Aviseringar
Rensa alla

Till er som någon gång flugit


Ämnesstartare

Jag har två frågor till er, en av dom kom jag medans jag satt o tittade på raw comedy club

Den frågan jag nog har störst chans att få svar på är det här med flyggropar. Har någon av er som flugit någonsin upplevt det? Är det "vanligt"? Har jag bara haft turen att inte vara med om det dom gånger jag flugit?

Det andra är något jag tror det är liten chans att få nåt svar om, då detta är ett ungdomsforum och inte många flugit långt. Jag var visserligen själv 22 när jag flög till USA.

Men i alla fall - det här med jet-lag. Jag förstår inte det heller. Inget jag märkt av. Jag har visserligen bara flugit så långt en gång, och det var till Michigan. 6 timmars tidsskillnad. Jag kände inget när jag kom dit, jag kände inget när jag kom hem. Jag utgår ifrån att det här med jet-lag inte drabbar alla, för jag är knappast ensam om att inte känna av jet-lag.

Men om nu någon drabbats av det - hur känns det? Den enda erfarenhet jag har är det jag sett på TV i filmer och så. Det verkar... lite sådär halvflummigt på ett härligt sätt ^^


   
Citera
Ämnesstartare

Storchen84:

Jag utgår ifrån att det här med jet-lag inte drabbar alla, för jag är knappast ensam om att inte känna av jet-lag.

Nattjobbare?

Jetlag är kul. Väldigt kul. Det känns lite som att komma till en helt annan värld.. typ.

Storchen84:

Är det "vanligt"? Har

Har varit med om det, vissa kändes bara lite medan andra kändes mycket mer. Lite kul det också.


   
SvaraCitera

Storchen84:

Har någon av er som flugit någonsin upplevt det? Är det "vanligt"?

Upplevt det, men bara en gång. Så värst vanligt är det väl inte men det händer ju.

Storchen84:

hur känns det?

Ja alltså jag gissar på att man blir trött...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rådjuret:

Ja alltså jag gissar på att man blir trött...

Jag tror att detta bara är en del av känslan. Jag tror att eftersom man flyger över flera tidszoner och "bakåt" eller "framåt" i tiden så är det något mer komplicerat än att man enbart känner sig trött[crazy]


   
SvaraCitera
Arlo
 Arlo

Upplevt flyggropar ett par ggr. inget speciellt och är nog hyfsat vanligt.

Det där med jet-lag har jag aldrig upplevt då jag inte varit utanför Europa.
Har dock hört att det ska vara värre om man åker öster ut än väster ut. Alltså då klockan flyttas fram x antal timmar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Arlo:

Har dock hört att det ska vara värre om man åker öster ut än väster ut

Jag gjorde ju både och ^^ märkte inget på nån av resorna.

Gillar din avatar btw[love][bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aldrig varit med om en luftgrop, och vad jag kan minnas har jag aldrig haft problem med jetlag heller.


   
SvaraCitera

Har flugit som ett mongo senaste året. Flyger till Sverige imorn för semester, planet går om ca 11,5 timmar. [smile]

Storchen84:

Den frågan jag nog har störst chans att få svar på är det här med flyggropar. Har någon av er som flugit någonsin upplevt det? Är det "vanligt"?

Du snackar om turbulens och/eller luftgropar när man tappar höjd osv? Ja, har varit med om det flertalet gånger. Det kan vara obehagligt ibland om det är rejält, annars tänker man inte direkt på det när man flugit ett par gånger.

Storchen84:

Men om nu någon drabbats av det - hur känns det? Den enda erfarenhet jag har är det jag sett på TV i filmer och så. Det verkar... lite sådär halvflummigt på ett härligt sätt

Jetlag är långt ifrån halvflummigt på ett härligt sätt. Normalt sett har jag inga stora problem med det när jag flyger "framåt" i tiden, men stora när jag flyger "bakåt" (t.ex. Sverige->USA).

Vad som händer är typ att jag vaknar klockan 4-5 på morgonen varje dag i över en vecka och därefter vaknar ca en gång varje timme tills jag kliver upp. Man blir rätt jävla trött efter ett tag. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Penstrokes:

Har flugit som ett mongo senaste året.

Hahahah mental bild av hur du sitter på flyget och flaxar med armarna och gör "kråk-ljud"[love]

Penstrokes:

Du snackar om turbulens och/eller luftgropar

Precis

Penstrokes:

Det kan vara obehagligt ibland om det är rejält

Tänkte på han som drog skämtet om att han satt på planet o snacka i mobilen o blev tillsagd att han måste stänga av för att han stör utrustningen, så kom det en rejäl luftgrop och han vände sig om till paret bakom och sa "ursäkta, jag fick ett sms". Å va jag garva[love]

Penstrokes:

jag vaknar klockan 4-5 på morgonen varje dag i över en vecka och därefter vaknar ca en gång varje timme tills jag kliver upp

[surprised]Jösses, jag gillar Zeppelins beskrivning av det bättre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jet lag blir la bara som när man vänder på dygnet lite typ?^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har flugit till hawaii. Det var en 17-21 timmars flygresa. Och nio timmars tidsskillnad. Fick inte jetlag. Blev bara väldigt trött och allmänt seg.

Och ja, luftrgropar också. Det känns som att åka bergochdalbana.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har aldrig flugit [blush]


   
SvaraCitera

Storchen84:

flyggropar - Har någon av er som flugit någonsin upplevt det?

Ja, jag har flugit väldigt många gånger och har upplevt det kanske 5 gånger.

Storchen84:

Jetlag - Men om nu någon drabbats av det - hur känns det?

Jag fick jetlag när åkte hem ifrån Australien för tre år sedan. Närjag kom hem så kunde jag vakna mitt i natten och bli helt klarvaken eftersom min kropp hade vant sig vid att vakna vid den tiden, som för min kropp var ca kl 9 på morgonen. Dock så var jag i Australien i en månad och det är troligen därför min kropp "ställde om" sig. När jag åkt till USA har jag dock inte känt av nåt på samma sätt, kanske för att jag bara varit där i en vecka osv. Min pappa är däremot en sån som drabbas hårt haha och vaknar vid den tidpunkt han skulle ha vaknat vid hemma, dvs när det fortfarande är natt i USA.


   
SvaraCitera

För mig blir det ungefär en luftgrop per 15-20 flygtimmar.


   
SvaraCitera
Åtta

Arlo:

Har dock hört att det ska vara värre om man åker öster ut än väster ut. Alltså då klockan flyttas fram x antal timmar

När jag flög Sverige->Japan (8h skillnad, om jag minns rätt) märkte jag inte av någon jetlag. Inte på vägen hem heller, för den delen. Tror att folk bara är töntar.

Storchen84:

Den frågan jag nog har störst chans att få svar på är det här med flyggropar. Har någon av er som flugit någonsin upplevt det? Är det "vanligt"? Har jag bara haft turen att inte vara med om det dom gånger jag flugit?

På senare år har jag blivit lite av en mes när det gäller att flyga, så jag tycker att turbulens är rätt obehagligt. Jag antar dock att det är något man vänjer sig vid om man flyger väldigt ofta.


   
SvaraCitera