Aviseringar
Rensa alla

Terrorism sker inte i guds namn


Starkill91 :

Gud kommunicerar aldrig i klarspråk utan igenom visuella tankar och telepatiskt,Gud kör med old school. En människas medvetande är mest mottagligt när vi sover. 

För det första har du inte visat att gud existerar och för det andra, klarspråk eller inte så misslyckas kommunikationen och det är inte vårt fel eftersom vi gör så gott vi kan, det är ju guds skapelse så vi kan inte göra bättre ifrån oss än vad vi blev gjorda att göra. Ergo, din gud suger på kommunikation vare sig det beror på att gud är ond eller puckad är väl upp till dig att förklara som tror på denna misslyckade varelse.


   
SvaraCitera

TurumbarTurin:

För det första har du inte visat att gud existerar och för det andra, klarspråk eller inte så misslyckas kommunikationen och det är inte vårt fel eftersom vi gör så gott vi kan, det är ju guds skapelse så vi kan inte göra bättre ifrån oss än vad vi blev gjorda att göra. Ergo, din gud suger på kommunikation vare sig det beror på att gud är ond eller puckad är väl upp till dig att förklara som tror på denna misslyckade varelse.

Klart jag  inte kan bevisa att hen existerar då människor lever i en helt annan värld på 3D-stadiet. Ska man ha möjlighet att finna svar och bevis så måste man nå högre stadier i medvetande och andra högre existens plan än vår egen. På tal om andra dimensioner existerar som väl inom fysikens lagar och matematiken.  Gud är ingen varelse utan en kraft som inte påverkas av tid och rum speciellt mkt 😛  


   
SvaraCitera

Har man som vuxen låtsaskompisar så är man en samhällsfara.


   
SvaraCitera

Starkill91 :

Klart jag  inte kan bevisa att hen existerar då människor lever i en helt annan värld på 3D-stadiet. Ska man ha möjlighet att finna svar och bevis så måste man nå högre stadier i medvetande och andra högre existens plan än vår egen. På tal om andra dimensioner existerar som väl inom fysikens lagar och matematiken.  Gud är ingen varelse utan en kraft som inte påverkas av tid och rum speciellt mkt 😛  

Om gud inte är en varelse är det meningslöst att använda ordet kommunikation, som att klistra på betydelse på vågornas frekvens eller något.
Bara för att vara petnoga så är en lag bara ett induktivt resonemang på en given mängd data så att säga att dessa dimensioner ryms i lagarna är rappakalja. Men jag tror jag förstår vad du menar, i det fysiska universumets ramar kanske? Vad jag inte förstår är vad du menar med kraft om du applicerar ordet gud på den.
 


   
SvaraCitera

TurumbarTurin:

Matt 5:18 Ty sannerligen säger jag eder: Intill dess himmel och jord förgås, skall icke den minsta bokstav, icke en enda prick av lagen förgås, förrän det allt har fullbordats.
Eller menar du att Matteus evangeliet är ogiltigt av något skäl?

Det som var omöjligt för lagen, svag som den var genom den syndiga naturen, det gjorde Gud genom att sända sin egen Son som syndoffer, han som till det yttre var lik en syndig människa, och i hans kropp fördömde Gud synden. Så skulle lagens krav uppfyllas i oss som inte lever efter köttet utan efter Anden. Romarbrevet 8:3,4

Genom ett enda offer har han för alla tider gjort dem som helgas fullkomliga. 15Om detta vittnar också den helige Ande för oss. Först säger han:
Detta är det förbund som jag skall sluta med dem efter denna tid säger Herren. Och sedan: Jag skall lägga mina lagar i deras hjärtan och skriva dem i deras sinnen, och deras synder och överträdelser skall jag aldrig mer komma ihåg.
Och där synderna är förlåtna behövs det inte längre något syndoffer. Hebreérbrevet 10:14-18

Och han (Jesus) tog ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt dem och sade: ”Detta är min kropp, som utges för er. Gör detta till minne av mig.” På samma sätt tog han bägaren efter måltiden och sade: ”Denna bägare är det nya förbundet i mitt blod, som utgjuts för er. Lukas 22:19,20

Ty lagen gavs genom Mose, nåden och sanningen kom genom Jesus Kristus. Johannes 1:17


   
SvaraCitera

Resurrectio:

Jesus uppmanade att man skall stena sina vanartiga barn.


Jesus raderade steningar från kartan.

Ett tips är att läsa det sjunde kapitlet vers 1 - 23 för att få en fullständig bild av sammanhanget som Jesus använde detta exempel från Mose lagar. Det är överlag ett tips när man läser biblen att inte ta enskilda stycken eller verser ur sina sammanhang utan att istället zooma ut lite grann för att få en översiktsbild av var, när och hur det sades. Det är då som först man kan få ett ordentligt grepp om vad som lärs ut. Gör man inte det kan enskilda verser tolkas lite hur som helst.

Btw, har du någonsin sett/hört om kristna och judar som stenar barn? Nej, precis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lovovise: Jesus raderade steningar från kartan.

Ett tips är att läsa det sjunde kapitlet vers 1 - 23 för att få en fullständig bild av sammanhanget som Jesus använde detta exempel från Mose lagar. Det är överlag ett tips när man läser biblen att inte ta enskilda stycken eller verser ur sina sammanhang utan att istället zooma ut lite grann för att få en översiktsbild av var, när och hur det sades. Det är då som först man kan få ett ordentligt grepp om vad som lärs ut. Gör man inte det kan enskilda verser tolkas lite hur som helst.

Btw, har du någonsin sett/hört om kristna och judar som stenar barn? Nej, precis.

Du menar alltså att det finns en korrekt tolkning av Bibeln?

För att svara på din fråga: Ja, kristna har stenat barn. Kristna har också bränt ihjäl häxor - och de fortsätter att göra det även i modern tid.


   
SvaraCitera

Resurrectio:

Du menar alltså att det finns en korrekt tolkning av Bibeln?

Hur Jesus levde och vad han lärde ut - du finner det i NT.

Resurrectio:

För att svara på din fråga: Ja, kristna har stenat barn.

Källa?

Mig veterligen är det bara judar och muslimer som stenat folk.

Resurrectio:

Kristna har också bränt ihjäl häxor

Var i NT står det att man ska bränna häxor?

Resurrectio:

 och de fortsätter att göra det även i modern tid.

Diverse fall i Afrika, ja.

Inte bara kristna som bränt och bränner häxor förresten.

I Indien, Nepal, Papa New Gunia har det bränts häxor. Och I muslimska Saudiarabien bränns det häxor i nutid.


   
SvaraCitera

Lovovise:

Det som var omöjligt för lagen, svag som den var genom den syndiga naturen, det gjorde Gud genom att sända sin egen Son som syndoffer, han som till det yttre var lik en syndig människa, och i hans kropp fördömde Gud synden. Så skulle lagens krav uppfyllas i oss som inte lever efter köttet utan efter Anden. Romarbrevet 8:3,4

Genom ett enda offer har han för alla tider gjort dem som helgas fullkomliga. 15Om detta vittnar också den helige Ande för oss. Först säger han:
Detta är det förbund som jag skall sluta med dem efter denna tid säger Herren. Och sedan: Jag skall lägga mina lagar i deras hjärtan och skriva dem i deras sinnen, och deras synder och överträdelser skall jag aldrig mer komma ihåg.
Och där synderna är förlåtna behövs det inte längre något syndoffer. Hebreérbrevet 10:14-18

Och han (Jesus) tog ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt dem och sade: ”Detta är min kropp, som utges för er. Gör detta till minne av mig.” På samma sätt tog han bägaren efter måltiden och sade: ”Denna bägare är det nya förbundet i mitt blod, som utgjuts för er. Lukas 22:19,20

Ty lagen gavs genom Mose, nåden och sanningen kom genom Jesus Kristus. Johannes 1:17

Vilka alla handlar om offerlagarna. Ja, dessa uppfyllde Jesus genom att spela död i tre dagar. Resten av lagarna gäller än, om du inte vill kalla Jesus för lögnare vill säga. Det skulle iofs jag finna lustigt men jag är inte så säker på att du skulle göra det.

Lovovise:
Det är då som först man kan få ett ordentligt grepp om vad som lärs ut. Gör man inte det kan enskilda verser tolkas lite hur som helst.

Det kan man ju uppenbarligen göra iaf, hur många olika kristna trosinriktningar finns det? 30.000+ bara i USA.

Lovovise:
Btw, har du någonsin sett/hört om kristna och judar som stenar barn? Nej, precis.

Att kristna och judar inte vill begå en handling de inte håller med om och heller inte vill dömas för betyder inte att boken inte säger vad den säger.


   
SvaraCitera

TurumbarTurin:

Vilka alla handlar om offerlagarna. Ja, dessa uppfyllde Jesus genom att spela död i tre dagar. Resten av lagarna gäller än, om du inte vill kalla Jesus för lögnare vill säga. Det skulle iofs jag finna lustigt men jag är inte så säker på att du skulle göra det.

Det kan man ju uppenbarligen göra iaf, hur många olika kristna trosinriktningar finns det? 30.000+ bara i USA.

Att kristna och judar inte vill begå en handling de inte håller med om och heller inte
vill dömas för betyder inte att boken inte säger vad den säger.

Hur spelar man död i 3 dagar?

Eftersom Jesus dog för allas synder så behöver ingen straffas längre för sin synd, det är detta hela hans offer handlar om.

Och hur många av dessa tolkningar innehavar att stena folk?

Det står i Tanach (judarnas skrift) att man ska stena folk, ja. Som tur är så sysslar inte judarna med sånt längre.


   
SvaraCitera

amalass:

Hur spelar man död i 3 dagar?

Det var en anspelning på att det inte var mycket till offer, han var borta tre dagar och uppstod till att regera över universum och bli sedd som mänsklighetens räddare. Finns gott om folk som offrat mer för betydligt mindre.

amalass:
Eftersom Jesus dog för allas synder så behöver ingen straffas längre för sin synd, det är detta hela hans offer handlar om.

Av gud nä, det negerar på inget sätt lag och påföljd här på jorden utförd av människor.

amalass:

Och hur många av dessa tolkningar innehavar att stena folk?

De flesta är precis lika desperata att fjärma sig från dessa rader i boken som du är, hur påverkar det att man kan tolka fritt även när man tar in sammanhanget? Känns som det ger mer utrymme för tolkning och inte mindre.

amalass:

Det står i Tanach (judarnas skrift) att man ska stena folk, ja. Som tur är så sysslar inte judarna med sånt längre.

Står i din bok också, hur mycket du än ogillar det.


   
SvaraCitera

TurumbarTurin:

Det var en anspelning på att det inte var mycket till offer, han var borta tre dagar och uppstod till att regera över universum och bli sedd som mänsklighetens räddare. Finns gott om folk som offrat mer för betydligt mindre.

Guds blod är extra heligt.

TurumbarTurin:

Av gud nä, det negerar på inget sätt lag och påföljd här på jorden utförd av människor.

Jesus är gud.

TurumbarTurin:

Står i din bok också, hur mycket du än ogillar det.

Du tänker på Mark 7:10?

Jesus citerade lagen för judarna bara för att visa hur man hade förvrängt guds ord. Men Jesus har som sagt annullerat dödsstraff.

Det är därför han säger att om än någon blir vred på någon annan är man skyldig till mord. Så Jesus kan man säga skärper lagen och uppenbarar dess sanna syfte.

Annars skulle han ha stenat den otrogna kvinnan eller hur? Men vad säger han i stället? "Inte heller jag dömer dig. Gå och synda inte mer."

Man måste läsa hela sammanhanget. Det är lätt att bli förvirrad om man vara tittar på ett stycke.

Kristna är befriade från strafflagarna. Kristna ska följa Jesus, inte gamla judiska testamentet. Jesus uppfyllde lagen i egenskap av Messias.


   
SvaraCitera

amalass:

Guds blod är extra heligt.

Sa gud och hans okritiska följare.

amalass:

Jesus är gud.

Jag vet att du tror det, det har inget med det jag sa att göra.

amalass:

Du tänker på Mark 7:10?

Nej jag tänker på den del av guds ord som du skäms så över att du förnekar trots orden i matt 5:18 som knyter samman säcken. Jesus kom som uppfyllelse av offerlagarna, inget annat, eller tycker du att de 10 budorden ska slängas på samma hög?


   
SvaraCitera

TurumbarTurin:

Sa gud och hans okritiska följare.

Jag vet att du tror det, det har inget med det jag sa att göra.

Nej jag tänker på den del av guds ord som du skäms så över att du förnekar trots orden i matt 5:18 som knyter samman säcken. Jesus kom som uppfyllelse av offerlagarna, inget annat, eller tycker du att de 10 budorden ska slängas på samma hög?

Det är inte bara jag som tror det, Nästan all kristendom förutom diverse sekter ser på Jesus som guds son/gud. Judarnas messiah är gudomlig också enligt GT.

Jesus uppfyllde strafflagarna och tog all synd på sig.

All the commandments: You shall not commit adultery, you shall not kill, you shall not steal, you shall not covet, and so on, are summed up in this single command: You must love your neighbor as yourself.


   
SvaraCitera

amalass:

Det är inte bara jag som tror det, Nästan all kristendom förutom diverse sekter ser på Jesus som guds son/gud. Judarnas messiah är gudomlig också enligt GT.

Jesus uppfyllde strafflagarna och tog all synd på sig.

All the commandments: You shall not commit adultery, you shall not kill, you shall not steal, you shall not covet, and so on, are summed up in this single command: You must love your neighbor as yourself.

Att summera är inte att negera och det fungerar bara om man älskar sig själv, låt oss säga att jag tycker att om jag är så vek att någon kommer åt att mörda mig så förtjänar jag det. Med det kan jag helt plötsligt mörda och det finns inget att sätta dit mig för. Eller håller inte din gud sitt ord?


   
SvaraCitera