Aviseringar
Rensa alla

Tips för prao på dagis


Clrra
Ämnesstartare

Hejhej!! Jag ska praoa på dagis om ca 2 veckor. Är det nån som har tips för vad man ska ha med sig, ha på sig och "bete" sig?? Jag älskar barn och har lätt att få fram barnasinnet igen, men vad ska man liksom absolut veta innan man åker dit? ( är super taggad på att leka med barnen mest..) hade bra 🙂 kram


   
Citera

Tror inte du behöver ha med dig något? Vad tänker du då? Glass? Ja, men inte nu. Det bjuder du ju ungarna på när du slutar där!! 🙂 


   
SvaraCitera
time
 time

Ha på dig tåliga kläder. Kom ihåg att du inte får fotografera barnen och att du inte är där för att bara "leka" utan för att faktiskt jobba med barnen, det är ju en pedagogik inblandad. Prata med dina kollegor om hur de lägger upp jobbet och om det är något särskilt du ska tänka på inför vissa barn (vissa kan t ex knyta an till praktikanter eftersom de glömmer bort sin roll och bara leker och är världens roligaste person, tills praktiken är slut och de försvinner puts väck).


   
SvaraCitera
sluk
 sluk

Klipp naglarna så att du inte råkar riva en unge eller tvåGlatt skålande


   
SvaraCitera

Det jag kan ge dig som tips är att ha med dig tåliga kläder, visa vem som bestämmer men var ändå snäll mot dom så du slipper allt tjat, försök vara rättvis mot alla, alla kommer vilja leka med dig så se till att du får med även de lite tysta och blyga i lekarna, använd vårdat språk


   
SvaraCitera

Lek mycket med barnen , de uppskattas .


   
SvaraCitera

Vet inte riktigt hur jävla aktiva dagisbarn o sånt är. Men på förskolan är det jävligt lätt att man skojjbråkar, det är ett stort jävla misstag. Man får fastställa relationen till dem rätt bra. För annars kommer du ha hundra ungar med energi som aldrig tar slut som vill skojjbråka med dig varje gång dem ser dig.

Man får försöka vara ett mellanting, najs vän men ändå bestämd ansvarsfull vuxen typ. 


   
SvaraCitera