Aviseringar
Rensa alla

Tips och trick för säkra lösenord


Ämnesstartare

I denna tråd kan ni komma med tips och trick för hur man skapar säkra lösenord som är lätta att komma ihåg.

Mina tips

* minst 14 tecken långt
* innehålla både gemener och versaler
* minst en siffra eller udda tecken
* ska inte uppbart kunna kopplas till användare av lösenordet

http://www.safepasswd.com/


   
Citera

Hej, mitt lösenord är på nio tecken, i övrigt är jag duktig och fin och snäll och lyder.


   
SvaraCitera

Mitt lösenord består av 20st mellanslag. Finner det jävligt klurigt.


   
SvaraCitera

1. Gör ett konto på en sida/spel som ger dig ett slumpvist utvalt lösenord.
2. Kom ihåg det.
3. Använd det på alla dina konton.
4. ???
5. Profit.


   
SvaraCitera

cat /dev/random [y]


   
SvaraCitera

My dreams are her:

* innehålla både germaner och versaler

Haha, jag dör! [bigsmile]

Homunculi:

3. Använd det på alla dina konton.

[no-no]


   
SvaraCitera

Ett tips är ju att ha olika lösenord till alla hemsidor. Själv använder jag ett liknande system. Om mitt baslösenord är abc123 så är mitt lösenord till t.ex Ungdomar abc123UR7

abc123 (Samma på alla sidor)
UR första och sista bokstaven i domännamnet och sen en siffra på slutet med hur många tecken domännamnet är på. Fast mitt baslösenord är väldigt mycket längre än det där och innehåller blandade tecken och stora och små bokstäver.


   
SvaraCitera

På tal om lösenord: Om man har många olika lösenord att hålla reda på och man vill lagra dem i datorn och behöver mycket stor säkerhet så finns program där man kan lagra lösenorden i krypterade databaser t.ex. programmet Passwordsafe: http://passwordsafe.sourceforge.net/
Men tycker det brukar duga med att ha dem utprintade på ett papper för min del.


   
SvaraCitera

Ett sätt att göra så att man verkligen kommer ihåg lösenorden kan vara att skapa något som på något sätt är lika.

Exempelvis om man har ordet "banansplitt" då kan man bestämma sig för att varannan bokstav ska vara en versal.

bAnAnSpLiTt

Sedan utvecklar man det genom att sätta "#8#" i början, mitten och i slutet.

#8#bAnAn#8#SpLiTt#8#

Detta kan senare enkelt ändras genom att man ändrar 8an till något annat. Sedan kan man ha en lite mindre säker variant som bara har en siffra.

3bAnAn3SpLiTt3

You do the math.

edit:
Detta ord kan återanvändas och man slipper tjoffsa runt med olika lösenord. Man slipper belasta minnet med massa lösenord.


   
SvaraCitera

mitt tips: använd nåt av dessa

sylar:

3bAnAn3SpLiTt3

Sheriffen:

abc123UR7

alter ego:

/dev/random

Nabla:

20stmellanslag

itch:

påniotecken

My dreams are her:

safepasswd


   
SvaraCitera

jag föreslog: ASTRID75kOkaRRpotatisKLOCKAN4.4PåMorGonEN!

till lampan, på um har jag iofs ett hyffsat kort lösenord men till min mejl är det något åt det hållet som i förslaget ovanför[rolleyes]


   
SvaraCitera

Lever farligt och kör utan lösenord [cool]


   
SvaraCitera

DeathOrGlory:

Lever farligt och kör utan lösenord [cool]

[y][y][y]


   
SvaraCitera

Ta någonting lätt att stava och simpelt att förklara, som dessutom är lätt att komma ihåg.
T.ex Sommar08
Allt man behöver säga är sommar08 med stort s så vet personen du ska ge det till hur han ska skriva, dessutom är det enbart administrativa program som kräver krångligare lösenord än detta.


   
SvaraCitera

spela roll om man blir hackad?


   
SvaraCitera