Aviseringar
Rensa alla

Tiden går framåt inte bakåt!


Ämnesstartare

Kanske obvious, men inte för Einstein...


   
Citera

"k".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är mer av kulturell fråga än vetenskaplig. Det finns ett flertal minoritetssamhällen som har objektifierar tid på andra sätt än de som är frekventa för somliga. På te.x mandarin som konceptualiseras tid som något vertikalt, medan man iväst använder sig av linjära objekt  "tidslinjer, tidsaxlar etc". Språk konstruerar mycket av medvetandet, inklusive tid, beroende på vad det har förrelation till objektiva mått (typ klockor) och vilken i vilka spatiala riktningar man pratar om det.
Minns något folkslag som pratade om tid som något som gick nedåt och bakåt, kommer ej ihåg vilka. Att tiden går framåt är ingen självklarhet alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tamburinmannen: På te.x mandarin som konceptualiseras tid som något vertikalt, medan man iväst använder sig av linjära objekt  "tidslinjer, tidsaxlar etc". 

vertikalt och linjärt är inte på något sätt motsatser


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tiden går neråt sedan uppåt

???


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv: vertikalt och linjärt är inte på något sätt motsatser

menade horisentellt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tamburinmannen:

menade horisentellt.

vet, skulle bara va ett kräk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv: vet, skulle bara va ett kräk

försök igen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tamburinmannen:

försök igen

att du är för thick för att ta åt dig är väl en förolämpning nog emot dig själv, varsågod


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv: att du är för thick för att ta åt dig är väl en förolämpning nog emot dig själv, varsågod

ojdå, kan du inte bättre eller är du sån som får dåligt samvete lätt och tar det försiktigt med att uttrycka vad du tycker?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tamburinmannen:

ojdå, kan du inte bättre eller är du sån som får dåligt samvete lätt och tar det försiktigt med att uttrycka vad du tycker?

jag vill ju verkligen att du ska förstå vad det är för fel på dig men samtidigt vill jag inte att du ska må dåligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv: jag vill ju verkligen att du ska förstå vad det är för fel på dig men samtidigt vill jag inte att du ska må dåligt.

ingen risk. skriv vad du tycker passar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tamburinmannen:

ingen risk. skriv vad du tycker passar.

tkr d fint av dig att öppna upp för kritik sådär så nu vill jag inte kritisera dig längre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv: nu vill jag inte kritisera dig längre.

ok. händer ikväll då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tamburinmannen:

ok. händer ikväll då?

ska dricka morotsjuice och skjuta upp tentaplugg du då


   
SvaraCitera