Aviseringar
Rensa alla

tips för att komma ihåg namn bättre?


Ämnesstartare

kan hälsa på nya vänner flera gånger och säga "oj förlåt har glömt ditt namn" men ändå inte minnas det efteråt? glömmer typ namnet efter en kort stund....tips?


   
Citera
Ämnesstartare

Har länge haft samma problem. Brukar ofta lösa sig när man lär känna en person och kan förknippa namnet med mer än bara ett utseende. Så det bästa tipset jag kan ge är att fråga någonting om personen så du kommer ihåg det och därmed också kan förknippa namnet med något. Typ Erik ser ut på det sättet och spelar fotboll. Fotboll, Erik, 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha när jag hälsar på någon brukar jag upprepa personens namn 🙂 minns bättre sen jag började göra det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:
Har länge haft samma problem. Brukar ofta lösa sig när man lär känna en person och kan förknippa namnet med mer än bara ett utseende. Så det bästa tipset jag kan ge är att fråga någonting om personen så du kommer ihåg det och därmed också kan förknippa namnet med något. Typ Erik ser ut på det sättet och spelar fotboll. Fotboll, Erik, 

haha jag vet ju saker om personen. kommer bara inte ihåg namnet 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinkompis:

haha jag vet ju saker om personen. kommer bara inte ihåg namnet 🙁

Du får ju förknippa sakerna till just namnen. Det är så personer som minns väldigt bra gör för att kunna minnas. Exempelvis folk som kan komma ihåg upprepade siffror försöker förknippa siffror med olika bilder på olika saker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rik vit tjej:
haha när jag hälsar på någon brukar jag upprepa personens namn 🙂 minns bättre sen jag började göra det.

Brukar jag också göra typ:
- Jag heter Anna
- Ja men hej Anna

Det blir dock lite konstigt om man presenterar sig för flera (vilket är ju är standardtillfället att glömma bort namn)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Brukar jag också göra typ:
- Jag heter Anna
- Ja men hej Anna

Det blir dock lite konstigt om man presenterar sig för flera (vilket är ju är standardtillfället att glömma bort namn)

handlar inte bara om folk man presenterar sig för utan folk jag hängt med flera gånger (eller folk jag hälsat på nån gång men som kommer ihåg mitt namn)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinkompis:

handlar inte bara om folk man presenterar sig för utan folk jag hängt med flera gånger (eller folk jag hälsat på nån gång men som kommer ihåg mitt namn)

Svårt att inte tänka på den här fantastiska Seinfeldepisoden:


   
SvaraCitera
time
 time

Precis sådär!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

träffa personerna oftare kanske?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Seinfeld är ju klart bättre, låt inte 90-talsestetiken avskräcka dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har haft folk som viskat mig allas namn sen jag flyttade till lund. Måste bli bättre på det med... blev nästan mördad pga detta häromdan.


   
SvaraCitera
Draug

Lyckas sällan memorera nya namn effektivt, Minns ansikten väldigt väl så men just när det kommer till namn är jag hopplös.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ta kort på personen med en namnskylt framför. Sedan kan du sitta hemma och plugga namn...

Nää men jag vet inte, upprepa namnet i huvudet tills du kommer ihåg namnet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hur ofta tilltalar man folk vid namn i alla fall? ytligt bekanta behöver inte namn.


   
SvaraCitera