Aviseringar
Rensa alla

Tips på aktier


Ämnesstartare

Hej skulle veta mera om jag nu skulle öppna konto och sälga aktier.
Vad ska jag tänka på och vad är aktier vet vad det är men vet ej direkt vad som menas.
Hur ska jag starta upp det hella och sälga aktier.

Fråger:
Hur ska jag börja .
Vad ska jag göra
Vad ska jag tänka på
Vad skulle detta innebära.
Vad skulle jag kunna sälja som aktier.
Hur ska jag få in pengar på allt.

Mina föräldrar säger bara du kan inte vill impa på de med att dra in lite pengar.

Skit tacksam för svaren för har jäkla massa problem med pengar.


   
Citera

Niido:

sälga

[no-no]

Niido:

Mina föräldrar säger bara du kan inte vill impa på de med att dra in lite pengar.

Va?

Niido:

Skit tacksam för svaren för har jäkla massa problem med penga

Har du problem med pengar ska du inte gå in på aktier. Du behöver ett relativt stort startkapital och dessutom så tjänar man inte pengar på aktier över natten(längre) kan ta år innan du går med någon rejäl vinst, eller någon vinst över huvud taget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du har massa problem med pengar kanske du inte ska börja trada aktier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skentrevlig:

[no-no]

Han är nog inte svensk.

Niido:

Skit tacksam för svaren för har jäkla massa problem med pengar.

Aktier är inget man ska syssla med om man har problem med pengar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har 7500 Kr tjänar varje månad 2000 kr på Bidrag och sånt så jag vill starta uupp vill tjäna mer det är det jag menar med dåligt med pengar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niido:

Skit tacksam för svaren för har jäkla massa problem med pengar.

Om du har problem med pengar så ska du verkligen inte gambla om de och satsa de på aktier.


   
SvaraCitera

7500 kan halveras på nån dag, men du kan tjäna väldigt mycket också. nu är det trots allt ett av de bästa tillfällena att köpa aktier som varit på åratal. läste en artikel där några "experter" sa, "köper man inte aktier nu gör man det aldrig". det betyder dock inte att det är idiotsäkert. kan du avara pengarna under några år och inte tar självmord om det går ner kan du ju göra det annars skulle jag avråda dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niido:

Hej skulle veta mera om jag nu skulle öppna konto och sälga aktier.

Jag skulle rekommendera att du läser den här lilla guiden:
Hur börjar man spara och investera? Del 1
Hur börjar man spara och investera? Del 2

Att diskutera med andra på ett ekonomiforum kan också vara vettigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

Jag skulle rekommendera att du läser den här lilla guiden:
Hur börjar man spara och investera? Del 1
Hur börjar man spara och investera? Del 2

Att diskutera med andra på ett ekonomiforum kan också vara vettigt.

Tja, kan jag ställa en fråga till dig som är duktig på det här med aktier i ett PM?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SebastianE:

Tja, kan jag ställa en fråga till dig som är duktig på det här med aktier i ett PM?

Det går du gärna göra.


   
SvaraCitera

1. Det krävs att du är myndig.


   
SvaraCitera

Dandified:

Det krävs att du är myndig.

Föräldrarfullmakt [cool]


   
SvaraCitera

Okej alltså finanskrisen är ju inte över. Men sedan nyår har stockholmsbörsen stigit med ca 15% och många förtag har stigit med uppemot 30%. Eniro t ex har under den senaste månaden stigit med 250%. IFS steg med 70% på en dag i förra veckan efter nåt samarbetsavtal med Saab. Har man bara lite tur så finns det alla möjligheter för att tjäna pengar!

Men om du är myndig så gör såhär:
Gå in på nordnet.se eller avanzas hemsida dessa är internetbanker som har mycket lägre courtage än de vanliga bankerna (courtage är den avgift det kostar att köpa/sälja aktierna)
Om du dessutom blir medlem i unga aktiesparare (225kr/år) så sänker nordnet minimicourtaget till 29kr istället för 99kr (39kr om du har en minidepå). Det kan alltså vara väl investerade pengar!

Du hittar förstås instruktioner om hur du blir kund på respektive bankes hemsida, om inte så har iaf nordnet en mycket behjälplig kundtjänst.

När du väl fått igång depån så sätter du in pengar på den och sen så köper/säljer du helt enkelt!

Ett tips är att handla med de aktierna som har stor omsättning (volatilitet eller vad det nu heter, alltså hur mycket av den aktien som byter ägare varje dag) detta för att inte bli fast med dina aktier om bolaget skulle gå åt helvete. Det blir förstås även enklare att sälja om du gör en stor vinst.

En grej jag va osäker på i början var vem man faktiskt handlar med? Är det banken? tänkte jag. Fel, det är alla som handlar på börsen. Privatpersonerna handlar dock genom ombud som ofta då jobbar på bankerna. Det är alltså lite som auktion, genom ombud.

Hoppas detta detta är till hjälp!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Detta kräver mer kunskaper än många tror och även då är det inte helt säker att du tjänar pengar på det. Du är lite fel ute om du vill lära dig aktiekunskap med hjälp av ett ungdoms forum.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera