Aviseringar
Rensa alla

textruerat protein


Ämnesstartare

någon som testat? smakar det bajs eller helt okej?

http://www.vegshop.se/Shop/Index.php?iArtMenu_Id=12


   
Citera
Ämnesstartare

Har inte smakat just det märket tror jag, men det brukar vara helt okej, beroende på hur man använder det. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Har inte smakat just det märket tror jag, men det brukar vara helt okej, beroende på hur man använder det. [y]

antar att jag hade stekt det som prinskörvar. rätt eller fel?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snyggkille21:

antar att jag hade stekt det som prinskörvar. rätt eller fel?

Fel, man måste krydda ordentligt och det kommer knappast smaka prinskorv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Fel, man måste krydda ordentligt och det kommer knappast smaka prinskorv.

har du några tips på kryddor? jag äger salt, peppar och aromat [blush]

jag kräver inte att det ska smaka prinskorv, bara att det ska vara ätbart [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snyggkille21:

har du några tips på kryddor? jag äger salt, peppar och aromat [blush]

Varje människa behöver soja och färsk vitlök. Vet dock inte hur jag skulle krydda dom där korvgrejorna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Varje människa behöver soja och färsk vitlök. Vet dock inte hur jag skulle krydda dom där korvgrejorna.

så man behöver alltså något att steka dom i annars blir det bara skit utav det? kan ju tänkas då det inte innehåller något fett alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snyggkille21:

så man behöver alltså något att steka dom i annars blir det bara skit utav det? kan ju tänkas då det inte innehåller något fett alls.

Du måste ju koka dom innan du använder dom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Du måste ju koka dom innan du använder dom.

skumt. varför är det så? (jag är inte så bra på att laga mat)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snyggkille21:

varför är det så?

För att det är helt hårt annars. ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

För att det är helt hårt annars. ^^

aaah. en sista fråga då: räcker det inte att bara koka?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snyggkille21:

räcker det inte att bara koka?

Jo men då är dom ju helt okryddade och så, inte så gott kanske.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Jo men då är dom ju helt okryddade och så, inte så gott kanske.

now im following. tack för tipsen stranger


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sojaförädlare har arbetat hårt för att eliminera dessa antinutrienter ur den slutliga produkten, speciellt sojaproteinisolat (SPI), vilket är nyckelingrediensen i de flesta sojalivsmedlen som imiterar kött och mejeriprodukter, inklusive modersmjölkersättning och vissa sojamjölksfabrikat.
SPI är inte någonting som du kan tillaga i ditt eget kök. Produktionen sker i livsmedelsfabriker där en sörja av sojabönor först blandas med en alkalisk lösning för att avlägsna fibrer, sedan kondenseras och separeras med användande av ett syrabad och, slutligen, neutraliseras i en alkalisk lösning. Syratvätt i aluminiumtankar läcker ut höga nivåer av aluminium in i slutprodukten. Den kvarvarande ostmassan spraytokas vid höga temperaturer för att producera ett högvärdigt proteinpulver. En sista förödmjukning för den ursprungliga sojabönan är varmpressning under hög temperatur och högt tryck av sojaproteinisolat för att producera texturerat [strukturerat] vegetabiliskt protein (TVP).
Mycket av innehållet i trypsininhibitorerna kan avlägsnas genom högtemperaturprocesser, men inte allt. Innehållet av trypsininhibitorer i sojaproteinisolat kan variera så mycket som fem gånger. 21.) (Hos råttor resulterar även uppfödning med låga nivåer av trypsininhibitor-SPI i en reducerad viktökning jämförd med kontrollgruppen. 22.)) Men högtemperaturprocesser har den olycksaliga biverkningen att denaturera andra proteiner i sojan så att de i stort sett blir ineffektiva. 23.) Det är skälet till varför djur som uppföds på soja behöver lysintillskott (k) för normal tillväxt.

Nitriter, vilka är kraftfullt cancerogena [cancerframkallande], bildas under spraytorkning, och ett toxin kallat lysinoalanin bildas under den alkaliska processen. 24.) Ett flertal artificiella smaktillsatser, speciellt MSG [natriumglutamat], tillsätts sojaproteinisolatet och texturerade vegetabiliska proteinprodukter för att maskera deras starka ”böniga” smak och för att förläna smaken av kött. 25.)
I utfodringsexperiment ökade användningen av SPI behoven av vitaminerna E, K, D och B12 och skapade bristsymptom på kalcium, magnesium, mangan, molybden, koppar, järn och zink. 26.) Kvarvarande fytinsyra i dessa sojaprodukter förhindrar högeligen zink- och järnabsorption; försöksdjur uppfödda på SPI utvecklade förstorade organ, speciellt bukspotts- och sköldkörteln, samt ökade depositionen av fettsyror i levern. 27.)
Likväl används sojaproteinisolat och texturerat vegetabiliskt protein i stor utsträckning i skolornas luncher, kommersiella bakverk, dietdrycker och snabbmatsprodukter. De främjas kraftigt i tredjevärldens länder och bildar basen i många mathjälpsprogram.

Källa:
http://www.klokast.se/Nyhet/Soya0305.html

Lät ju... värt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera