Aviseringar
Rensa alla

The fault in our stars


Ämnesstartare

Hej vi skulle läsa The fault in our stars och sedan fick vi uppgifter att göra som handlar om den. Man ska bl.a. söka ett citat, en metafor och en liknelse. Men jag vet inte vad det finns för citat ur den och jag vet inte heller vad en liknelse eller metafor ur den. Så om någon har läst den som säkert ganska många har skulle du då kunna hjälpa mig?


   
Citera

JuJulstjärna:
Hej vi skulle läsa The fault in our stars och sedan fick vi uppgifter att göra som handlar om den. Man ska bl.a. söka ett citat, en metafor och en liknelse. Men jag vet inte vad det finns för citat ur den och jag vet inte heller vad en liknelse eller metafor ur den. Så om någon har läst den som säkert ganska många har skulle du då kunna hjälpa mig?

Om du har boken  och kanske tom har läst den borde du kunna klara av det själv, iaf citatdelen.


   
SvaraCitera

Cigarett-scenen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Om du har boken  och kanske tom har läst den borde du kunna klara av det själv, iaf citatdelen.

Okej ska försöka hitta citat men jag har ingen aning om vad som är en metafor eller liknelse 


   
SvaraCitera

JuJulstjärna:

Okej ska försöka hitta citat men jag har ingen aning om vad som är en metafor eller liknelse 

Får jag fråga om du vet vad det innebär?


   
SvaraCitera

"Okey? Okey" Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Får jag fråga om du vet vad det innebär?

Nej inte riktigt...


   
SvaraCitera

JuJulstjärna:

Nej inte riktigt...

Du liknar någonting vid något annat kan man säga, "att vistas på detta forum är som att ställas i blästringsboxen och sedan tvingas bada i saltvatten" eller "farfar upplever livets höst".


   
SvaraCitera

har du ens testat google? 
"liknelse mellan två begrepp där jämförelseledet utgörs av något av orden "som" eller "liksom"."
ciggarette metaforen är typ känd nu. "Metaforen är ett bildligt uttryckssätt där ett begrepp tillfälligt byts ut mot ett begrepp som liknar det ursprungliga. Likheten är beroende av sammanhanget och metaforer fungerar därför endast då lyssnaren har tillgång till sammanhanget."

du kan oxå kolla på filmen


   
SvaraCitera
Lyra
 Lyra

allt detta kan du ta reda på genom att googla, det är lika bra att lära sig det nu, google är studentens vän 


   
SvaraCitera