Aviseringar
Rensa alla

Termina i Zelda: Majoras Mask, en riktig värld eller en drömpsykos?


Ämnesstartare

Dräparen:

joo, fast jag vet inte riktigt. men tror du att det ligger i samma "universum" som hyrule (typ ett grannland) eller något mer space:at?

Det är ett parallellt universum enligt de officiella källorna har jag för mig.

Dräparen:

för övrigt är jag pepp på skyward sword

Som fan, jag måste bara köpa ett wii.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Det är ett parallellt universum enligt de officiella källorna har jag för mig.

Jo, det förklarar ju varför likheterna till hyrule är så stora + så är pararella universum väldigt vanligt i zelda världen (splittrade tidslinjen, dark world, twilight-världen osv osv).

men menar dom då när link lämnar hyrule i slutet på ocarina of time lyckas han ta sig till ett pararellt universum, eller att ocarina of time + majoras mask link inte är samma karaktär?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dräparen:

men menar dom då när link lämnar hyrule i slutet på ocarina of time lyckas han ta sig till ett pararellt universum

Det är ju när han följer efter skullkid in i trädet han ramlar ner i portalen, typish.

Dräparen:

, eller att ocarina of time + majoras mask link

Det är väl de enda två spelen där det är samma Link, väl? (förutom gifvetvis oracle of ages/seasons)
Eller har inte helt koll på gameboyspelen, men ah.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Det är väl de enda två spelen där det är samma Link, väl?

nää, det där spelet på DS (phantom hourglas) ska tydligen vara en direkt uppföljare till wind waker och tror det är samma i a link to the past oc links awakening!

det är dock olika link i oracle of ages/seasons har jag för mig, om du känner till "split timeline" teorin (att i slutet på ocarina of time så delas zeldas tidslinje i två, och det finns två olika tidsdimensioner) och de utspelar sig i varsin (eller hur man nu ska formulera det).

osv [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dräparen:

nää, det där spelet på DS (phantom hourglas) ska tydligen vara en direkt uppföljare till wind waker

Ah, just ja, det är så sant.

Men ah, borde läsa in mig på detta igen. Har varit mycket mer zeldanördig än vad jag är nu[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Men ah, borde läsa in mig på detta igen. Har varit mycket mer zeldanördig än vad jag är nu[sad]

väldigt intressant video om du inte redan sett den:

[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dräparen:

väldigt intressant video om du inte redan sett den:

Har jag inte gjort, gillar inte honon, inte ens lite[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

eller nä är nog samma link i oracle spelen :S


   
SvaraCitera

Dräparen:

Riktig värld (Du röstade på detta alternativ)

Det är en befintlig värld parallell med Hyrule. Termina ligger praktiskt taget bara på andra sidan om Lost woods. Att det är en dröm är bara en spelares (från Zelda universe) påhitt. Som en förklaring till varför så många karaktärer ser ut som de i Hyrule. Den riktiga anledningen till detta är att skaparna av spelet var lata och återvann samma karaktärer istället för att lägga ner tid och pengar på att skapa nya.

Dräparen:

men menar dom då när link lämnar hyrule i slutet på ocarina of time lyckas han ta sig till ett pararellt universum, eller att ocarina of time + majoras mask link inte är samma karaktär?

I introduceringen står det att Link har lämnat en värld där han blivit en legend och letar efter en försvunnen vän (Navi). Jag har för mig att MM utspelas bara en månad efter att Link "dödat" Ganon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dräparen:

obs folk som säger att zeldas handling är "simpel och dålig" är sämst/inte insatta tillräckligt mvh insatt

De flesta som spelar Zelda eller Nintendo överhuvudtaget bryr sig väl knappast om handlingen särskilt mycket? Det är ju inte därför man spelar Nintendo.

Budolicious:

Måste f.ö spela klart de två senaste till NDS, de enda jag inte klarat :C

Eftersom de suger muterad hästkuk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

De flesta som spelar Zelda eller Nintendo överhuvudtaget bryr sig väl knappast om handlingen särskilt mycket? Det är ju inte därför man spelar Nintendo.

Beror väll på vilket spel det är. Just Zelda brukar ha rätt engagerande story, även om den inte är den främsta drivkraften i spelet.

Men det är ju typ bara japanska rollspel där storyn är den största drivkraften.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dräparen:

Beror väll på vilket spel det är.

Mario? Pokémon? F-Zero? Kirby? Wario?

Dräparen:

Just Zelda brukar ha rätt engagerande story, även om den inte är den främsta drivkraften i spelet.

Nintendo har ju själva sagt att de inte vill göra storyn som främsta drivkraft. De vill att man ska hitta motivationen i själva spelet och inte i handlingen.

Dräparen:

Men det är ju typ bara japanska rollspel där storyn är den största drivkraften.

Öh... nej? De allra flesta spel idag har storyn som främsta drivkraften, undantag typ Call of Duty, Battlefield och den typen av spel.

Men liksom Mass Effect, Deus Ex, den typen av spel... ingen hade spelat dom om det inte funnits en story som motivation.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

Öh... nej? De allra flesta spel idag har storyn som främsta drivkraften, undantag typ Call of Duty, Battlefield och den typen av spel.

Men liksom Mass Effect, Deus Ex, den typen av spel...

och så tog du två rollspel som exempel :---P

men anledningen att jag tog japanska det är väldigt vanligt är att västerländska rollspel kan även ha "grindade" (finns även inom japanska också såklart) som huvud-driv (typ "får jag så här mycket guld får jag den här cOooOla rustningen" osv).

tycker ej främsta drivkraften är story utanför rollspelsgenren, i alla fall inte av vad det jag varit med om. med undtantag från typ metal gear solid och (till viss del) resident evil 4.

oskar_det:

Mario? Pokémon? F-Zero? Kirby? Wario?

som sagt, beror ju på vilket spel det är. klart man inte spelar wario för storyn, men det betyder ju inte att man kan förkasta handlingen i zelda som "dålig", vilken den långt ifrån är. dock är det svårt att sätta fingret på vad zeldas främsta drivkraft är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

De flesta som spelar Zelda eller Nintendo överhuvudtaget bryr sig väl knappast om handlingen särskilt mycket? Det är ju inte därför man spelar Nintendo.

Du spelar för att spana in de kvinnliga figurernas rumpor eller? [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Duke:

Du spelar för att spana in de kvinnliga figurernas rumpor eller?

Image


   
SvaraCitera