Aviseringar
Rensa alla

Tintin kastas ut från Kulturhuset - rätt eller fel?


Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Fel! (Du röstade på detta alternativ)

Hur ska man avbilda afrikaner om inte som just afrikaner hade han tänkt? Den riktiga rasismen borde väl vara just att bannlysa böcker för att det är afrikaner i dem.

Blivande_japan:

Blir nästa steg att ta bort pippi långstrump för att hennes pappa är "negerkung"?

Har man ju på sätt och vis redan gjort. Iaf tagit bort ordet "negerkung" i de nyare upplagorna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Fel! (Du röstade på detta alternativ)

[sad]


   
SvaraCitera

Vinegar Tits:

Har man ju på sätt och vis redan gjort. Iaf tagit bort ordet "negerkung" i de nyare upplagorna.

Det har du kanske rätt i, har dålig koll. Tycker dock inte att det är ett argument för censur.


   
SvaraCitera
KSENIA

HATAR FUCKING TINTIN, BORT[mad]

NÄMEN VET EJ HUR NEGRER PORTRÄTTERAS I JUST TINTIN DÅ JAG EJ BRYTT MIG OM ATT LÄSA MEN JA BARN HAR INTE SAMMA KRITISKA TÄNK OCH MEDVETENHET SOM VUXNA (VILKET INTE ENS ALLA VUXNA HAR) VILKET LEDER TILL ATT EVENTUELLA FÖRDOMAR LÄTT SKAPAS/FÖRSTÄRKS


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Tvekis ... (Du röstade på detta alternativ)

Bör ju inte avlägsna det, men kanske inte är så bra som barnlitteratur för sig.


   
SvaraCitera
höna

Rödingajäveln:

Behrang Miri är ett jävla pucko, skönt att han flyttat till Stockholm nu så vi i Skåne slipper ha honom mer.

hahah asså... du


   
SvaraCitera
höna

André Vifot Haas:

Fel! (Du röstade på detta alternativ)

men asså.. mupps


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En vän till mig gjorde en väldigt rolig sammanfattning av det hela.

Facebook-länk till bilden för den som vill dela vidare på sin wall:

tintingate.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oavsätt så är tintin en del av litteraturens historia. Det kan de inte ändra på. Hela grejen med kultur är ju att bevara något som har varit, även om det inte är aktuellt eller modernt.


   
SvaraCitera

Rödingajäveln:

En vän till mig gjorde en väldigt rolig sammanfattning av det hela.

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack vare SD är rasism nu inbakat i den "Svenska" kulturen. Så varför ska tintin inte få vara kvar? Bort med, som nån i DN eller svenskan skrev, Pippi som har en pappa som är vit på en ö befolkad av svarta. Så ja [bigcheers] GRattis till att få detta till en allvarlig debatt. Super. Good going...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Tvekis ... (Du röstade på detta alternativ)

att ta bort böckerna är att censurera en viktig del av vår historia. kontextualisera istället (varpå en flytt från barnavdelningen kan vara motiverad).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Är det rätt av Kulturhuset att rensa ut Tintinböckerna?

Nej, alltså ärligt till slut måste vi alla skaffa en sprej som gör alla till vita bara för att det inte ska vara rasistiskt.

Olika kulturer finns varför ska vi dölja det? Jävla trams ärligt förfan blir så less.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag  Hjärta ÄLSKAR Hjärta Tintin. Har just tankat ner komplett 20 (eller om det är 21)  teknade filmerna med svenska röster. 

Nu blir det Tintin frossa.   Mycket glad


   
SvaraCitera