Aviseringar
Rensa alla

Till alla med AMD processor!


Ämnesstartare

Fyfan! Det är det enda verkliga ord för det här programmet jag läste om på pcforalla.se. Det överklockar automatiskt typ det mesta i datorn när man kör igång det plus att det stänger ner alla onödiga program!! Jag höll på att svimma när jag såg skillnaden på Assassins Creed! Jag menar allvar! Jag har ett ganska mesigt 8600gt kort([sad]) som normalt sett halvlaggar på typ mellan inställningar på A C. Med det här kunde jag fan köra på högsta(inte skuggor)! Men dessvärre är jag ingen överklocknings expert så jag vet inte hur stor risk det är med det här programmet, så om någon nu är expert så berätta gärna! Länk HÄR.


   
Citera
Ämnesstartare

Har du ingen ordentlig kylning när du klockar så kan det skada din hårdvara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stargazer:

Har du ingen ordentlig kylning när du klockar så kan det skada din hårdvara.

Jag öppnade typ alla fönster(max 4 grader här just nu...Brrr...) + att datorn står ganska fritt. Men har du testat detta program?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Superolle:

Jag öppnade typ alla fönster(max 4 grader här just nu...Brrr...) + att datorn står ganska fritt. Men har du testat detta program?

När jag klockar så klockar jag i bios.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Superolle:

Jag öppnade typ alla fönster(max 4 grader här just nu...Brrr...) + att datorn står ganska fritt. Men har du testat detta program?

Akta kondens....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur märker jag om den skadas? Dör datorn typ eller presterar den sämre?


   
SvaraCitera

Nu har jag inte kollat på vad det där programmet gör men:

http://en.wikipedia.org/wiki/Overclocking#Disadvantages


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ladda ner CoreTemp och se till att inte processor(erna) kommer upp i en alltför hög temperatur. Min fyrkärniga processor är aldrig över 32 grader varm.

http://www.alcpu.com/CoreTemp/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jerkix:

Ladda ner CoreTemp och se till att inte processor(erna) kommer upp i en alltför hög temperatur. Min fyrkärniga processor är aldrig över 32 grader varm.

Jag har en 3kärnig men vad är typ max temperatur? Utan klockningen så ligger den på 23-24.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Superolle:

Hur märker jag om den skadas? Dör datorn typ eller presterar den sämre?

Det beror ju på hur mycket du klockar den. Om du klockar den högre än din fläkt eller ditt kylsystem klarar av så lär du få ett instabilt system med många bluescreens och hängningar osv.. I värsta fall så bränner du hela processorn. Ett tips är att inte klocka alls om du bara sitter på originalfläktarna till processorn och grafikkortet etc..

Superolle:

Jag har en 3kärnig men vad är typ max temperatur?

En processor mår bäst om den ligger mellan 30-50 grader i idle och load. Men de ska klara upp till runt 70-80 grader.. dock förkortar det livslängden ganske rejält.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det handlar ju inte bara om värmeutveckling, värmen är väl det minsta problemet vid överclockning. Om du höjer spänningen i två väldigt närliggande kretsar så kan du ju kanske gissa vad som förr eller senare kan hända. Och då är det kört.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Det handlar ju inte bara om värmeutveckling, värmen är väl det minsta problemet vid överclockning.

Är den? Det beror ju på hur kunnig du är som klockare och hur mycket du ska klocka. Om du vet volten du ska ställa in så lär värmen vara ditt största problem om du ska klocka högt.

Frågan du kan ställa dig om du inte bryr dig om värmen, är det ens lönt att klocka 100MHz?

För det andra så kan killen inte ändra volt eller liknande i programmet han länkar. Den mesta "klock"mjukvaran som finns är fusk-klockning. Klocka gör du på riktigt i BIOS.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kacki:

Den mesta "klock"mjukvaran som finns är fusk-klockning. Klocka gör du på riktigt i BIOS

Som sagt ingen klockningsexpert, bara sade rakt av vad som stod på hemsidan[crazy]. Men skillnaden är ändå enorm! Och antagligen 10 gånger lättare en att klocka i typ bios. Bara att starta programmet och så är man färdig.[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Superolle:

Som sagt ingen klockningsexpert, bara sade rakt av vad som stod på hemsidan[crazy]. Men skillnaden är ändå enorm! Och antagligen 10 gånger lättare en att klocka i typ bios. Bara att starta programmet och så är man färdig.[bigsmile]

Jo, men som sagt, det är ingen riktig klockning. Det programmet lägger ju ner mest energi på att stänga ner onödiga processer som din processor annars jobbar med under tiden du spelar. Själva CPU-boosten i programmet ger inte ens 5% av vad du kan åstakomma i BIOS om du har ett bra kylsystem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kacki:

Är den? Det beror ju på hur kunnig du är som klockare och hur mycket du ska klocka. Om du vet volten du ska ställa in så lär värmen vara ditt största problem om du ska klocka högt.

Men varje komponent är unik och har sin egna tolerans, med andra ord finns det ingen siffra för vad en komponent klarar.

Kacki:

Frågan du kan ställa dig om du inte bryr dig om värmen, är det ens lönt att klocka 100MHz?

Så sant, en väldigt onödig ökning som ändå bara förkortar livslängden.

Kacki:

För det andra så kan killen inte ändra volt eller liknande i programmet han länkar. Den mesta "klock"mjukvaran som finns är fusk-klockning. Klocka gör du på riktigt i BIOS.

Du kan manipulera BIOS genom programvara i operativet så det är nog lika riktigt som att göra det i just BIOS.


   
SvaraCitera