Aviseringar
Rensa alla

Tips på framgångsrika jobb som ej kräver toppbetyg!


Ämnesstartare

Har mer än lagom bra betyg, gick ur första året på gymnasiet i somras med inga G, ett MVG och resten VG, har "jävla" massa dilemman här i livet, svårt att verkligen suga fast mig vid idéer, utan är som en fisk som simmar runt kroken. Har knappt sommarjobbat, och vill veta vad ni själva haft för typ av jobb, hur ni har gått vidare, hur ni sökte, och ett jobb som ni tror " ur ett framtida " perspektiv kommer vara framgånsrikt!


   
Citera
Ämnesstartare

happypartner22:

hur ni har gått vidare, hur ni sökte, och ett jobb som ni tror " ur ett framtida " perspektiv kommer vara framgånsrikt!

Betygen i gymnasiet spelar inte så stor roll för jobb. Man fixar bra betyg för att komma in på en bra universitetsutbildning. Det finns nog inget "framgångsrikt jobb" som har en tydlig väg om man inte har utbildning


   
SvaraCitera

Ganska ospecifikt. Vad är framgångsrikt? Var drar du gränsen för lönen (antar att det är pengar du pratar om)?

Som merva skriver så spelar gymnasiebetygen mindre roll för jobben. Kanske om du blir politiker och granskas i Aftonbladets valvaka för att skämmas en stund, men annars är det strunt samma. Även betygen på universitetsnivå spelar mindre roll, med ett par undantag. Gymnasiebetyg och vidare utbildning går däremot hand i hand, som Merva också skriver ([rolleyes]). Det viktigaste är (1) vem du är och (2) vad du har för vidare utbildning.

Egentligen kan du bli "framgångsrik" på vad som helst, vi lever i en dynamisk och global värld (mmmm). För att bli framgångsrik måste du till att börja med hitta något du VILL göra. De som är riktigt duktiga på vad de gör, och de som många gånger också tjänar mer pengar, är där för att de vill och brinner för det. Om du inte tycker att det är kul kan du lägga ner redan innan du försökt. Så vad tycker du är kul? Ekonomi? Teknik? Fastighetsförmedling? Kognitionsvetenskap? Försök komma på sådant du tycker verkar kul och spännande så blir det lättare att arbeta sig nedåt till specifika arbeten.

Du undrar var framtidsjobben finns, eller möjligheterna till dem. Well, i Kina är möjligheterna enorma. Telecom, bilindustri och varenda sektor du kan komma på. Ekonomi och teknik. Har du möjlighet så ta chansen att läsa kinesiska redan nu.

Tip: börja fundera/kolla lite på högskoleprovet. Känns som att jag alltid tjatar om detta. Men ett 1.2-1.3 där (som vem som helst kan få) motsvarar en 17-18 i betygssnitt från gymnasiet, så det är definitivt värt att göra det ett par gånger som backup.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spot on båda två killar, kände att jag behövde det bekräftat med betygen också, har flera gånger tilltalat mina kompisar efter dom kammat hem MVG på prov ( istället missat goa fester, upplevelser, ska inte krydda nu men - de har dom), att betygen inte har allt för viktig faktor sett till alla toppjobb som finns, en del har de, men träffade en polare som nämnde att hans morbror gick rätt igenom gymnasiet med MVG hela skiten jobbar nu som kontrollant för västtrafik på tåg.

Det med Kina är också bra att fått ännu en slags bekräftelse, hörde de en gång av en kompis farsa " Titta på Kina, sikket jävla land, killar får ni chansen, lär er kinesiska, där ligger guldet". Har själv tänkt mig scenariot där jag startar eget företag och skaffar kontakter, bygger ut, slår läger i Kina. Men det jag söker är den "brilljanta" idén, antingen sälja typ av slags varor ( men känns så jävla basic), köpa in mig hos andra företag, kommer inte ihåg vad de heter men
"franchising?". Klädkedja, matkedja, elektronik osv.

Egentligen älskar jag hus också dock, när du nämnde fastighetsförmedling, också en väg att gå. Som snubben i L.A. Gigolo.

Men jag undrar vad för typ av vidareutbildningar ni kan tipsa om som knyter an starta, driva eget företag? Om ni själva kanske varit inne på banan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

happypartner22:

att betygen inte har allt för viktig faktor sett till alla toppjobb som finns,

Beror ju såklart på vad du menar med toppjobb, men bland folk som har riktiga toppjobb tror jag det endast är ett par procent som har "lagom" bra betyg i gymnasiet. För att nå ett så kallat topjobb krävs en bra utbildning på ett bra universitet, och man kommer inte in på ett bra universitet med "lagom" bra betyg.

Sedan finns det hundra olika vägar att gå för att få ett trevligt välbetalt jobb men den absolut säkraste är att skaffa bra betyg, först i gymnasiet sedan på universitetet.

Vill inte verka dryg men om du inte ens orkar fixa mer en ett mvg under första gymnasieåret har jag svårt att tänka mig att du orkar starta upp ett framgångsrikt företag. Men lycka till [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förstår vad du menar Horrorshow, men menar på att har man en bra idé, så behöver man inte ha MVG i rubbet för att kläcka en sådan, tycker allt för mycket är kretsat kring just betygen, kan säga att 4-5 ämnen bör jag haft MVG i istället för VG, bara en sån sak. Drivkraften fanns där, men då kan jag flika in Pickaboo," De som är riktigt duktiga på vad de gör, och de som många gånger också tjänar mer pengar, är där för att de vill och brinner för det". Skolan är inget som jag brinner för, men självklart inget jag tänker hoppa över.

Känns som det finns så mycket i världen som inte har lyfts fram än, jag vill vara den "lille jäveln" som lyckas få fram idén, sån enkel uppfinning som en stol, fast något mer revolutionerande, där man byggt vidare på något. Sedan i nästa hand då självklart sälja, in på marknaden, investera, kontakter, pengar, fonder. DÄR VILL JAG VARA!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förstår vad du menar Horrorshow, men menar på att har man en bra idé, så behöver man inte ha MVG i rubbet för att kläcka en sådan, tycker allt för mycket är kretsat kring just betygen, kan säga att 4-5 ämnen bör jag haft MVG i istället för VG, bara en sån sak. Drivkraften fanns där, men då kan jag flika in Pickaboo," De som är riktigt duktiga på vad de gör, och de som många gånger också tjänar mer pengar, är där för att de vill och brinner för det". Skolan är inget som jag brinner för, men självklart inget jag tänker hoppa över.

Känns som det finns så mycket i världen som inte har lyfts fram än, jag vill vara den "lille jäveln" som lyckas få fram idén, sån enkel uppfinning som en stol, fast något mer revolutionerande, där man byggt vidare på något. Sedan i nästa hand då självklart sälja, in på marknaden, investera, kontakter, pengar, fonder. DÄR VILL JAG VARA!


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

Bara börja beckna.
Provisions lön, flex tid och skattefritt. [bigsmile]


   
SvaraCitera

Bloggare
Rockstjärna
Sportstjärna


   
SvaraCitera

happypartner22:

Men jag undrar vad för typ av vidareutbildningar ni kan tipsa om som knyter an starta, driva eget företag? Om ni själva kanske varit inne på banan.

Först och främst: jag vet att plugga inte är det roligaste i världen. Men du måste, i princip. Konkurrensen är stenhård och utan utbildning är det fruktansvärt svårt att lyckas på det sätt som du vill. Ytterst få människor är förunnade att sitta på sitt arsle och knäcka idén om Mine Craft, high tech prylar och appar.

Har du någon drömskola? Kolla igenom deras utbildningar (obs: detta är höstterminen, inte vårt​​erminen - där finns också ett par utbildningar) och vilket betyg eller högskoleprovresultat som krävs. Det första jag såg var till exempel Blekinge Tekniska Högskola - Ekonomiprogrammet för innovation och affärsutveckling. Nu skulle jag inte sätta min fot på något liknande, men poängen är att det finns en satans massa utbildningar inom ekonomi, företagande och entreprenörsskap att välja emellan. Så kolla upp vilka skolor du vill läsa på först och främst och se ungefär vad som krävs av dig.

Jag läser själv civilingenjör industriell ekonomi och ska påbörja civilekonom parallellt. Det är en rätt fet kombo som ger dig fina kunskaper inom logistik, strategi, planering, företagsekonomi och annat som kan vara bra att kunna för att driva företag. Till hösten exempelvis har jag och 3 klasskompisar planer på att dra igång en webshop med importvaror.

Det är helt upp till dig hur mycket tid och energi du är beredd att satsa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

happypartner22:

kände att jag behövde det bekräftat med betygen också, har flera gånger tilltalat mina kompisar efter dom kammat hem MVG på prov, att betygen inte har allt för viktig faktor sett till alla toppjobb som finns

Meen läser du inte vad någon i tråden skriver? Ingen i tråden har bekräftat att betyg inte är viktigt. För att få ett "toppjobb" behöver man vanligtvis(men inte alltid) en utbildning. Med utbildning menar jag inte gymnasiet utan från universitetet. Och vad söker man in på universitetet med? Jo, gymnasiebetygen. Kan garantera dig att en student på typ handelshögskolan har betydligt större chans att "lyckas" än många andra.

happypartner22:

men då kan jag flika in Pickaboo," De som är riktigt duktiga på vad de gör, och de som många gånger också tjänar mer pengar, är där för att de vill och brinner för det". Skolan är inget som jag brinner för, men självklart inget jag tänker hoppa över.

Om man brinner för att "lyckas" gör man saker man inte tycker om för att nå sina mål. skolan är inkluderat i detta. Ja, det finns andra vägar men varför ska man stänga dörrar?

happypartner22:

Känns som det finns så mycket i världen som inte har lyfts fram än, jag vill vara den "lille jäveln" som lyckas få fram idén, sån enkel uppfinning som en stol, fast något mer revolutionerande, där man byggt vidare på något. DÄR VILL JAG VARA

Du ger intrycket av att verkligen inte ha någon aning om hur verkligheten efter gymnasiet ser ut. Du vill lyfta fram en bra idé, är det din plan? Förlåt men du låter bara lat och tror att saker bara kommer att serveras på ett fat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Merva,klart betygen har en viktig del, skrev att betygen inte har en " allt för viktig faktor", menar fortfarande på att dom är viktiga, gymnasiet är som sagt frivilligt men jag håller kvar i trådarna.

Med verklighetssynen efter gymnasiet har jag ganska bra uppfattning, tror bara jag gör vissa (majoriteten) av "svenssons" avskräckna, man lever en gång och har flera chanser att lyckas, som vidareutbildningar kanske jag inte ens söker i Sverige, där chansen att bli rik i Sverige känns ganska minimala, sen är det inte bara kunskapen som talar, i USA, " if you got the money, you got the power", har man bra kontakter och ett bra flyt ser jag flera infallsvinklar på stora drömjobb. Det är långa vägar, men det gäller att ha långsiktiga mål, sedan bygga upp det i delmål. Går nu Samhällsprogrammet, och kommer garanterat inkassera flera MVG:n till under mina två sista år. För lat ? Trodde jag dock lät ganska målmedveten i mina uttalanden, tror inte alla ens vågar se över kullen, och med samma typ av snitt jag ligger på nu + högskoleprov (backup) även meritpoäng inbakade, ser jag säkert ett värde på 17.9-18.7.

Sen Pickaboo, har redan börjat med lätt mandarin kinesiska, tack för rådet!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

happypartner22:

Med verklighetssynen efter gymnasiet har jag ganska bra uppfattning, tror bara jag gör vissa (majoriteten) av "svenssons" avskräckna,

Känns onödigt att fortsätta diskussion då det inte lär leda någonstans men bli inte för bitter när du misslyckas lite senare i livet. Nu låter jag som ngn jante men så är det verkligen inte. Har själv höga mål inför framtiden. Du borde verkligen försöka förstå att varje inlägg du har skrivit i den här tråden har talat emot din ljusa framtid som framgångsrik och du framstår (och antagligen är) väldigt naiv och okunnig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

happypartner22:

tror inte alla ens vågar se över kullen

Vilken kulle? Yrare inlägg får man leta efter [bigcheers]


   
SvaraCitera

happypartner22:

hur ni sökte, och ett jobb som ni tror " ur ett framtida " perspektiv kommer vara framgånsrikt!

Eftersom jag skall börja gymnasiet nästa år ställde jag samma fråga till en bekant som har ett sånt "toppjobb".

Ha sa att det typ finns 2-3 vägar att nå toppen.

1, Starta eget framgångsrikt företag och bli automatiskt chef.

2, Skaffa anställning på ett framgångsrikt företag och bli chef.

3, Har tur och bra kontakter.

Eftersom de flesta inte fixar att starta ett eget Microsoft eller Google får man i stället välja alternativ 2 eller 3, helst en kombination av båda.

För att få toppjobben krävs dels en topputbildning från en toppskola. Civilekonom från Handelshögskolorna i Stockholm eller Göteborg är bäst (i sverige), har du läst samma utbildning på en annan skola hamnar du i andrasorteringen. Detsamma gäller för ingenjörer, Chalmers eller KTH gäller, annars minskar dina chanser till toppjobb. Juridik skall läsas på Lunds eller Uppsalas universitet av samma anledning.

För att komma in här krävs toppbetyg från gymnasiet eller ett riktigt bra högskoleprov. Att skriva höga poäng på högskoleprovet är riktigt svårt, så bra betyg är nog att föredra. Dessutom visar bra betyg från gymnasiet att du är målinriktad och alltid gör ditt bästa, även om du skriver bra på högskoleprovet.

Varför är det nu såhär? Enkelt, de skolor med högst intagningspoäng har även de mest drivna studenterna, hårdast konkurrens och därmed studenter som är vana att kämpa för höga resultat. Dessutom får man bättre kontaktnät om man läser på "rätt" skola, vilket är värdefullt för arbetsgivaren. Har du inte rätt kontaktnät är du värdelös på en topposition, oavsett hur bra betyg du har.

Ännu bättre chanser får du om du även läst utomlands, Harvard, Cambridge, Stanford, Yale etc.

Dock räcker inte rätt skolor och bra betyg. Du skall gärna göra volontärarbete/praktik på tex EU i Bryssel eller FN i New York, eller motsvarande som matchar din utbildning. Att få dessa platser är tufft för konkurrensen är stenhård, men meriterna är guld värda och visar att du är vassare än de flesta andra.

Du bör även vara aktiv i din nation eller motsvarande om du läser i Sverige, och se till att börja med en sport, typ tennis eller squash. Många svenska huvudkontor har sqashbanor i källaren, den som dricker fredagsöl och spelar sqash med chefen ökar sina chanser att bli befordrad ordentligt.

Glömde nästan, du bör även gärna ha en social flickvän som gör sig bra på företagsevenemang. Och du bör skaffa barn, det är mycket viktigt för en chef att föregå med gott exempel och visa att man kombinera familjeliv och arbete trots att man jobbar 200+ timmar i månaden.

Låter det kul?


   
SvaraCitera