Aviseringar
Rensa alla

Tidiga morgonar hälsofarliga för tonåringar


Ämnesstartare

Det har kommit fram en ny studie som visar på att tonåringar i övre åldern riskerar att drabbas av sömnbrist och ens studier drabbas på samma gång när de behöver vakna kl 6 eller 7 på morgonen. Att ifall man ökade ens skolmorgon från 7.50 till 8.50 att det har en stör förändring i de positiva riktningen. Vad anser ni? Har ni drabbats av sömnbrist pga tidiga skolmorgonar? Hur har ni hanterat det?

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/tidiga-morgnar-halsofarliga-for-tonaringar


   
Citera
Ämnesstartare

Jag är snart medelålder och sover fortfarande typ 10-11 timmar per dag.. kommer aldrig förstå mig på det där med sömn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har förstört min sömn för evigt men det beror inte på sena mornar....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag skulle väl säga 
Lägg er i tid om ni nu inte får sova tillräckligt länge. Hur svårt är det egentligen om man gör det till en vana
ok om man har sömnproblem 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Minns inte, det var i ett annat liv. Blink Jag har dock alltid varit morgonpigg. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dagens nyheter

folk presterar bättre när de är utvilade......................


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Flol nej vilket trams det skulle bara resultera i att de lägger sig senare. I vissa perioder började jag 8, 9 eller 10 och var alltid lika trött


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sov typ fyra timmar per natt i gymnasiet och presterade därefter. it-samhället har varit här en stund nu, det är dags att slopa knegartiderna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man mår bättre av att vakna tidigt och lägga sig tidigt faktiskt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

choco boy:
Flol nej vilket trams det skulle bara resultera i att de lägger sig senare. I vissa perioder började jag 8, 9 eller 10 och var alltid lika trött

när vaknar du nu d? jag vaknar runt 5 och är jätte trött. men inte alls lika trött då man vaknar 9 eller senare. det säger ju sig självt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Äsch, ungdomar behöver lära sig att gå upp i tid. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

när vaknar du nu d? jag vaknar runt 5 och är jätte trött. men inte alls lika trött då man vaknar 9 eller senare. det säger ju sig självt

ja, klart du blir piggare kortsiktigt om du sover lite längre än vad du vanligtvis brukade göra. hade börjat skolan en timme senare hade du istället lagt dig en timme senare och vaknat runt 6 och de första morgnarna varit lite piggare, men sen blivit exakt lika trött som innan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

att de lägger sig sent är ju problemet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sömntimmar innan 00:00 väger tyngre än de efter

minns inte källa elr så...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

choco boy: Man mår bättre av att vakna tidigt och lägga sig tidigt faktiskt

nej, det är (delvis) genetiskt och går i min familj. typ alla är nattmänniskor.

http://healthysleep.med.harvard.edu/healthy/science/variations/individual-variation-genetics


   
SvaraCitera