Aviseringar
Rensa alla

Testa sig för diagnos anonymt? Typ som depression mm


Ämnesstartare

Har alltid undrat vad det är för fel på mig, har alltid vetat att det är något som är fel i huvudet på mig men har alltid undrat vad. Men vill inte bli klassad med en diagnos på papper/och att mina föräldrar ska få veta en massa skit, så därför kan/vill jag inte göra någon vanlig utredning.

Så finns det något ställe man kan göra de anonymt? Finns det ingen hem sida man kan testa sig på?


   
Citera

ne sånt funkar ej du kan inte få en ordentlig diagnos fören du träffat en läkare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

ne sånt funkar ej du kan inte få en ordentlig diagnos fören du träffat en läkare

Okej, då får jag väl aldrig veta varför jag är sjuk i huvudet då.. 🙁


   
SvaraCitera

deuse:

Okej, då får jag väl aldrig veta varför jag är sjuk i huvudet då.. 🙁

eller så gör du som alla andra och går till doktorn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

eller så gör du som alla andra och går till doktorn

Nej, de kan sabba mycket för mig, sen orkar jag inte med farsan om jag skulle ha något han kommer slå sönder mig då.


   
SvaraCitera

deuse:

Nej, de kan sabba mycket för mig, sen orkar jag inte med farsan om jag skulle ha något han kommer slå sönder mig då.

läkare har tystnadsplikt


   
SvaraCitera

Du kan göra MADRS självuppskattningstest. Det har jag gjort. Det är the real deal, så att säga.

Om MADRS:

"MADRS betyder Montgomery Åsberg Depression Rating Scale (Montgomery Åsberg 1979). Skalan är utvecklad ur ett annat större batteri av frågor kallat CPRS (Comprehensive psychopatological rating scale).
Instrumentet består av nio frågor där man kan få mellan 0 till 6 poäng (så teoretiskt kan man ha mellan 0-54 poäng totalt). Ju högre poäng desto mer deprimerad.

"Instrumentet är mycket väl studerat och används i många vetenskapliga utvärderingar av depression världen över.
Avsikten med formuläret är att ge en detaljerad bild av ditt nuvarande sinnestillstånd. Vi vill alltså att du skall försöka gradera hur du mått under de senaste tre dygnen.

Formuläret innehåller en rad påståenden om hur man kan må i olika avseenden. Påståendena uttrycker olika grader av obehag, från frånvaro av obehag till maximalt uttalat obehag.

Välj det alternativ som du tycker bäst stämmer med hur du mått de senaste tre dagarna. Tänk inte alltför länge, utan försök arbeta snabbt."

Här​ finner du testet.

Här ser du hur man tolkar sin poäng:

0-12 poäng: väsentligen obesvärad
13-19 poäng: mild depression
20-34 poäng: måttlig depression
>34 poäng: svår depression


   
SvaraCitera

deuse:

Har alltid undrat vad det är för fel på mig

Du kanske har obekväma byxor?


   
SvaraCitera

isola har rätt

många diagnoser liknar varandra och dessutom kan ett vanligt tonårsmående likna psykiska sjukdomar utan att vara det. mår du dåligt så gör det nog ingen större skillnad ifall du har en diagnos eller ej, möjligtvis finns det mediciner du kan få som lindrar symptomen men det är nog inte så kul att få en stämpel som psykisk sjuk.

om du nödvändigtvis måste veta ifall du är sjuk så ska du besöka psykolog/kurator/läkare/doktor/liknande vårdare. dina föräldrar har förmodligen märkt redan om du nu är sjuk, de har ofta bra intuition.


   
SvaraCitera

Att få en diagnos från psykiatriker eller läkare skulle dock vara mycket bättre, då du sedan skulle få behandling efter ditt resultat. Det skulle leda till att du mår bättre i längden.


   
SvaraCitera

Chibibbi:

ån psykiatriker eller läkare

psykiatriker är jö läkare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skitty:

många diagnoser liknar varandra och dessutom kan ett vanligt tonårsmående likna psykiska mm...sjukdomar

Hahaha nej du det är inte bara de, om du ändå visste det är bra mycket mer än de haha..

Chibibbi:

Du kan göra MADRS självuppskattningstest. Det har jag gjort. Det är the real deal, så att säga.

Tack ska prova de. 🙂

isola:

läkare har tystnadsplikt

Men är ju fortfarande under 18 så mina föräldrar kommer ju att informeras.. sen vill jag inte bli stämplad på papper.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Här ser du hur man tolkar sin poäng:

0-12 poäng: väsentligen obesvärad
13-19 poäng: mild depression
20-34 poäng: måttlig depression
>34 poäng: svår depression

Fick 24p så, så jävla farligt var de inte där.
Men finns det någon diagnos där man saknar spärrar, och är nästan kapabel till vad som helst? Och har gett upp hoppet på livet?


   
SvaraCitera

isola:

psykiatriker är jö läkare

Ja..jo, hehe.

deuse:

sen vill jag inte bli stämplad på papper.

Det finns inget fel med att må dåligt. Är det inte bättre att du får hjälp av läkare så att du kan må bra? Känna glädje och intresse.

deuse:

Tack ska prova de. 🙂

Hoppas det hjälper dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Det finns inget fel med att må dåligt. Är det inte bättre att du får hjälp av läkare så att du kan må bra? Känna glädje och intresse

Men alltså det är inte bara att jag mår dåligt, utan andra saker också.


   
SvaraCitera