Aviseringar
Rensa alla

Tips för att bota imflamerat tandkött?


Ämnesstartare

Hejsan! Det här problemet uppstod i onsdags denna vecka. Ja fick ont i tandköttet i det nedersta hörnet av höger munsida. Det har nu gått några dar och smärtan blir värre. Går knappt att öppna munnen längre utan att det smärtar till. Jag är dock inte säker om det är inflammerat men ja tror det. Det gör ont i alla fall [crazy]

Någon som har tips om hur man kan lindra smärtan. Ja testade med att borsta tandköttet igen men det gjorde ju bara saken värre.. Suck.


   
Citera

Uppstår inte inflamationen för att du borstar tänderna för hårt?


   
SvaraCitera

Visdomständer?


   
SvaraCitera

Eller ifall du inte menade längst in så måste du borsta mer, o hårdare så att tandköttet härdar sig.


   
SvaraCitera
Vippen

Lite sprit tar död på inflammationen [cool]

Håller med mrman, borstar man för hårt så blir det lätt svullet och inflammerat. Var försiktig med borstning tills svullnaden lagt sig. Brukar ta några dagar som högst.


   
SvaraCitera

Man ska borsta lagom hårt. Det blir bara sämre om man trycker för hårt med tandborsten vilket många gör.


   
SvaraCitera

Om det gör mycket ont ska du inte borsta. När tandköttet är inflammerat är det mycket känsligt, och tandborstning kan förstöra det. Om det gör olidligt ont, ta tandkräm på fingret och smeta runt lite, annars borstar du bara extremt mjukt. Det ska inte göra ont.

Köp munskölj som innehåller klorhexidin, finns på apoteket.

Har haft återkommande problem med tandköttsinflammationer när mitt immunförsvar var riktigt kasst, fick resultat av att dränka en bomullstuss i klorhexidinskölj och lägga på tandköttet så länge jag stod ut med smaken (typ 5-10 minuter, inte mer alltså)
Det kan dock missfärga tänderna så var försiktig.


   
SvaraCitera
mynona

Man ska inte borsta hårt. Skölj med Hexadent eller något annat antiinflammatoriskt för att få bort infektionen


   
SvaraCitera

Borsta så att det blöder & gör ont utav bara fan! Därefter skall du skölja käften ren, random vätska med 90% alkohol fungerar utmärkt! [smile]


   
SvaraCitera

Tandtråda, skölj med flux/listerine/annat och borsta.


   
SvaraCitera

gå till tandläkaren...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tackar för alla tips! 🙂 ska se om ja får tag på något munskölj i dag som jag kan använda. Så får vi se hur dte går 🙂


   
SvaraCitera

skölj med typ vodka, eller någon annan starksprit. funkar faktiskt enormt bra, dödar alla bakterier osv. hjälper mycket bättre än munskölj tror jag.

annars har jag hört att vitlök ska vara bra, asså ta en halv vitlöksklyfta och pressa mot det inflammerade. hann inte prova detta själv pga fick höra det först efter mitt gick över, men testa iaf!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

skölj med typ vodka, eller någon annan starksprit. funkar faktiskt enormt bra, dödar alla bakterier osv. hjälper mycket bättre än munskölj tror jag.annars har jag hört att vitlök ska vara bra, asså ta en halv vitlöksklyfta och pressa mot det inflammerade. hann inte prova detta själv pga fick höra det först efter mitt gick över, men testa iaf!

Mina föräldrar skulle aldrig låta mig ha Vodka dock 😛 och vi har ingen heller för den delen. Men kan se om kanske kan få låna lite att skölja med av brorsan om inte munskölj hjälper 🙂

Ska även testa vit lök om inte något av det över sakerna funkar. Men ja minns att ja åt vitlöksbröd för några dagar sedan när ja hade ont i tandköttet och ja tror faktiskt det hjälpte lite. Det kändes typ avdomnat i munnen där ja hade ont efteråt. Men dte kan ju även vara inbillning.


   
SvaraCitera

Ser att många har skrivit ungefär det jag är inne på, men jag kör ändå:

1. Alkoholhaltigt munskölj, ex listerine. Bör inte användas regelbundet pga att det tar död på munnens normala bakterieflora, men är bra att använda när du har en infektion i mun/svalg.

2. Tandtråd. När inflammationen lugnar ner sig - se till att börja använda tandtråd dagligen (före tandborstning). Antagligen otillräcklig rengöring som orsakat problemen från första början.


   
SvaraCitera