Aviseringar
Rensa alla

Tino Sanandaji kritiserar användandet av begreppet "massinvandring".


Asha
 Asha
Ämnesstartare

Expressens kolumnist Lars Lindström kritiserade nyligen begreppet massinvandring och skrev: ”50 000 utvandrade från Sverige, det betyder att invandringsöverskottet var ungefär 65 000 människor förra året. “Massinvandringen” är alltså sju promille av Sveriges befolkning, och av dessa är många hemvändare, EU-medborgare, värvade arbetare och studenter. Sju promille kallar jag lättinvandring.”

håller med Lindströms kritik mot begreppet ”massinvandring”, ett ord jag inte använder. Prefixet mass inte är värdeneutral och har en negativ normativ konnotation, som i masskonsumtion eller massarbetslöshet.

http://www.tino.us/2014/12/demography-for-dummies/.

Så vad tycker ni, är det ett bra sakligt begrepp? 


   
Citera
Exner

Fokusera på problemen istället för semantiken.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Exner:
Fokusera på problemen istället för semantiken.

Okej så, vad är då "problemen"?


   
SvaraCitera
Exner

Petros Synthea:

Okej så, vad är då "problemen"?

Det som begreppen används för att beskriva.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Exner:

Det som begreppen används för att beskriva.

Du får nog precisera dig lite gran mer. Du menar att problematiseringen är korrekt, men ordet olyckligt eller dåligt? 


   
SvaraCitera
Exner

Petros Synthea:

Du får nog precisera dig lite gran mer. Du menar att problematiseringen är korrekt, men ordet olyckligt eller dåligt? 

Jag har inte läst vad de har för specifik problemformulering. Dock vet jag att skillnaden mellan att kalla något för "mass" eller inte knappast löser det som de vill använda begreppen på.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Exner:

Jag har inte läst vad de har för specifik problemformulering. Dock vet jag att skillnaden mellan att kalla något för "mass" eller inte knappast löser det som de vill använda begreppen på.

Nej, men hur vet du då om problemformuleringen öht är relevant? 


   
SvaraCitera
Exner

Petros Synthea:

Nej, men hur vet du då om problemformuleringen öht är relevant? 

Det tog jag inte ställning till.


   
SvaraCitera

Petros Synthea:

Nej, men hur vet du då om problemformuleringen öht är relevant? 

Oavsett om du talar om "mass"- eller "lättinvandring" kan problem som kommer med integrationen vara legitima, och således relevanta. Det spelar ingen roll för problemet vad det blir kallat, utan vad som spelar roll är om det finns ett problem eller ej.


   
SvaraCitera

Ja, "massinvandring" används som regel endast av "kritiker" för att ge "kritiken" mer stuns.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Nachac: stuns


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Chibibbi:

Oavsett om du talar om "mass"- eller "lättinvandring" kan problem som kommer med integrationen vara legitima, och således relevanta. Det spelar ingen roll för problemet vad det blir kallat, utan vad som spelar roll är om det finns ett problem eller ej.

Jag tycker precis som Tino att det är onödigt att tala om en "lättinvandring". Då det redan är i förhållande till begreppet "massinvandring" och därav redan delvis köper problembeskrivningen som "kritiker" försöker sätta. Intressanta i sammanhanget är integrationskapacitet, om den är hög eller låg, och vad som påverkar den.


   
SvaraCitera