Forumet - Tetralysal.

Tetralysal.

4708 0 15
Vet att ämnet har tagit upp innan men det är en fråga som jag inte kan hitta någonstanns (några frågor rättare sagt)

Har ätit tetralysal i fyra månader och mina kapslar börjar nu ta slut. Det har funkat bra, har dock lite kvar på vissa ställen som vägrar att försvinna. Har läst massa saker om att när man väl slutar kommer finnarna tillbaka efter någon vecka, vilket skrämmer mig. Jag läser också att man inte kan hålla på i en evighet. Hur ska man då göra? Ska man sluta eller ej? I mitt fall blir jag ju tvingad att sluta, eller (förhoppningsvis) kommer min läkare skriva ut fler till mig? Jag har även läst att det har blivit VÄRRE när man slutat, än innan man började? Ännu mer skrämmande!
Jag är ganska förvirrad just nu... Hur länge kan man äta tetralysal och framförallt hur länge tillåter läkaren det..?
Jag har haft akne problem sen jag var 12 år gammal. Jag var alltid killen med mest finnar, försökte att inte byr mig så mycket om det men när jag fick höra en debatt i klassrummet en gång om vem som hade mest finnar så sa någon "Ja, finntrollet xxxx har ju utan tvekan flest!"

Då rann det över :)
Stack iväg, fixade hem lite Tetralysal - ingen effekt.
Gick då på en till läkarkontroll, och fick dunderkuren: Roaccutan.

Nu är det omtalat om diverse bieffekter, såsom chernobyl barn vid förlossning, impotens, ökad behåring etc etc. (listan är lång!)

Det enda min läkare märkt av på tidigare patienter var huvudvärk och torr hy/läppar. Enkelt fixat med en inte för fet ansiktskräm och lypsyl. Ipren för huvudvärken. Dessa tre bieffekter var de enda jag märkte av och det var ett billigt pris för det medicinen gjorde. Jag tuggade Roaccutan i 3 månader och alla mina finnar försvann. Det var tänkt att jag skulle ta en kur efter sommaren (-09) men det slopade jag då jag inte kände något behov utav det. Nu har jag börjat få finnar igen, men inte alls som innan. Dessa är små, behändiga och uppkommer endast efter att jag käkat chips eller choklad. Det kan jag avstå.

Så vad jag rekommenderar är att du går till din läkare och få be att steppa upp det till Roaccutan, den medicinen är mycket bättre.

Hur länge du får käka Tetralysal? Ett bra tag vad jag fått höra, jag tog bara en kur på 3 månader då den inte hade någon effekt på mig, men tanken var att jag skulle ta den i ett halvår enligt min läkare.

Roaccutan tar man i 3 månader, sen behövs det inte mer. Möjligt en kur 4-6 månader senare, men det är valbart.

Kolla upp med din läkare, de vet mer än jag och någon annan på dessa forumen :) Lycka till!

Spana också in:

Roaccutan är licensbelagt pga. fosterskador om man blir gravid under behandlingen, men är den bästa dunderkuren som finns om man har extrem akne.
Jag känner en som fick den medicinen, och från att ha sett ut som en pizza i ansiktet sedan sjunde klass har hon nu bara lite gropig hy. Helt galen effekt, alltså.
Tack för alla svar! Jag har fått utskriven mer tetralysal tills vidare, får se hur jag gör efter sommaren. Eller så kan man ju hoppas på att finnarna försvinner helt..

Touchfaith:

Roaccutan tar man i 3 månader, sen behövs det inte mer. Möjligt en kur 4-6 månader senare, men det är valbart.


Det där med Roaccutan låter väldigt lockande och jag har tänkt på det många gånger. Men har tyvärr en mamma som har haft samma problem som jag och som käkade Roaccutan och visst det hjälpte men hon säger att jag isåfall ska vänta tills jag blir äldre eftersom det finns så många bieffekter. Och jag vet inte hur det är? Får man ta det utan en förälders tillstånd? Om man får det så kommer hon väl antagligen spola ner dem i toaletten, haha!
Det där med bieffekterna har dem dragit till sådan överdrift att det är löjligt. Har som sagt själv tagit det med endast tre symptom:

*Torra Läppar
*Torr Hy
*Huvudvärk de första 2-3 dagarna

Har även flera kompisar som tagit Roaccutan och endast lidit utav:

*Torra Läppar
*Torr Hy

Och som min läkare sa, så har hans patienter aldrig upplevt andra symptom än de jag upplevde. Så det här med fosterskador, ökad kroppsbehåring, skador på allting som är viktigt för att du ska fungera;
Det händer i så få fall att det är löjligt. Och ang. din mamma, så vart min morsa också först skeptisk till det. Men bara ligg på och säg att det är skitjobbigt att vara finnig och att folk tittar underligt på en hela tiden.
Strunta i din mamma och försök få roaccutan. Att du är ung spelar ingen roll då roaccutan inte kommer påverka din mentala utveckling.

Precis som Touchfaith säger är det överdrivet.
Själv åt jag en mycket hög dos ,och fick torra läppar,lite halvtorr hud samt ryggvärk i början (pågrund av att roaccutan torkar ut kroppen och ledvätskan kan minska).

Iövrigt är det somsagt mycket överdrivet. Om du kollar på vanliga allergitabletter som är recpetfria (kestine) så ingår Schizofreni,förvirring,hallucinationer i biverkningarna.. Men när var senaste gången du hörde någon som åkte på det av en allergitablett?[smile]
Jag åt Roaccutan och det var det enda som hjälpte överhuvudtaget för mig. Åt flertalet saker innan men gav mig NOLL effekt. Roaccutan gav mig ganska bra effekt, även fast jag hade hoppats på bättre. Mådde inte särskilt dåligt men jag gick upp en hel del i vikt och fick torr hud över hela kroppen. Men sen när jag slutade gick jag till normalvikt.
Angående Roaccutan? Ja i regel.. Väldigt mycket är media samt USA influerat där flera personer försökt stämma företaget bakom roaccutan för att deras tonårsbarn begått Självmord och annat. Faktum är att många med ett pågående krig i ansiktet är deprimerade. Hursomhelst så drevs det mycket smutskastning i media och görs till viss del fortfarande,men om du hör med en hudläkare så är det i princip endast de biverkningar jag och touchfaith nämnde,annat än i otroligt ovanliga fall.