Aviseringar
Rensa alla

Teknologstudenter mindre empatiska


Ämnesstartare

http://www.ingenjorskarriar.se/din_utveckling/article3619942.ece

Fann den här artikeln intressant. Här beskriver de hur ingenjörer som är chefer är inte så empatiska. Det var intressant. Skulle verkligen inte vilja ha en sådan chef som inte bryr sig om andra. (Obs seriös tråd)

Vad är era synpunkter, åsikter om detta? Stämmer det? Eller är de för generaliserande? 

Tack för svar!


   
Citera

Det är möjligt, jag skiter i vilket.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Empati är svårare än så. Empati har mer med personligheter än utbildning att göra, tro mig, jag pluggar numer på ett universitet som domineras av socionom, psykolog och sjuksköterskeprogrammen, och på det personliga planet så är det lika hopplösa människor, hur dom kommer agera professionellt, det vet jag inte. Men som människor så är dom som vilka som helst, så nej det är nog att generalisera alldeles för mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:

Empati är svårare än så. Empati har mer med personligheter än utbildning att göra, tro mig, jag pluggar numer på ett universitet som domineras av socionom, psykolog och sjuksköterskeprogrammen, och på det personliga planet så är det lika hopplösa människor, hur dom kommer agera professionellt, det vet jag inte. Men som människor så är dom som vilka som helst, så nej det är nog att generalisera alldeles för mycket.

med tanke på att de gjorde en studie på detta måste väl nån sanning finnas med? 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Anura:

med tanke på att de gjorde en studie på detta måste väl nån sanning finnas med? 

hos dom som ingick i gruppen som undersöktes är det kanske en sanning, men verkligheten är större än enskilda studier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jAG HAR HÖRT TALAS OM DETTA FÖRUT, OCH MÅSTE MEDGE ATT DET STÄMMER! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inga chefer är empatiska, annars hade dom inte kunnat bli chefer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gjorde du inte en liknade tråd för nån månad sedan?


   
SvaraCitera

NEMI:

Empati är svårare än så. Empati har mer med personligheter än utbildning att göra, tro mig, jag pluggar numer på ett universitet som domineras av socionom, psykolog och sjuksköterskeprogrammen, och på det personliga planet så är det lika hopplösa människor, hur dom kommer agera professionellt, det vet jag inte. Men som människor så är dom som vilka som helst, så nej det är nog att generalisera alldeles för mycket.

Vissa typer av personer tenderar att orientera sig till specifika områden, utbildningar. Det är inget konstigt med det. Du verkar tro att en ingenjörsutbildning är ett tvärsnitt på mänskligheten? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

folk som vill jobba med maskiner vet mindre om människor än folk som vill jobba med människor

konstigt


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

tevepro:
Vissa typer av personer tenderar att orientera sig till specifika områden, utbildningar. Det är inget konstigt med det. Du verkar tro att en ingenjörsutbildning är ett tvärsnitt på mänskligheten? 

Vart verkar jag tro det? tyckte jag tydligt uttryckte motsatsen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:

som människor så är dom som vilka som helst, så nej det är nog att generalisera alldeles för mycket.


   
SvaraCitera

NEMI:

Vart verkar jag tro det? tyckte jag tydligt uttryckte motsatsen.

Nej.. din slutkläm var att studien generaliserade för mycket.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

tevepro:

Nej.. din slutkläm var att studien generaliserade för mycket.

precis som alla andra studier...


   
SvaraCitera

NEMI:

precis som alla andra studier...

Rätt ballt att du har läst ALLA andra studier. Tog det lång tid? 


   
SvaraCitera