Aviseringar
Rensa alla

Terrorism?


Ämnesstartare

Kan det vara rättfärdigat? Jag tänker på typ att spränga några jävlar turkar på nåt kafé utan mer motstånd och attentat mot typ en ockupationsmakts soldater osv. Jag menar på att dom så kallade motståndsrörelserna (vilka dom flesta idag ser som goda) som kämpade mot nazistockupationen i Europa under andra världskriget använde taktiker som man idag skulle rubricera som terrorism, tyskarna själva kallade ju sitt åsiktsförtryck och sin partisanbekämpning för bland antiterrorism osv. Man sprängde järnvägsbroar, saboterade krigsproduktion osv. Min frågeställning är således: är terrorism alltid fel oavsett omständigheter och motståndare?


   
Citera
Ämnesstartare

menar på att terrorism är ett lite stigmatiserat ord


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Måste det inte riktas mot civila mål för att klassas som terrorism? Finner det svårt att rättfärdiga det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men ah säger som Jan Guillou: Den enes frihetshjälte är den andres terrorist.

Dold text: Jag blir så lycklig av att få blanda in Jan i saker [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Måste det inte riktas mot civila mål för att klassas som terrorism? Finner det svårt att rättfärdiga det.

Nja inte alltid men det ska sprida nåt slags skräck och förvirring, om en självmordsbombare gick fram till en israelisk militärpostering vid västbanken så skulle ju det helt klart klassas som terrorism eller hur?

Nintendo:

Jag blir så lycklig av att få blanda in Jan i saker

ja det e mysigt [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, det är fel. Så länge det inte involverar bombning av förvirrade pojkstackare. Skoja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dear Madame:

Ja, det är fel. Så länge det inte involverar bombning av förvirrade pojkstackare. Skoja.

Den norska motståndsrörelsen som bekämpade Hitlers ockupationsmakt, skulle dom ha låtit bli?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

om en självmordsbombare gick fram till en israelisk militärpostering vid västbanken så skulle ju det helt klart klassas som terrorism eller hur?

Generalförsamling (den i FN) säger: Terrorism är en handling som syftar till att döda eller allvarligt skada civila eller icke-stridande, med avsikt att skrämma en befolkning eller utöva tvång på en regering eller en internationell organisation.

Men ja, det skulle bli klassat som terrorism. De som har primitiva vapen brukar bli kallade för terrorister. [cute]

Du borde läsa Madame Terror, där tar de upp sådant här, vad som är terrorist och inte! Dold text: ( förvisso så görs det i Fienden inom oss och diverse Hamiltonböcker också, men Madame Terror är på ett mer internationellt plan).

dazed_and_confused:

ja det e mysigt

(och jag fick nämna Jan igen! [blush]).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Den norska motståndsrörelsen som bekämpade Hitlers ockupationsmakt, skulle dom ha låtit bli?

Svår fråga. Han hade ju kunnat bekämpas på andra sätt. Ungefär som med religion, den har fört med sig både goda och dåliga saker. Hur kan vi veta hur världen hade sett ut nu utan religion? Det kan vi inte. Vi kan bara spekulerar och därmed inte komma fram till att t.ex. religion faktiskt bara är dåligt. Likadant med terorrism I guess.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Generalförsamling (den i FN) säger: Terrorism är en handling som syftar till att döda eller allvarligt skada civila eller icke-stridande, med avsikt att skrämma en befolkning eller utöva tvång på en regering eller en internationell organisation.

Visserligen men wiki säger: "Terrorism (från latin terror 'rädsla, fruktan')[1] avser det systematiska användandet av våld eller förstörelse, särskilt mot civila mål, för att med hjälp av rädsla tvinga fram politiska eller andra typer av förändringar. " å då utesluts inte det jag pratar om. Menar också just det att det är lite inflation över terrorsymptom eller vad man ska kalla det.

Nintendo:

(och jag fick nämna Jan igen! ).

[cheers]

Dear Madame:

Likadant med terorrism I guess.

då håller med varandra igen [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Madame Terror

heheh

dazed_and_confused:

då håller med varandra igen [crazy]

Aw, puss


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Du borde läsa Madame Terror,

har tänkt läsa den faktiskt, läste nyligen fienden inom oss och den var mycket bra så jag har lite förhoppningar där

Dear Madame:

Aw, puss

hehe

Dold text: tyst nu, vi får inte avslöja vår hemliga romans för um liksom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Men ah säger som Jan Guillou:

Tss. Kofi Annan som myntade det.[no-no]

Angående ämnet så skriver jag imorgon. Ha en bra kväll!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Angående ämnet så skriver jag imorgon. Ha en bra kväll!

gött, ser fram emot osv, ska citera så du kommer ihåg [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

har tänkt läsa den faktiskt, läste nyligen fienden inom oss och den var mycket bra så jag har lite förhoppningar där

Den är en av mina favoriter, har läst/lyssnat (cdböcker [love][blush]) på den ... hm... pinsamt många gånger [y]


   
SvaraCitera