Aviseringar
Rensa alla

Tips på engelsk klassiker


Ämnesstartare

Jag ska läsa en klassiker på Engelska C och undrar om det är någon som vet någon bra bok?

Jag är mellanbra på engelska och tycker att det gamla språket i engelska klassiker är svårt att förstå och därför skulle jag vilja välja någon lättläst.

Dessutom tycker jag att det är viktigt med en spännande handling så att läsningen inte blir långtråkig.

Jag skulle bli jätteglad över tips. [wink]


   
Citera

The wind in the willows.


   
SvaraCitera

The animal Farm av George Orwell.

Fabel om sovietunionens grundande, och fördärv.


   
SvaraCitera

The Catcher in the Rye är lagom klassisk, tråkig och ändamålsenlig!


   
SvaraCitera

Jag gillar Jane Eyre. The Wind In The Willows är också awesome!


   
SvaraCitera

Schism:

The Catcher in the Rye är lagom klassisk, tråkig och ändamålsenlig!

Dessutom är den faktiskt kul att läsa och berättas ur ett perspektiv som jag tror att en tonåring kan ta åt sig av.[smile] (bra förslag ;)) (den är inte tråkig)


   
SvaraCitera

Schism:

The Catcher in the Rye

Tipsar också om den, den är rätt bra[y]


   
SvaraCitera

flugornas herre


   
SvaraCitera

The Picture of Dorian Gray - Oscar Wilde.

Så klart.


   
SvaraCitera

En klassiker jag tipsat om alltför många gånger - vore synd att inte omnämna den i denna tråden - är Heart of Darkness av Joseph Conrad. Skulle nog våga sträcka mig så långt som att säga att det är en av de bästa böckerna någonsin. Lolita av Vladimir Nabokov är annars ett alternativ, eller varför inte nåt av Cormac McCarthy? Förslagsvis The Road. Alla tre har spännande, tankeväckande handling och kommer antagligen vara jävligt givande rent språkmässigt också.


   
SvaraCitera

Dumas "the Count of Monte Cristo" är en bra klassiker.

Även Conrads "Heart of Darkness" som nämnts. Eller kanske Cervantes "Don Quixote"?

1984 tyckte jag faktiskt var fruktansvärt tråkig, om man är sugen på någonting på ett liknande tema så skulle jag hellre rekommendera Huxleys "Brave New World".


   
SvaraCitera

Three men in a boat[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Animal Farm


   
SvaraCitera
time
 time

keybored:

The Picture of Dorian Gray - Oscar Wilde.

keybored:

The Picture of Dorian Gray - Oscar Wilde.

keybored:

The Picture of Dorian Gray - Oscar Wilde.

keybored:

The Picture of Dorian Gray - Oscar Wilde.

Den är underbar, den är vacker, och om man kan se förbi vissa långrandiga monologer så kommer man älska den. Man behöver inte vara superbra på engelska för den heller.


   
SvaraCitera

Om du vill läsa en kort bok, Candide. Om du vill läsa en längre bok, Gulliver's travels. Båda har några århundranden på nacken...


   
SvaraCitera