Aviseringar
Rensa alla

tidsmätning i post-singulariteten


Ämnesstartare

den teknologiska singulariteten är den punkt i mänsklig historia när vi skapar en artificiell intelligens, eller motsvarande, som är kapabel att i kraftigt accelererande takt göra förbättringar på sig själv i en sådan utsträckning att den snabbt utvecklas till en superintelligens. hela processen leder till oerhörda förändringar mer eller mindre över natten, eller över några veckor, eller några år. vi kan anta att det kommer vara en kontinuerlig process.

min fråga är, hur kommer denna superintelligens referera till tid? jag, som lever i en tid där skit händer konstant hela tiden, kan tycka att tusen år under äldre stenåldern, även om stora upptäckter säkerligen gjordes, förmodligen är lättare att sammanfatta än ett års utveckling idag. jag föreställer mig att en superintelligens post-singularitet kommer resonera likadant om oss idag, i relation till hur denna ser på en sekund av sin egen tid.

så, vilda spekulationer. hur kommer post-singularitetens medvetande(n) resonera kring tid, vår och dennes? min personliga gissning är att tid kommer att ges någon slags nästan logaritmisk skala, ungefär som vi gjort med våra epoker. paleolitikum är miljontals år, järnåldern varierar lite från plats till plats, men kanske 1000 år, upplysningen mindre än hundra år (löst räknat) och 2000-talet räknas redan som en distinkt epok. epokerna kommer helt enkelt bli kortare och kortare, och efter några skiften så kommer vi inte vara långt ifrån att buntas ihop med stenåldersmänniskan. ett annat alternativ är att tiden före singulariteten mäts på ett sätt (f.s., i exempelvis år), och tiden efter singulariteten mäts på ett mer passande sätt, kanske det jag redogjorde för ovan. eller så slutar tid vara särskilt relevant på en sådan skala helt och hållet.

vad tror ni?


   
Citera
Ämnesstartare

vad är det för skit som händer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

the collective mind of teh internet is the singularity [surprised]
http://en.wikipedia.org/wiki/Global_brain


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

och om den är så smart så kan du väl knappast spekulera i hur den kommer tänka, du kommer ej komma i närheten [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

the collective mind of teh internet is the singularity [surprised]

det har jag argumenterat för tidigare också, ungefär i alla fall, men jag tror inte riktigt att vi är där än. mer specifikt så vill jag minnas att jag konstaterade i en tråd på den där andra sidan att anonymous betraktad som individ faktiskt är ett rätt rimligt sätt att se på saken, och att anonymous som person delar många av de drag som transhumanister och dylikt ser som intressanta och bitvis tilltalande. ett distribuerat medvetande, liksom. men ska man referera till exempelvis anon jämfört med singulariteten så är det väl snarare så att det närmar sig en kritisk massa av accelererande retardation.

dock, det stämde in ungefär lika bra på de stora tyckarna under upplysningen, eller antikens grekland, så det är knappast en ny grej.

Tickstart:

och om den är så smart så kan du väl knappast spekulera i hur den kommer tänka, du kommer ej komma i närheten [sad]

det är klart att jag kan spekulera, och om man ser det i relation till tidigare epoker så går det till och med att spekulera med viss trovärdighet. fortfarande vilda spekulationer, men det är ju just det jag efterfrågar.


   
SvaraCitera