Aviseringar
Rensa alla

Tips på Bra Diet?


dinga:

Därför är det inte så smart att käka sojafärs. Inte speciellt bra för en nybörjare att ge sig in på det. [y]

Har man varit avancerad nog att inhandla sojafärs kan man väl för bövelen också koka spaghetti alternativt skära upp och bre smör på bröd? Det är inte svårare än så. [wink]


   
SvaraCitera

Pakanajuhla:

mer fullvärdig

fast båda de nämnda alternativen innehåller fullt godtagbara mängder av alla essentiella aminosyror, och det är fortfarande inte någon som postat förslag på en diet som skulle ha mjölk som primär proteinkälla, så hela argumentet är värdelöst från första början.


   
SvaraCitera

mörknäs:

fast båda de nämnda alternativen innehåller fullt godtagbara mängder av alla essentiella aminosyror, och det är fortfarande inte någon som postat förslag på en diet som skulle ha mjölk som primär proteinkälla, så hela argumentet är värdelöst från första början.

Oh, ursäkta. Jag var egentligen inte här för att argumentera utan bara för att inflika på ett hörn med ett slags förtydligande och därför citerade er båda. [cute]
Det verkar dock inte gått något vidare bra.

Påståendet att mjölk skulle vara bättre än soja är helt korrekt sålänge man håller sig till just 1 sorts protein i sin kost. Det gör man i regel inte.

Jag menar att soja är minst lika bra som mjölk sålänge man ser till att komplettera med något typ av sädesslag på sidan.

Att komplettera innebär ingen avancerad metod som t.ex "biokemisk molekylförening" (vilket någon verkar ha fått för sig tidigare i tråden) utan det går helt enkelt ut på att "lägga soja på vetetortillas".


   
SvaraCitera

Pakanajuhla:

Påståendet att mjölk skulle vara bättre än soja är helt korrekt sålänge man håller sig till just 1 sorts protein i sin kost. Det gör man i regel inte.

i vilka mängder och i vilken form? för jag menar, mjölkprodukter brukar inte innehålla några enorma mängder protein, så jag ser inte hur man skulle få i sig vettig mängd av det. därav min fråga. använder man soja som huvudsaklig proteinkälla så är risken avsevärd att man får i sig större mängd protein överlag, utan att direkt tänka på det. detta för att soja kan vara en löjligt koncentrerad proteinkälla.


   
SvaraCitera

mörknäs:

i vilka mängder och i vilken form? för jag menar, mjölkprodukter brukar inte innehålla några enorma mängder protein, så jag ser inte hur man skulle få i sig vettig mängd av det.
använder man soja som huvudsaklig proteinkälla så är risken avsevärd att man får i sig större mängd protein överlag, utan att direkt tänka på det. detta för att soja kan vara en löjligt koncentrerad proteinkälla

Det är en ganska konstig hypotes att man skulle få i sig precis allt protein ifrån antingen mjölk eller soja. Andelen protein man får från t.ex. bröd eller det som inte är "köttdelen" underskattas ofta. Jag är inte riktigt säker på hur du menar ang mängden.
Att få i sig tillräckligt borde inte vara särskilt svårt, 17% ost ligger runt 30g/100g, keso ligger på 11 och vanlig mjölk må vara ganska snål men där dricker man oftast mer än 200g åt gången.
Sojafärs som innehåller 63g protein/100g är torkad och de flesta vill nog tillaga den först. Proteinhalten efter tillagning borde ligga på 15-20g/100g.

Jag säger inte att soja är sämre, sålänge det kompletteras fungerar det minst lika bra.
Det kanske har framgått dåligt men jag har hela tiden försökt säga emot det fetstilta här under:

dinga:

mörknäs: kan skjuta sig, för med mitt förslag så får du i dig fan så mycket mer protein, dessutom veganskt.
sry men inte fullvärdigt 🙁 annars hade det inte varit fel

eftersom attäven om mjölk är bättre ur ett enskilt perspektiv, så vägs bristerna hos soja upp och pusslas samman med bristerna/överskotten hos andra livsmedel och bildar protein av i princip samma kvalitet som mjölken.


   
SvaraCitera

mörknäs:

dessutom veganskt.

vem fan vill äta veganmat?


   
SvaraCitera

puckoboll:

vem fan vill äta veganmat?

alla som inte är idioter, och de idioter som inte har ett genuint intresse av att framstå som en?


   
SvaraCitera

mörknäs:

alla som inte är idioter, och de idioter som inte har ett genuint intresse av att framstå som en?

lol


   
SvaraCitera

puckoboll:

lol

slående argument, där. om du vänligen återvänder till skansen och slutar besvära oss civiliserade människor så skulle jag vara tacksam.


   
SvaraCitera

puckoboll:

alla som inte är idioter, och de idioter som inte har ett genuint intresse av att framstå som en?

mörknäs:

slående argument, där

detsamma hjärtat


   
SvaraCitera

puckoboll:

detsamma hjärtat

vill du ha argument för varför köttätare är idioter så kan du kolla in en av flertalet trådar jag tidigare startat på ämnet, men det är ingen hög post på prioriteringslistan att försöka tala till troglodyter som civiliserade människor, det är meningslöst. jag försöker begränsa mitt krossande av förskoleargument till trådar dedikerade till just detta.


   
SvaraCitera

mörknäs:

vill du ha argument för varför köttätare är idioter så kan du kolla in en av flertalet trådar jag tidigare startat på ämnet

känner inget större behov av det. jag äter kött och inte fan tänker jag sluta.

dinga:

lol på den ja.

[y]


   
SvaraCitera

puckoboll:

känner inget större behov av det. jag äter kött och inte fan tänker jag sluta.

så tänkte marie antoinette också, innan hon blev fastkedjad i giljotinen och halshuggen av mindre fredliga meningsmotståndare. du bör ta lärdom av detta i god tid.


   
SvaraCitera

mörknäs:

så tänkte marie antoinette också, innan hon blev fastkedjad i giljotinen och halshuggen av mindre fredliga meningsmotståndare. du bör ta lärdom av detta i god tid.

för att hon åt kött? [confused]


   
SvaraCitera

puckoboll:

för att hon åt kött? [confused]

nej, för att hon var en dekadent slyna som trodde att hon var odödlig. vilket du också, utifrån ditt resonemang, verkar göra. vilket du kommer inse tids nog inte stämmer.


   
SvaraCitera