Aviseringar
Rensa alla

Tips om era mest effektiva studietekniker!


Hyfs
 Hyfs
Ämnesstartare

Vilka studietekniker använder du?


   
Citera

Plocka bort all onödig information genom att tillexempel strycka över med en överstyckningspenna eller skriv av allt viktigt på ett löst papper. Plugga sedan bara på det

Dela upp det du ska lära dig i olika delar. Om du har 6 dagar på dig att plugga så delar du upp allt i 5 delar... Sedan pluggar du på en del om dagen. Sista dagen repeterar du bara allt.

Dessa saker fungerar skitbra för mig och det har höjt mina betyg väldigt mycke!!


   
SvaraCitera

sätta sig o plugga med nån, behöver inte vara samma ämne bara man känner lite press o norm


   
SvaraCitera

Försöker vara så fokuserad på lektionerna som möjligt, så jag inte behöver spendera särskilt mycket tid hemma på att plugga


   
SvaraCitera

Läser en gång, minns för alltid


   
SvaraCitera

Om det är glosor så skriver jag glosan snabbt 10gånger och den nästa och så fastnar dom för mig:)


   
SvaraCitera

Jungman:
Läser en gång, minns för alltid

Skills


   
SvaraCitera

Såg någon film om det där i skolan idag. Man ska tydligen repetera efter x antal minuter om och om igen för att få in det i sitt långtidsminne, för att i korttidsminnet ryms bara ett x antal saker.


   
SvaraCitera

har ingen. det närmaste är att kolla efter föreläsningar/genomgångar/dokumentärer på jutub


   
SvaraCitera

pluggar du till tenta och har haft mycket föreläsningar på kursen läs igenom de anteckningarna och gör övningstentor tills du är nöjd 


   
SvaraCitera

titanicfanatic:
Såg någon film om det där i skolan idag. Man ska tydligen repetera efter x antal minuter om och om igen för att få in det i sitt långtidsminne, för att i korttidsminnet ryms bara ett x antal saker.

spaced repetition. teorin är att det finns ett intervall under vilket du kommer ihåg något du lärt dig, och precis innan du glömmer bort det är det mest effektiva tillfället att repetera. dels för att det fastnar som bäst då, och dels eftersom du då kontinuerligt håller kunskapen i färskt minne. mer info, från skaparen av supermemo. jag tycker att spaced repetition är väldigt effektivt, men det kräver väldigt bra rutiner för att fungera optimalt.

annars rekommenderar jag bra lästeknik. det är egentligen den enda tekniken jag använder med regelbundenhet, utöver att jag planerar mitt lärande utifrån när jag fungerar på topp, och jag skulle säga att jag är rätt bra på att lära mig skit.


   
SvaraCitera