnaderna inte var så stora. det som spelade roll var mer om personen i fråga hade tagit sig an mer ansvarsfulla arbetsuppgifter.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Blivande_japan:

klarar du ej basår klarar du ej civilingenjör iaf,

usch, va jag säger emot idg idag då :S. men det jag har hört (dock från FB som man alltid ska vara kritisk emot) är att vissa upplevt basåret som svårare än utbildningen. just eftersom att dom vill sålla bort folk som ändå inte kommer klara utbildningen.

dom sätter basåret på en högre nivå så att man vet att personen som fått en direktplats in på en fin utbildning (säg teknisk fysik) också har stor chans att klara den o samtidigt inte vara mkt sämre än de andra på utblidningen


   
SvaraCitera

retstickler:

Högskoleingenjörer: 27 500 kr (plus res- och övertidsersättning)

Hur kan det öka 7000 på 2 år [tard]. Minns inte vad min källa är, men vad är deras källa? TCO?


   
SvaraCitera

Åtta:

Tror jag just ångrade mig.

Haha men jag satt typ 1-2h per dag i två tre veckor och pluggade komplexa tal, linjär algebra och differentialekvationer innan tentan, fick tillbaks den idag, hade PRECIS på poängen godkänt [blush] borde skämmas egentligen, men tror jag var den enda i min umgängeskrets som klarade den...

Men det kommer va värt det, är övertygad. Har egentligen inte här att göra, ska läsa matematiskt statistik nu [crazy]

(obs, jag är den opluggigaste mänskan i världen vanligtvis, men det gäller att ha fucking disciprine [mad])


   
SvaraCitera

retstickler:

men att skillnaderna inte var så stora

har för mig motsatsen.

retstickler:

är att vissa upplevt basåret som svårare än utbildningen

tror inte att det är så många ärligt talat...
mattekursen jag läser nu går inte att jämföra med gymnasiematten...
då läser jag ändå ett "slacker"-program (för att vara civilingenjör alltså)


   
SvaraCitera

Bajwa:

Hur kan det öka 7000 på 2 år [tard]. Minns inte vad min källa är, men vad är deras källa? TCO?

föreningen sveriges ingenjörer är källan. det där är rekommenderad ingångslön, alltså inget som måste följas. kommer inte ihåg hur det såg ut i praktiken, men har inte sett några kommentarer kring det där, så antar att det mer eller mindre följs

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Blivande_japan:

mattekursen jag läser nu går inte att jämföra med gymnasiematten...

mm, men matte D-E på basår är inte samma sak som matte D-E på gymnasiet. lärarna på KTH är ju sura pga att dom tycker att eleverna på gymnasiet lär sig för lite.

aja spekulationer. kan faktiskt fråga en kompis vars pappa är forskare på kth, om vi verkligen vill veta svaret :p


   
SvaraCitera

retstickler:

mm, men matte D-E på basår är inte samma sak som matte D-E på gymnasiet. lärarna på KTH är ju sura pga att dom tycker att eleverna på gymnasiet lär sig för lite.

spelar ju ingen roll! även om kraven kanske är högre på tekniskt basår är ju matten mer el mindre densamma!


   
SvaraCitera

hehehe, jag har läst fysik a ;))


   
SvaraCitera

Åtta:

Tror jag just ångrade mig.

Du måste jobba STENhårt. Men det är sjukt jävla värt i slutändan. Kör slut dig som fan i ca sex år sen kommer du känna dig som en kung, om det verkligen är det du vill. Sex år låter mycket nu, men det är ingenting alls i förhållande till resten av ditt liv typ. Sen är det ju ändå universitetsstudier det handlar om, det förväntas av dig att slita >:D

Det är klurigt och jobbigt som fan när man inte fattar, men det fixar sig om man ligger i. Att testa skadar aldrig.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

spelar ju ingen roll! även om kraven kanske är högre på tekniskt basår är ju matten mer el mindre densamma!

okej

vad läser ni nu för matte btw? är det analys i flera variabler?


   
SvaraCitera

Tickstart:

matematiskt statistik nu

det kanske jag också ska läsa [y]

vad har du för planer att bli efter utbildningen?


   
SvaraCitera

retstickler:

vad läser ni nu för matte btw? är det analys i flera variabler?

nein, bara en än sålänge! vår föreläsare är dock kiss....[n]


   
SvaraCitera