Forumet - Till er träningskunniga

Till er träningskunniga

267 0 15
Jag är en helt otränad tjej som aldrig i hela mitt liv tidigare har tränat eller gått på en sport, den enda "motion" (om det ens kan kallas för motion) är idrotten i skolan som jag har en gång i veckan, anser att det är alldeles för lite för att kallas för motion men nu har jag valt att ta tag i detta.

Igår körde jag 30 minuter bootyexpress då jag tränade rumpan, låren och benen. Direkt efter det hoppade jag in passet coreexpress då jag tränade ryggen, magen och innerlår, eftersom jag gav allt jag kunde så kändes det extremt mycket i varenda kroppsdel, mina ben skakade när jag skulle avsluta med plankan och när jag sedan skulle bege mig hem så vek sig mina ben hela tiden, för att inte tala om träningsvärken jag kommer få idag.

Jag väger just nu 59 kg och är 166 cm, mitt mål är att gå ner 8 kg till Juli månad och har bestämt mig att gå på de två passen jag gick på igår, tre gånger i veckan och sedan använda de olika maskinerna själv 1-2 gånger i veckan.
Tror ni träningskunniga att jag kommer kunan nå mitt mål? Jag vill som sagt gå ner 8 kg, förbättra min kondtion samt få en fastare och smidigare kropp, är det möjligt ifall jag fullföljer min plan?

(jag har kollat på biggest loser ett tag nu och dom tappar flera kg i veckan, jag vet att de har mer fettmassa att bränna men eftersom jag ändå är helt otränad så borde jag väl ändå kunna tappa flera kg?)
OT rensat

Jag tänker alltid att 50kg är sjukt lite men du är ändå ganska kort.
Ta en dag i taget och träna helt enkelt istället för att ha det som mål att gå ner ett visst antal kilon.
Hellre lyckas gå ner något än att bli besviken över att inte ha gått ner tillräckligt?
Knarko:

Jag tänker alltid att 50kg är sjukt lite men du är ändå ganska kort.


Nja, så lite är det faktiskt inte. Dom flesta jag känner som är längre än mig väger under 50 kg men tycker inte att det är snyggt att vara så smal för inga kläder sitter snyggt då, jag har av någon anledning breda axlar därför vill jag först gå ner 8 kg i fettmassa och sedan bygga upp muskler [smile]

Knarko:

Ta en dag i taget och träna helt enkelt istället för att ha det som mål att gå ner ett visst antal kilon.
Hellre lyckas gå ner något än att bli besviken över att inte ha gått ner tillräckligt?


Okej, jo du har rätt. Tack så mycket för dina råd!
Glöm inte att ha kul när du tränar [bigsmile]

Dessutom tror jag att det kanske är dumt att gå från att inte träna nåt alls till att träna 5 ggr i veckan. De av mina kompisar som gjort så höll väl tempot i två månader, sen tröttnade de och slutade träna helt. Kände sig dåliga när de inte pallade 5 ggr i veckan och fick gå ner till 3, tyckte inte att det var kul längre med skuldkänslorna. Så kanske lite lugnare i början? Men om du tycker det är skitkul varje gång ska du såklart fortsätta, men glöm inte att det är okej att träna 2 gånger i veckan också [smile]

Spana också in:

Ta inte ut dig helt i början utan träna på en nivå du känner att du klarar av. Man ska helst inte nästan stupa efter passen när man är otränad, muskler kan brista och det tar tid innan muskelmassa växer till. Om du går på ett gym kan du säkert fråga en instruktör hur mycket och ofta och på vilket sätt du borde träna, de kan ge bra tips på hur tunga vikter du borde använda osv.
cassaaandra00:

Tror ni träningskunniga att jag kommer kunan nå mitt mål?


Jag tror absolut att du kan nå ditt mål! Som tidigare personer har sagt och har helt rätt i, är det inte klokt att chocka kroppen med att träna fem gånger i veckan. Börja med två-tre gånger där du inte tar ut dig maximalt. Öka successivt och lägg på ett pass varje månad fram till juli månad.

Du måste också tänka på kosten. En lyckad kost är enligt mig nyckeln till en lyckad viktnedgång. Lite kolhydrater (framför allt raffinerade), mer protein, fett och grönsaker.

Sömn är också mycket viktigt. Sover du för lite, kan man säga att din ämnesomsättning sjunker. Förutom det är det också mer sannolikt att du blir orkeslös och irriterad, vilket går ut över din träning och andra i din närhet.

/R
Virtus:

Du måste också tänka på kosten. En lyckad kost är enligt mig nyckeln till en lyckad viktnedgång. Lite kolhydrater (framför allt raffinerade), mer protein, fett och grönsaker.


Min frukost består av två stekta ägg, lunchen består oftast av ris, någon gryta och lite grönsaker (skolmat) och middagen består av en tallrik med kyckling och ris, ris innehåller kolhydrater så dom kan jag bränna på gymmet annars äter jag nog ganska okej, kan jag fortsätta med detta matschema eller bör jag ändra på något?



Virtus:

Sömn är också mycket viktigt. Sover du för lite, kan man säga att din ämnesomsättning sjunker.


Hm, jag lägger mig vid elva tiden och somnar vid halv ett-ett tiden och stiger upp kvart i sju, min kropp har ställt in sig på det så brukar ha hyffsat pigg.
Tack för ditt svar!
cassaaandra00:

eller bör jag ändra på något?


Jag tycker att du bör äta mycket mer fett än vad du gör idag. Fett tillsammans med protein är kosten som förbränner fett och bygger muskler. Kolhydrater är så vitt jag förstår endast nödvändigt i direkt samband med hård styrketräning. Ska du deffa tycker jag definitivt att du ska dra ner på kolhydraterna.

Öka fettmängden från naturliga källor som smör, grädde, kött, ägg och fet mjölk. Förutom att det kommer smörja dina muskler och leder i kroppen och ge dig mättnadskänsla är det också mycket godare med helfeta produkter.

Du kan välja själv hur extremt du ska följa detta. Jag tycker du ska prova dig fram till den lösning du känner passar dig allra bäst. [smile]

/R
Virtus:

Enligt...vem? Dig?


Enligt studier som konstaterar hur mycket protein människor i västvärlden i genomsnitt äter, och som jämför det med det konstaterade behovet utav protein. Vill du ha en länk till dem? Det faktum att proteinbrist i västvärlden närapå uteslutande drabbar folk med ätstörningar är också en ganska tydlig hint.

Virtus:

Protein ökar förbränningen. Dessutom går det år mer energi till att omsätta protein till energi än just kolhydrater. Det mättar. Är minst sagt den viktigaste komponenten i muskelbygge.


Mat som är rik på protein är också rik på aminosyror som ökar kalciumutsöndringen, vilket är en bidragande faktor till benskörhet. Benskörhet är en dålig sak.
Mina tips till dig är följande:

Om du ska träna flera gånger i veckan så se till att du tränar med i allafall en vilodag emellan (detta för att musklerna ska kunna vila och återhämta sig mellan passen du utför). Se även till att inte gå in FÖR hårt till en början, det är helt onödigt. Jobba dig istället successivt uppåt (dvs. flera gånger i veckan och hårdare pass för varje gång).

Det som ovanstående säger om kost är också väldigt viktigt..du kan alltså inte förvänta dig att du ska kunna vara slank hela tiden om du äter godis och annat sött i mängder emellan träningarna. Själv äter jag enligt tallriksmodellen när jag äter i skolan och hemma (alltså inte för mycket av det ena och heller inte för lite av det andra). Ät alltså en varierad kost.

Det jag får för slags intryck är att du kanske pushar dig själv för mycket till en början, för kom ihåg att träningen ska vara rolig för att du ska fortsätta med den! [bigsmile]

Annars låter det som ett väldigt realistiskt mål! [y]

Lycka till [wink]
mediakatt:

Det faktum att proteinbrist i västvärlden närapå uteslutande drabbar folk med ätstörningar är också en ganska tydlig hint.


Det vi måste skilja på här är proteinbrist och optimal nivå av proteinintag. Varför du tar in personer med ätstörningar i den här diskussionen vet jag inte. Vi måste också skilja på optimalt proteinintag för människor som inte styrketränar hårt och regelbundet och optimalt proteinintag för tränande människor. Jag tror absolut att vi äter för lite protein idag, då kosten idag tenderar att bestå allt mer av kolhydrater. Tallriksmodellen är ett skämt, enligt mig.

mediakatt:

Mat som är rik på protein är också rik på aminosyror som ökar kalciumutsöndringen, vilket är en bidragande faktor till benskörhet. Benskörhet är en dålig sak.


Än en gång förstår jag inte var benskörhet kommer in i diskussionen? Vi pratar om träning, muskelökning och viktnedgång, inte benskörhet. Detta är utanför ämnet.. Jag läste för övrigt igenom den där sammanfattningen av studien och jag blev inte imponerad.

Antal medverkande i studien: Sex (!) personer. Det står inget om dessa sex personers livsstil eller förutsättningar över huvud taget. Inte ens ålder är nämnt. Dessutom nämner de inte de andra faktorerna till kalciumupptag. Magnesium, D-vitamin och ett antal B-vitaminer är ytterst nödvändiga. Att trycka i vem som helst 1,4g Ca per dag skulle antagligen ge samma resultat; ett dåligt upptag.

Jag står fortfarande fast vid min ståndpunkt att man måste äta en väsenlig mängd protein per dag. Cirka 80-100g för trådskaparen, enligt mig.

/R
Virtus:

Än en gång förstår jag inte var benskörhet kommer in i diskussionen?


Om du har stora problem att förstå vad jag säger så kan jag vara tydligare; Sluta rekommendera skadliga kostvanor, skaffa dig grundläggande kunskaper om hur olika näringsämnen interagerar om du överhuvudtaget ska dela ut kosttips och läs för fan inte en sammanfattning av en studie om du vill kritisera den i sin helhet.
mediakatt:

skadliga kostvanor


Jag är mycket intresserad av hur du definierar "skadliga kostvanor". Tycker du att dagens kosthållning är "frisk", där fetma ökar i en obehaglig takt? Den har som tur är stannat av i Sverige, men kan du inte se tendenserna?



mediakatt:

grundläggande kunskaper om hur olika näringsämnen interagerar


Du får gärna komma med konkret kritik, men att bara slänga ur sig sådana kommentarer tillför inte denna diskussion något. Om vi ska komma in på den linjen så har jag en fråga: Jag har än så länge inte hört ett enda vettigt råd från dig över huvud taget. Du kritiserar mina råd som har gjort mig och flertalet människor i min omgivning friskare. Att ifrågasätta något sånt är med andra ord helt absurt.

mediakatt:

sammanfattning av en studie om du vill kritisera den i sin helhet


Länkar du till en sammanfattning har jag inget annat att gå på än en hel sammanfattning. Sammanfattningen ska summera de viktigaste delarna och om det inte står något annat är de nämna faktorerna de viktigaste. Med andra ord var det, enligt mig, en riktigt dåligt vald studie. En studie som för övrigt inte har något som helst att göra med träning.

Om du vill komma in i diskussionen kan du ge ett råd, istället för att bara kritisera andra.

/R
Virtus:

Jag är mycket intresserad av hur du definierar "skadliga kostvanor". Tycker du att dagens kosthållning är "frisk", där fetma ökar i en obehaglig takt? Den har som tur är stannat av i Sverige, men kan du inte se tendenserna?


Appropå att hålla sig till ämnet. Jag definierar rekommendationer om ökat proteinintag, trots att man inte har någon som helst anledning att tro att det skulle vara för lågt och trots att överkonsumtion av protein är direkt skadligt, som rekommendationer om skadliga kostvanor.



Virtus:

Du får gärna komma med konkret kritik, men att bara slänga ur sig sådana kommentarer tillför inte denna diskussion något.


Jag har redan kommit med konkret kritik. Den grundar sig i att du rekommenderar ökat proteinintag, trots att du inte vet något om hennes proteinintag. Jag ser det som ett potentiellt skadligt förslag och jag tycker att det är dåligt av dig att komma med sådana.

Virtus:

Länkar du till en sammanfattning har jag inget annat att gå på än en hel sammanfattning.


Eller så klickar du på länken vid sammanfattningen som visar en pdf över hela studien.

Virtus:

Om du vill komma in i diskussionen kan du ge ett råd, istället för att bara kritisera andra.


Jag vill inte ge folk råd om hur de ska gå från ett normalviktigt BMI till ett underviktigt BMI. Det är inget jag ser som positivt, nämligen.