Forumet - Theralen & Mirtazapin

Theralen & Mirtazapin

2444 0 10
Hej

Jag har fått Mirtazapin utskrivet pga sömnproblem, ångest,dystymi med mera. En av de vanliga biverkningarna är att man går upp i vikt. Vilket ger mig ångest.
Är det någon här som har erfarenhet av mirtazapin och viktuppgång?
Jag ska gå på kontroller då och då för att få väga mig, för att undvika ångest. Men känns inte som att det räcker. Är rädd för att bli tjock. (behöver egentligen gå upp några kilo men får ångest)

Och Theralen för panikångest och sömnproblem.
20-40 mg flytande högst tre gånger om dagen. Tog 20 mg igår och däckade rätt snabbt, sov som en stock i över tolv timmar. Vaknade, kände mig bakis.
Fick ångest, tog 20mg till. Är djävulskt trött, hade säkert kunnat sova flera timmar till. Så vill jag inte ha det.
Någon som har erfarenhet av detta?

Spana också in:

Det jag kan säga är väll att som du upplevt blir även jag seg av theralen, väldigt seg. Dold text: Brukar få liknande din dosering när jag ligger inne. Men då spelar det heller ingen roll att man inte förmår något. Miratzapin och viktuppgång var för mig som amen i kyrkan. Slutade med det fort. Föreslår att du talar med din läkare om dosering etc. Det kan lugna sig lite efter ett tag men gör de inte de, ah läkaren
malber:

Jag ska äta 15mg mirtazapin i två veckor och sen höja till 30mg. Men vill verkligen inte gå upp i vikt, men verkar som att det är oundvikligt?


Det är bara att ge det ett försök ett par veckor, det kan handla om enstaka kilo och att det sen planar ut, om det ens sker. Men för mig gick det överstyr.

malber:

Har du druckit alkohol på dessa mediciner? Hur gick det?


Om jag uttrycker mig så här, blev ganska billig i drift. tror min tolerans halverades ungefär. Men det går om man är måttlig.
malber:

Är det någon här som har erfarenhet av mirtazapin och viktuppgång?


jag gick både upp och ned utan problem på mirtazapin, och viktuppgången berodde så vitt jag kan utröna på den ökade aptiten (dvs jag blev sugen och åt saker, samt blev lite hungrigare och åt större mängder), inte någon nedsatt metabolism. det kan förstås ha varit en gemensam verkan av de tu, men jag kan inte direkt styrka att det påverkade min ämnesomsättning. viktnedgången var en avsiktlig sådan, och den var väl inte besvärligare än vanligvis.

malber:

Någon som har erfarenhet av detta?


theralen är en s.k. hemsk skitmedicin. tröttheten dagtid (och förstås under drogens omedelbara effekt) kommer inte att klinga av efter ett tag, utan finns där så länge du använder det. som ångestdämpare var det verkningslöst i mitt fall.

varför får du inte (antar jag) ssri för din panikångest? det funkade alldeles utmärkt även på sömnproblemen för mig.