Aviseringar
Rensa alla

Tips för att orka plugga?


Ämnesstartare

Några ideer? 


   
Citera

De e bara att tuta o köra :p
Nej men sätt upp mål och belöna dig själv att när du läst / gjort x antal sidor. T.ex att du får en twix när du gjort halva jobbet och när du har gjort hela så får du en till. Eller att man får spela 30 minuter av något spel, man får kolla insta etc


   
SvaraCitera

Jag är jättedålig på att sätta mig och göra saker direkt när jag ska göra dem, men många som verkar bra på det pratar mycket om Pomodoro-metoden.

Dvs

There are six stages in the technique:

  1. Decide on the task to be done.
  2. Set the pomodoro timer (traditionally to 25 minutes).[1]
  3. Work on the task until the timer rings. If a distraction pops into your head, write it down, but immediately get back on task.
  4. After the timer rings, put a checkmark on a piece of paper.[7]
  5. If you have fewer than four checkmarks, take a short break (3–5 minutes), then go to step 1.
  6. Else (i.e. after four pomodoros) take a longer break (15–30 minutes), reset your checkmark count to zero, then go to step 1.

   
SvaraCitera

Jag pluggar med musik och sjungerRodnar
Blir liksom peppad. 


   
SvaraCitera

Edinburgh: Pomodoro-metoden.

God damn, det där verkar jobbigare än själva uppgiften man ska göra. 


   
SvaraCitera

Det där som Axelinaaas skrev om belöning är bra. Ju svårare/jobbigare uppgift du har framför dig desto mer belöning krävs när du är klar.

Dela upp uppgiften i flera mindre delar och ta rast mellan delarna. Alltså, del 1 kan vara att samla in information eller annan förberedelse. Del 2 kan vara att göra halva läxan. Del 3 resten av halvan o.s.v. Du kan dela upp det så att du gör de olika delarna på olika dagar så blir det inte lika jobbigt som om du gör allt på en gång.

För mig funkar det också att tänka på vad som händer om jag inte gör det jag ska i tid, vad det får för dåliga konsekvenser. Kanske blir det för mycket att göra på slutet, man hamnar efter m.m. Det kan också vara en motivation att göra grejerna i tid.


   
SvaraCitera
MR-ARK

Axelinaaas:
De e bara att tuta o köra :p
Nej men sätt upp mål och belöna dig själv att när du läst / gjort x antal sidor. T.ex att du får en twix när du gjort halva jobbet och när du har gjort hela så får du en till. Eller att man får spela 30 minuter av något spel, man får kolla insta etc

Skulle vilja se mig själv använda den metoden hahahaha...

spelar när och hur mkt jag vill finns ingen som kan säga åt mig att inte göra det. (Spelar dock inte överdrivet mycket ändå för har annat för mig bla, läxor) 
en twix eller ngt annat köper man när och var man vill ju vafan ne den här metoden var inge bra Axelinaaas!!

Ananas2227: mitt tips är att se vad som du får i framtiden om du gör läxorna och klarar skolan, utan att klara skolan läxorna kan hjälpa spec i gymnasiet  (ta en kopp kaffe å sätt dig å jobba så är drt snart klar) 

lycka till!!! 


   
SvaraCitera

MR-ARK:

Skulle vilja se mig själv använda den metoden hahahaha...

spelar när och hur mkt jag vill finns ingen som kan säga åt mig att inte göra det. (Spelar dock inte överdrivet mycket ändå för har annat för mig bla, läxor) 
en twix eller ngt annat köper man när och var man vill ju vafan ne den här metoden var inge bra Axelinaaas!!

Ananas2227: mitt tips är att se vad som du får i framtiden om du gör läxorna och klarar skolan, utan att klara skolan läxorna kan hjälpa spec i gymnasiet  (ta en kopp kaffe å sätt dig å jobba så är drt snart klar) 

lycka till!!! 

självklart kan man göra det men grejen är att man säger att man får göra det när man gjort en del så man motiveras till att fortsätta? Du kan spränga riksdagen om du nu vill det. Det handlar inte om att du kan göra det när som hälst utan att någon hindrar dig. Det handlar om att peppa en till något. Om man inte äns kan hålla sig från att spela är det andra problem man har.


   
SvaraCitera

Tänk på att du behöver betygen? 


   
SvaraCitera

Dela upp arbetet i flera dagar så blir det inte så mycket... Plugga 15-20 minuter i taget och sen tar du en 5 minuters paus. Fortsätt så tills du är klar för dagen Tumme upp


   
SvaraCitera

Knarka monster och adderalCool


   
SvaraCitera

jag skulle lägga en godis på varje sida av det jag ska läsa på och när du läst det äter du och så förtsätter du


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

det enda som funkat lite grann för mig är att tänka att livet inte kommer bli svårare av mer kunskap.


   
SvaraCitera
Cobrak

Det ska gå att plugga utan belöningar i form av socker..

Ett tips är att strukturera upp ditt arbete för att göra det lättare att komma igång. Studera en stund, ta en paus, återgå till arbetet.

Jag själv fick rådet att spela piano under pauserna för att koppla av hjärnan, det funkar. Sedan är vi alla olika och det finns annorlunda strategier för var och en men att kombinera sådant en tycker om med skolarbete gör verkligen susen!


   
SvaraCitera

Concerta


   
SvaraCitera