Aviseringar
Rensa alla

Timers


Ämnesstartare

Funderar på att sätta in lite timers för att spara ström, men hur mycket ström drar en timer? Förlorar eller tjänar man på det?


   
Citera

Timer på vad? [shake]


   
SvaraCitera

beror på vilken typ av timer det är...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beror ju även på vad det är du ska styra med en timer.


   
SvaraCitera
Åtta

Att använda en timer för att stänga av en lågenergilampa i 3 sekunder per dag är knappast värt det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ni är grovt snabba med att svara på detta forum. Jag ska förtydliga mig lite.
Timer på vad?
Timer på t.e.x. datorn, TVn, ellampor, kylskåp etc. Allt möjligt.

beror på vilken typ av timer det är...
En vanlig el-timer helt enkelt.

Att använda en timer för att stänga av en lågenergilampa i 3 sekunder per dag är knappast värt det.
Hehe, kanske inte. [bigsmile] Dock får man ju räkna med inköpspriset också.


   
SvaraCitera

JonatanW:

kylskåp

time på kylskåp? låter inte särskillt smart.
men en vanlig timer drar nämnvärt med ström, men släcker du en lampa manuellt så drar den ju ingen ström.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har frågat runt lite under dagar och det hela verkar vara en god idé. Har nämligen fått en hel drös positiva gensvar. Vad smart du är, Jonatan, som tänker på miljön och vill hjälpa till att spara resurser, kan det låta.

Så jag kommer under veckan att göra några mätningar här i huset för att se hur stor strömåtgången är just nu, så att jag kan jämföra med timers. Och självklart ska inköpspris och eventuella repartionskostnader räknas med.

tobias:

time på kylskåp? låter inte särskillt smart.

Varför inte?


   
SvaraCitera

JonatanW:

kylskåp

Eh. Varför ska du ha timer på kylskåpet? [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JonatanW:

Varför inte?

då värms skåpet upp sen drar det mycket ström att få ner kylan igen.

Typ som att du stannar ofta med en bil å accelererar igen, den drar mer energi.

Dold text: Kan inte fatta att jag sa det där [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Eh. Varför ska du ha timer på kylskåpet? [tard]

För att spara ström.

jaag_91_:

då värms skåpet upp sen drar det mycket ström att få ner kylan igen.

Typ som att du stannar ofta med en bil å accelererar igen, den drar mer energi.

Verkar inte stämma... När man inte kyler kan den lika väl vara avstängd av en timer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JonatanW:

Verkar inte stämma... När man inte kyler kan den lika väl vara avstängd av en timer.

och när kyler man inte då?


   
SvaraCitera

JonatanW:

För att spara ström.

Men när skulle du ens vilja stänga av det? I kylskåp förvarar man mat som ska förvaras kallt, om du då stänger av det och kylskåpet blir varmt så förstör du ju maten. [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaag_91_:

och när kyler man inte då?

Under natten skulle jag säga, eller under semestern. Genom att handla sparsamt har man då förbrukat alla kylvaror.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Men när skulle du ens vilja stänga av det? I kylskåp förvarar man mat som ska förvaras kallt, om du då stänger av det och kylskåpet blir varmt så förstör du ju maten. [tard]

Nu ser jag att du är tjej, men ska försöka förklara ändå... Det är inte alltid man kyler. Under natten, eller under semestern kan det hända att man har förbrukat alla kylvaror, vilket uppnås genom att handla sparsamt dag för dag.


   
SvaraCitera