Aviseringar
Rensa alla

tips på engelsk litteratur[crazy]


Ämnesstartare

länka gärna till sidor där man kan köpa böcker som tex adlibris[crazy]

d får inte vara fantasy eller chick lit[crazy]

helst romaner[crazy]

sedan undrar jag om anne rice's interview with the vampire är bra? är ju mkt vampyrer nu så jag tänkte att man kanske borde läsa den[crazy]

MvH nemo[crazy]


   
Citera
Ämnesstartare

[crazy][crazy][crazy]


   
SvaraCitera

Här följer 250 st engelskspråkiga roman- och novellförfattare:

Walter Abish, Richard Adams, Aravind Adiga, James Agee, Nelson Algren
Kingsley Amis, Sherwood Anderson, Isaac Asimov, Margaret Atwood, Jane Austen
Paul Auster, Russell Banks, John Banville, Pat Barker, Margaret Ayer Barnes
Andrea Barrett, John Barth, Samuel Beckett, Saul Bellow, John Berger
Gina Berriault, T Coraghessan Boyle, Ray Bradbury, David Bradley, Louis Bromfield

Charlotte Brontë, Emily Brontë, Anita Brookner, Geraldine Brooks, Pearl S Buck
Charles Bukowski, Anthony Burgess, William S Burroughs, Robert Olen Butler, A S Byatt
Truman Capote, Peter Carey, Lewis Carroll, Raymond Carver, John Casey
Willa Cather, Michael Chabon, Raymond Chandler, Geoffrey Chaucer, John Cheever
Kate Christensen, Agatha Christie, Arthur C Clarke, J M Coetzee, Arthur Conan Doyle

Joseph Conrad, James Gould Cozzens, Michael Cunningham, Roald Dahl, Harold L Davis
Daniel Defoe, Don DeLillo, Kiran Desai, Pete Dexter, Junot Diaz
Philip K Dick, Charles Dickens, Joan Didion, E L Doctorow, John Dos Passos
Roddy Doyle, Allen Drury, Ralph Ellison, Anne Enright, Jeffrey Eugenides
J G Farrell, William Faulkner, Edna Ferber, Henry Fielding, F Scott Fitzgerald

Penelope Fitzgerald, Martin Flavin, Jonathan Safran Foer, Richard Ford, E M Forster
Jonathan Franzen, Charles Frazier, William Gaddis, John Galsworthy, Ellen Gilchrist
Ellen Glasgow, Julia Glass, Rumer Godden, William Golding, Nadine Gordimer
Shirley Ann Grau, Graham Greene, David Guterson, A B Guthrie Jr, Dashiell Hammett
Shirley Hazzard, Larry Heinemann, Joseph Heller, Ernest Hemingway, John Hersey

Oscar Hijuelos, Alan Hollinghurst, Keri Hulme, Aldous Huxley, John Irving
Kazuo Ishiguro, Henry James, Ha Jin, Charles Johnson, Denis Johnson
Josephine Winslow Johnson, Edward P Jones, James Jones, James Joyce, MacKinlay Kantor
James Kelman, Thomas Keneally, William Kennedy, Jack Kerouac, Marjorie Kinnan Rawlings
Rudyard Kipling, Jerzy Kosinski, Nicole Krauss, Oliver La Farge, Jhumpa Lahiri

John Le Carré, Harper Lee, Elmore Leonard, Doris Lessing, C S Lewis
Sinclair Lewis, Penelope Lively, H P Lovecraft, Alison Lurie, Norman Mailer
Bernard Malamud, John Phillips Marquand, Yann Martel, Peter Matthiessen, W Somerset Maugham
William Maxwell, Cormac McCarthy, Frank McCourt, Alice McDermott, Ian McEwan
Larry McMurtry, James Alan McPherson, Herman Melville, James A Michener, Stanley Middleton

Caroline Miller, Henry Miller, Steven Millhauser, Margaret Mitchell, N Scott Momaday
Wright Morris, Toni Morrison, Iris Murdoch, Sabina Murray, Vladimir Nabokov
V S Naipaul, P H Newby, Joyce Carol Oates, Tim O'Brien, Edwin O'Connor
Flannery O'Connor, John O'Hara, Ben Okri, Toby Olson, Michael Ondaatje
Joseph O'Neill, George Orwell, Ann Patchett, Walker Percy, Julia Peterkin

D B C Pierre, Edgar Allan Poe, Ernest Poole, Katherine Anne Porter, J F Powers
Richard Powers, Ruth Prawer Jhabvala, E Annie Proulx, Thomas Pynchon, Conrad Richter
Marilynne Robinson, Philip Roth, Arundhati Roy, Bernice Rubens, Norman Rush
Salman Rushdie, Richard Russo, J D Salinger, James Salter, Paul Scott
Walter Scott, Mary Lee Settle, Michael Shaara, George Bernard Shaw, Carol Shields

Upton Sinclair, Isaac Bashevis Singer, Jane Smiley, Susan Sontag, Jean Stafford
Wallace Stegner, John Steinbeck, Robert Louis Stevenson, Robert Stone, David Storey
Thomas Sigismund Stribling, William Styron, Graham Swift, Jonathan Swift, Booth Tarkington
Peter Taylor, Robert Lewis Taylor, William Makepeace Thackeray, J R R Tolkien, John Kennedy Toole
Lily Tuck, Mark Twain, Anne Tyler, Barry Unsworth, John Updike

William Vollmann, Kurt Vonnegut, Alice Walker, Robert Penn Warren, Evelyn Waugh
H G Wells, Eudora Welty, Donald E Westlake, Edith Wharton, Patrick White
John Edgar Wideman, Oscar Wilde, Thornton Wilder, Richard Wiley, Charles Willeford
John Edward Williams, Tennessee Williams, Thomas Williams, Margaret Wilson, P G Wodehouse
Thomas Wolfe, Tobias Wolff, Virginia Woolf, Herman Wouk, Rafi Zabor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

d får inte vara fantasy eller chick lit

NEMO:

är ju mkt vampyrer nu så jag tänkte att man kanske borde läsa den

Contradict much?

Men om du inte vill läsa fantasy akin to LOTR/Harry Potter/Eragon etc, där allt i stort sett är baserat i en fantasi värld, testa att läsa Dexter-serien av Jeff Lindsay.

P.S. köp eBooks om du nu ska köpa böcker.. Lättare att läsa och att slå upp ord man inte kan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avatar:

P.S. köp eBooks om du nu ska köpa böcker.. Lättare att läsa och att slå upp ord man inte kan.

Har ingen koll, men det är väl inte böcker med pärm och grejer?Vilket jag föredrar 😛

Avatar:

Contradict much?

visste att nån skulle påpeka 😛 men jag har blivit lite halvfacinerad av vampyrer då jag snart läst alla twilightböcker (förutom edwards version) och jag har hört att den ska va bra som sagt. men annars håller jag mig borta från fantasy =) inte för att jag tycker att twilight är speciellt mkt fantasy ärligt talat. skulle inte klassa det som fantasy, dock vet jag ju inte ang interview with the vampire


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

Har ingen koll, men det är väl inte böcker med pärm och grejer?Vilket jag föredrar 😛

Det är böcker du läser i datorn. .pdf dokument.

Tycker det bara är jobbigt att ha böcker eftersom du måste alltid ha med dig en ordbok för att slå upp ord, och det tar lång tid att leta igenom ordboken efter ordet du inte förstod. Med .pdfer är det bara att högerklicka och klicka på "look up <word>" så åker man direkt till dictionary.com och får sin definition.

Vad är det som är så dåligt med fantasy? Tycker du exempelvis inte om Lord of the Rings?

Jag började inte läsa LOTR förrän nu, och jag läser den på Engelska. Tolkien är så sjukt bra storyteller och författare det är faktiskt lite skrämmande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avatar:

"look up <word>" så åker man direkt till dictionary.com och får sin definition.

Låter ju faktiskt jättebra, kanske borde testa. Men inte kört med innan, lite bokkonservativ 😛 och det skulle nog kännas konstigt att läsa på datorn 😛

Avatar:

Tycker du exempelvis inte om Lord of the Rings?

Har bara läst 10 sidor typ, kom inte längre. Jag gillar det helt enkelt inte[shake] och jag fullkomligt hatar filmerna som jag inte heller klarat se hela. harry potter etc gör att jag backar direkt, vet inte riktigt varför. har alltid varit så 😛

Avatar:

Tolkien är så sjukt bra storyteller och författare det är faktiskt lite skrämmande.

Kanske borde testa, men ja, jag vet inte riktigt 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

och det skulle nog kännas konstigt att läsa på datorn 😛

Nah.. Man vänjer sig efter ett tag och det är lite enklare att bara ha datorn, än att ha en ordbok med sig, speciellt om boken man läser är en tegelsten. :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avatar:

Nah.. Man vänjer sig efter ett tag och det är lite enklare att bara ha datorn, än att ha en ordbok med sig, speciellt om boken man läser är en tegelsten. :p

iofs, den jag läser nu är på över 700 sidor så det är rätt jobbigt faktiskt xD kasnke borde modernisera mig lite:$


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

sedan undrar jag om anne rice's interview with the vampire är bra?

Jag läser den just nu faktiskt. Kan rekommendera den starkt. Köpte hela serien på Ad Libris, så ska beta av dem en och en. [smile] Självklart på engelska.

En annan bok på engelska som jag har tänkt läsa är American Psycho. Ska vara ännu brutalare än filmen, men såååååååå bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ama Lilith:

Kan rekommendera den starkt. Köpte hela serien på Ad Libris, så ska beta av dem en och en.

är det en hel serie? men interview with the v.. är väl den första? 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

:S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

är det en hel serie? men interview with the v.. är väl den första? 🙂

Jao, det är den första. Såg visst nu att det fanns 10 i serien, så jag har bara halva. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Winter of Discontent av John Steinbeck. Läste den för någon vecka sedan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Läs... fan, jag kan inte tipsa troll om böcker, det känns så fel. Men okej, läs Lolita av Vladimir Nabokov på orginalspråk (dvs engelska).


   
SvaraCitera