Aviseringar
Rensa alla

Tiggeri förbjudet i Norge


DaimX
Ämnesstartare

André Vifot Haas:
Först och främst bör det väl påpekas att det inte finns något allmänt tiggeriförbud i Norge (även om sådana planer finns hos regeringen). Det är upp till varje kommun att själva bestämma och det är alltså en kommun, Arendal, som nu har infört ett förbud.

Personligen tycker jag det är genomvidrigt, av skäl som tidigare nämnts i tråden.

Det är nu fastställt att till sommaren 2015 så kommer det att finnas ett nationellt förbud mot tiggeri i Norge.


   
SvaraCitera

DaimX: Hur kan du då förklara den 18 åriga " tiggare" i Gävle som hade 53000 kr i kontanter i sin bh???

Tar du dig ens tid att läsa igenom det som folk skriver?
Sen får du gärna skicka med en länk till det du precis skrev istället för att bara skriva då.


   
SvaraCitera

mynona: Vad rekomenderar du som ersättning för att hålla sig insatt och uppdaterad?

Vet inte riktigt vad du menar.


   
SvaraCitera
mynona

Nachac:

Vet inte riktigt vad du menar.

Kanske missförstod dig: det lät som om du inte tyckte att man skulle följa nyheterna i media. Inser nu att du lika gärna kan ha talat om specifika media eller om just den fråga som nämndes. 


   
SvaraCitera
time
 time

mynona:

Kanske missförstod dig: det lät som om du inte tyckte att man skulle följa nyheterna i media. Inser nu att du lika gärna kan ha talat om specifika media eller om just den fråga som nämndes. 

Jag tror att Nachac menade att det i seriös och etablerad media inte talas om organiserat tiggeri - just eftersom att det är struntprat. Nyhetsmedier som använder de termerna är snarare Fria tider, Avpixlat osv.


   
SvaraCitera
mynona

time:

Jag tror att Nachac menade att det i seriös och etablerad media inte talas om organiserat tiggeri - just eftersom att det är struntprat. Nyhetsmedier som använder de termerna är snarare Fria tider, Avpixlat osv.

Så var det säkert! Det var en mycket dum fråga! 


   
SvaraCitera
time
 time

mynona:

Så var det säkert! Det var en mycket dum fråga! 

Jag skulle ha sagt "det finns inga dumma frågor" om det inte vore för att en kille i min teaterkurs en gång sa "Va? Är Troja baserat på en bok?!" 


   
SvaraCitera

mynona: Kanske missförstod dig: det lät som om du inte tyckte att man skulle följa nyheterna i media.

Nej, menade att han hade fel om vad de sa.


   
SvaraCitera
mynona

time:

Jag skulle ha sagt "det finns inga dumma frågor" om det inte vore för att en kille i min teaterkurs en gång sa "Va? Är Troja baserat på en bok?!" 

Åh, jag personligen skäms och känner mig utskämd så fort jag ställer en fråga till någon annan än en lärare - såvida det inte handlar om ett ämne där jag inte kan förväntas vara insatt - och tänker mig att man ser mig som dum om jag missförstått något. Det är en dum inställning, för varje fråga man ställer är en möjlighet att slippa fråga nästa gång. Måste skärpa min tankeförmåga dock, ibland kan man tro att depression urholkar hjärnan. 

Nachac:

Nej, menade att han hade fel om vad de sa.

Okej. Tack. Jag förstår. 


   
SvaraCitera
time
 time

mynona:

Måste skärpa min tankeförmåga dock, ibland kan man tro att depression urholkar hjärnan. 

Det gör det ju. Däremot är det inte irrevelsibelt.


   
SvaraCitera
mynona

time:

Det gör det ju. Däremot är det inte irrevelsibelt.

HerregudRodnar Jag kommer att bli ett ägg. Måste öva, träna, ställa fler frågor till Nachac i debatterna för att inte bli ett ägg då! Jag får debattera mer för mitt eget bästa, tror jag. 


   
SvaraCitera

Nachac: Nej, menade att han hade fel om vad de sa.

Hur ställer du dig till de här artiklarna som N.W. länkade till? Jag tycker att de är trovärdiga.
http://ungdomar.se/forum/thread/ge-presenter-pa-julen-tiggare-osv/13278696#forum_post_id-13278696


   
SvaraCitera

Nachac: Man kan inte förbjuda utsatthet.

Att sedan dessutom ändå gå o göra det är bara efterblivet. Så ja, det man gjort i Norge är ganska så väldigt extremt efterblivet imo. Det löser liksom ingenting...

Hjärta


   
SvaraCitera

Razor: Hur ställer du dig till de här artiklarna som N.W. länkade till? Jag tycker att de är trovärdiga.
http://ungdomar.se/forum/thread/ge-presenter-pa-julen-tiggare-osv/13278696#forum_post_id-13278696

Minns du månne denna tråd?

http://ungdomar.se/forum/thread/tiggeri-ett-1/13254912?page=1


   
SvaraCitera
DaimX
Ämnesstartare

Lav:

Tar du dig ens tid att läsa igenom det som folk skriver?
Sen får du gärna skicka med en länk till det du precis skrev istället för att bara skriva då.

Hade 53 000 kronor i bh:nMatbutiken Willys i Gävle. Matbutiken Willys i Gävle. Foto: TORD WESTLUND
GÄVLE. En 18-årig kvinna åtalas för misshandel av en 32-årig kvinna efter ett bråk om en tiggarplats utanför Willys i Gävle.
När 18-åringen greps av polisen hade hon 53 000 kronor i sin bh.
– Tiggeri är en organisation som bedrivs av maffian, säger 32-åringen i polisförhör.

Många blev vittnen till bråket utanför butiken. Tre kvinnor skrek på en fjärde som satt där och tiggde.
– De skrek att jag skulle lämna platsen, uppger 32-åringen i förhör.
Trion ansåg att hon tagit ”deras” tiggarplats. Även några män dök upp vid tillfället dock utan att agera.
”Jag som växlar”Bråket slutade i att 18-åringen slog till den sittande 32-åriga kvinnan som också påstår att hon hotat henne till döden om hon gjorde polisanmälan.
Något som inneburit att kvinnan även åtalats för övergrepp i rättssak. Hon nekar till brott.
Polis kallades till platsen och 18-åringen greps och senare anhölls.
Vid visitationen hittade polisen 53 000 svenska kronor i 500-kronorssedlar i hennes bh.
– Pengarna är mina, min makes, min farbrors och hans fru, Det är jag som växlar pengarna, samlar ihop dem och tar hand om dem så länge, Vi köper mat tillsammans och sparar en del till Bulgarien. Det är bra att vi har pengarna på ett ställe, säger 18-åriga kvinnan i förhör.
Plockade blåbär18-åringen och offret kommer båda från Bulgarien. 18-åringen säger i förhör att hon vid tillfället varit i Sverige i en och en halv månad. Hon uppger att hon tigger och själv får 100-150 kronor om dagen. Tidigare plockade hon blåbär som såldes för åtta kronor kilot.
Även 18-åringen säger i förhör att det i andra grupper finns några personer som styr ett 20-tal arbetare.
– De luras hit och tvingas att tigga. De har inget val, säger hon.AFTONBLADET googla själv!!


   
SvaraCitera