Forumet - Tips på Bra Diet?

Tips på Bra Diet?

539 0 49

Spana också in:

rekommenderar tacodieten. du springer iväg till goodstore (om du är stockholmare) och köper en påse med 1½ kilo sojafärs (den som innehåller typ 62% protein), sen ser du till att äta tacos hela jävla tiden. se till att laga själv, så blir det dessutom cp-billigt. du får i dig idiotmängder av protein, dock inga enorma mängder kolhydrater (om du behöver mer sådana, komplettera med något lämpligt, förslagsvis mängder av bröd eller så). de som säger kött kan skjuta sig, för med mitt förslag så får du i dig fan så mycket mer protein, dessutom veganskt.
dinga:

Så , fail på dig :)


At no time did the mean serum testosterone fall below the normal reference range.

kommer dessutom från journal of clinical oncology, så jag ser inte relevansen i sammanhanget. och begreppet "fullvärdigt protein" nämns överhuvudtaget inte. såhär, socker ökar ditt blodsocker. jag drar slutsatsen att detta beror på att det inte innhåller "fullvärdigt protein".

One of the subjects in the investigation had testosterone levels that were approximately 200% higher than the average amounts of the other subjects. Such high levels are representative of someone using, or just coming off a cycle of, anabolic steroids. The fact that his testosterone continued to steadily drop (by about 60% over the six weeks), even after stopping the soy protein, suggests this subject may have quit taking anabolic steroids before participating in the study. Competent researchers would have realized this and removed his data before running the numbers. Why, then, did they keep his data in the study? Because it is likely that the inclusion of his data provided the measly 4% decrease in testosterone levels. Removing his data would have likely resulted in no change in testosterone levels, and the scientists would have had little to report.

din andra länk tar upp upptagningen av essentiella aminosyror, och jämför soja- med mjölkprotein (i princip). här konstateras:

Given the interest of our group in determining how protein can support anabolism, mainly the feeding- and exercise-induced rise in MPS, with resistance exercise we pursued this issue with the a priori knowledge that milk proteins may actually be a better source of protein to support peripheral tissue protein synthesis, such as that in skeletal muscle.

din källa är således en enda rapport som konstaterar att mjölkprotein kan vara lättare för kroppen att ta upp för ett specifikt syfte som kan eller inte kan vara relevant för diskussionen, och dessutom helt taget ur sitt sammanhang om man ser till de praktiska omständigheterna som skulle skilja dessa dieter åt i praktiken. exempelvis att du inte kommit med något som helst exempel på en diet som skulle bygga på mjölkprotein.

ditt andra exempel jämför även det sojaprotein med mjölkprotein, och båda dina exempel konstaterar, tvärtemot vad du hävdade i ditt första inlägg, att sojaprotein faktiskt är ett fullvärdigt protein, då man kan tillgodose sig alla essentiella aminosyror från det. vilket båda studierna visade rätt tydligt.

så, nämnde någon misslyckande?

Image
dinga:

Kör du på som du kör. Inte mitt problem att du inte kommer få resultat.


mörknäs:

jag tränar inte, jag bara anmärker på att dina uttalanden är rent felaktiga, och att dina egna källor håller med om den saken.


Det är inte felaktigt men det är lite taget ur sitt sammanhang..

Mjölk har en mer fullvärdig aminosyreprofil, ja. Men det betyder inte att allt annat än mjölk är värdelöst. Två olika protein varav det ena med ett överskott på aminosyra "x" och det andra med ett överskott av aminosyra y kan helt enkelt kombineras varav man får protein xy. Det är inte så komplicerat utan det räcker att t.ex lägga sin hoummus ovanpå bröd.
Mjölk behöver i princip inte kompletteras.
dinga:

Därför är det inte så smart att käka sojafärs. Inte speciellt bra för en nybörjare att ge sig in på det. [y]


Har man varit avancerad nog att inhandla sojafärs kan man väl för bövelen också koka spaghetti alternativt skära upp och bre smör på bröd? Det är inte svårare än så. [wink]
Pakanajuhla:

mer fullvärdig


fast båda de nämnda alternativen innehåller fullt godtagbara mängder av alla essentiella aminosyror, och det är fortfarande inte någon som postat förslag på en diet som skulle ha mjölk som primär proteinkälla, så hela argumentet är värdelöst från första början.
mörknäs:

fast båda de nämnda alternativen innehåller fullt godtagbara mängder av alla essentiella aminosyror, och det är fortfarande inte någon som postat förslag på en diet som skulle ha mjölk som primär proteinkälla, så hela argumentet är värdelöst från första början.


Oh, ursäkta. Jag var egentligen inte här för att argumentera utan bara för att inflika på ett hörn med ett slags förtydligande och därför citerade er båda. [cute]
Det verkar dock inte gått något vidare bra.

Påståendet att mjölk skulle vara bättre än soja är helt korrekt sålänge man håller sig till just 1 sorts protein i sin kost. Det gör man i regel inte.

Jag menar att soja är minst lika bra som mjölk sålänge man ser till att komplettera med något typ av sädesslag på sidan.

Att komplettera innebär ingen avancerad metod som t.ex "biokemisk molekylförening" (vilket någon verkar ha fått för sig tidigare i tråden) utan det går helt enkelt ut på att "lägga soja på vetetortillas".
Pakanajuhla:

Påståendet att mjölk skulle vara bättre än soja är helt korrekt sålänge man håller sig till just 1 sorts protein i sin kost. Det gör man i regel inte.


i vilka mängder och i vilken form? för jag menar, mjölkprodukter brukar inte innehålla några enorma mängder protein, så jag ser inte hur man skulle få i sig vettig mängd av det. därav min fråga. använder man soja som huvudsaklig proteinkälla så är risken avsevärd att man får i sig större mängd protein överlag, utan att direkt tänka på det. detta för att soja kan vara en löjligt koncentrerad proteinkälla.
mörknäs:

i vilka mängder och i vilken form? för jag menar, mjölkprodukter brukar inte innehålla några enorma mängder protein, så jag ser inte hur man skulle få i sig vettig mängd av det.
använder man soja som huvudsaklig proteinkälla så är risken avsevärd att man får i sig större mängd protein överlag, utan att direkt tänka på det. detta för att soja kan vara en löjligt koncentrerad proteinkälla


Det är en ganska konstig hypotes att man skulle få i sig precis allt protein ifrån antingen mjölk eller soja. Andelen protein man får från t.ex. bröd eller det som inte är "köttdelen" underskattas ofta. Jag är inte riktigt säker på hur du menar ang mängden.
Att få i sig tillräckligt borde inte vara särskilt svårt, 17% ost ligger runt 30g/100g, keso ligger på 11 och vanlig mjölk må vara ganska snål men där dricker man oftast mer än 200g åt gången.
Sojafärs som innehåller 63g protein/100g är torkad och de flesta vill nog tillaga den först. Proteinhalten efter tillagning borde ligga på 15-20g/100g.

Jag säger inte att soja är sämre, sålänge det kompletteras fungerar det minst lika bra.
Det kanske har framgått dåligt men jag har hela tiden försökt säga emot det fetstilta här under:
dinga:

mörknäs: kan skjuta sig, för med mitt förslag så får du i dig fan så mycket mer protein, dessutom veganskt.
sry men inte fullvärdigt :( annars hade det inte varit fel


eftersom attäven om mjölk är bättre ur ett enskilt perspektiv, så vägs bristerna hos soja upp och pusslas samman med bristerna/överskotten hos andra livsmedel och bildar protein av i princip samma kvalitet som mjölken.