Aviseringar
Rensa alla

till alla religiösa


Ämnesstartare

hej undrar en sak är det fel att låta sitt djur avlidas när det är sjukt och inte ska behöva lida i kristendomen?


   
Citera
Ämnesstartare

Va?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Va?

ja man får ju inte göra det på människor!


   
SvaraCitera

Va?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ti-92:

ja man får ju inte göra det på människor!

Fan dillar du om?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ti-92:

hej undrar en sak är det fel att låta sitt djur avlidas när det är sjukt och inte ska behöva lida i kristendomen?

Nej, djur har inga själar enligt den kristna tron och avlivas för att slippa lida, helt OK.


   
SvaraCitera

en offergåva går väl i hand


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Plyvert:

Nej, djur har inga själar enligt den kristna tron och avlivas för att slippa lida, helt OK.

ja många kristna är ju köttätare. djuren kan man döda men inte små foster [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Guzen Von Kuruzen:

en offergåva går väl i hand

ne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Plyvert:

Nej, djur har inga själar

de har inget val att välja det är därför.
de är oskyldiga. det är därför det kallas att de är själ lösa.


   
SvaraCitera

ti-92:

ja man får ju inte göra det på människor!

Eh, what? Kristendomen har verkligen inga problem med att döda människor som man anser har gjort "fel" (läs GT för mer information om vad man ska göra med människor som bryter mot kristendomens läror).

Hur som helst, svaret är att djur inte har några rättigheter, eller snarare väldigt svaga rättigheter. Människor anses i kristendomen vara speciella och helt olika alla andra djur (som i många fall anses vara "orena"). En kristen har inga problem med att döda djur (människor ingår inte i defintionen av djur i kristendomen).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k1337oris:

Eh, what? Kristendomen har verkligen inga problem med att döda människor som man anser har gjort "fel" (läs GT för mer information om vad man ska göra med människor som bryter mot kristendomens läror).

jag vill minnas att det kom någon revision på gt någon gång för rätt längesen.

eller vänta. det var ju nt. det borde jag vetat direkt. vad som står i gt är sekundärt för kristna, men däremot rätt så centralt för judar. jag förstår att det är lätt att blanda ihop dessa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Till alla religiösa alltså? Tro det eller ej, men på det stora hela skiter jag fullständigt i kristendomen och dess irrläror (uppenbarelseboken borträknad, den är hur festlig som helst). Dock är jag troende (på en annan religion än kristendomen) och för både aktiv dödshjälp hos människor och djur.


   
SvaraCitera

mörknäs:

jag vill minnas att det kom någon revision på gt någon gång för rätt längesen.

Nej, det stämmer inte. GT är guds ord, säger du emot mig så måste jag... öh, stena dig eller nått. Eller så dräper gud dig med ett svärd eller så bannlyser jag dig från församlingen. Eller nått.

Seriöst, det finns väldigt många kristna som skiter fullständigt i NT. Det finns över en miljard kristna, svenska light-kristna bör inte jämföras med majoriteten av alla kristna (som är betydligt mer radikala och totalitära).


   
SvaraCitera

bränn alla kristna[y]


   
SvaraCitera